(FRANKFURT)

Elbiler, hybridbiler, brintbiler. Stort set alle udstillere på IAA biludstillingen i Frankfurt viser grønne aktiviteter – men det er ikke alene for miljøets skyld, at vi nu ser hybridteknik komme for alvor.

Bilmessen i Frankfurt åbner portene for publikum på lørdag. Udstillingen, der er Europas største med cirka en million besøgende i 2011.

Store og tunge biler som Range Rover og BMW X5 får gennem hybridløsninger ikke kun en bedre brændstoføkonomi og dermed de vigtige lave CO2 udledninger – bilerne får også markant bedre præstationer med moment som små lastbiler på op mod 900 Nm. Range Rover V6 dieselhybrid når faktisk 100 km/ på syv sekunder og har et moment på 800 Nm.

Øget salg af Range Rover Van
Salget af netop de store SUV-biler er interessante for Danmark som varebiler – og bl.a. informationschef Mikael Lund fra importøren af Jaguar og Land-Rover venter en stigende omsætningen på gulplade-Van’s. Måske op mod 40 pct. af salget fremadrettet.

”Vi ser, at interessen for gulpladeudgaver af bl.a. Range Rover Sport, stiger – man får en luksusbil til næsten halv pris – og bilen er også perfekt på en byggeplads, hvor den med automatisk All-Terrain-Response systemet altid finder det bedste overførsel af kræfter til underlaget – og så så lige en trailervægt på 3,5 tons. Med hybridløsninger får man samtidig en ypperlig bil, der kører 15 km/l – nok noget af det bedste i klassen af terrænbiler, siger Michael Lund.

Michael Lund ser også den helt aluminums-producerede Jaguar Break-model – en  luksus SUV – som en van-mulighed.

BMW og Mercedes hybrid
Hos Mercedes-Benz har men teknik klar til S-klassen, der kører 30 km/l og udlever 60 gram CO2 – en teknik, der også vil finde ved til biler som GLK og måske en kommende Vito varebil.
BMW har på IAA den nye X5 SUV, der også fås med hybridteknologi – så præstationer som moment  er overdådige og man samtidig sparer brændstof. For at spare penge og brændstof fås både X5 og X3 nu også med baghjulstræk alene.

Hovedattraktionen hos BMW er dog de to nye i3 el- og i8 el-hybrid plugin bilmodeller. Teknik, der måske ikke er tiltænkt gulplademarkedet – med i8’s plug-in hybrid teknik passer fint til en X3.

Fremtidens teknikker
900.000 kroner vil BMW have for deres nye i8 plug-in el-hybridsportsvogn, Men før regeringen herhjemme fritager bilen for afgifter, som den har proklameret – så har de færreste måske nok have råd til fremtidens sportsvogn, som den er eksempel på – måske sammen med en bil som Porsche 918 Spyder med V8 motor og to elektromotorer, der giver den 900 hk – men samtidig et forbrug på kun 25 km/l. For en sportsvogn!

BMW i8 er delvist opbygget med karbonfiber, og den har en 3-cyindret motor på 231 hk, der driver baghjulene – og en elmotor på 131 hk, der driver forhjulene. 250 km/t er topfarten og den når 100 km/t på bare 4,4 sekunder – men takket været hybridteknikken klarer den 40 km/l – og et CO2 udslip på 59 gram.

Derimod er dens mindre artsfælle i3 sikker på at blive et hit – for den er en ren elbil til en forventet pris på lige under 282.000 kroner. Bare i Norge har 700 kunder forudbestilt den. Otte års garanti et der – eller 100.000 km på batteriet. Op til 150 km. rækkevidde og ved hurtig  opladning, er der fyldt op på en halv time. En bil, der vil gøre sig i virksomheder, der signalerer grønt.

Begge biler er i Danmark i foråret, fortæller pr-chef ved  BMW i Danmark, Mette Lolholm.
BMW i Danmark forventer også en stor efterspørgsel herhjemme.

Kamera justerer affjedringen
Mercedes-Benz viser et nyt kamerastyret system, der affotograferer vejen foran bilen og indstiller affjedringen derefter – eller den selvkørende bil, hvor man ikke skal tænke på at køre – for biler finder sikkert hjem. Kommer en bil bagfra for tæt på tændes advarselslyset automatisk.

Mange anser Mercedes som noget med taxi og dyre luksusbiler – men tyskerne vil det anderledes – bl.a. med de nye GLA modeller – eller B-klassen som elbil med 200 km rækkevidde. Nyt er også 9-trins automat-gearkassen 9G Tronic – først beregnet for 3,5 liters motorer.

Volvos nye plug-in hybrid bil venter også på et regeringsudspil – indtil da er prisen en mio. kroner, men den kan måske komme igennem og blive godkendt som gulpladebil som den almindelige V60 – men vognbunden er højere p.g.a. batteripakken. Ellers går man efterhånden over til mere økonomiske 4-cylindrede turbo-hybridmotorer.

Ny Volvo XC 90 på vej
Volvo har fået ny designchef fra Skoda – Thomas Ingenlath – som spiller ud med en coupé – den første af tre designmodeller, der skal munde ud i en ny XC90 – og XC 90 har jo været topsælger som Van siden den kom frem i 2002.

Nærmest ingen producent undlader at stille op med en elbil – eksempelvis Ford med Fokus og C-Max, Audi med e-tron og VW med eludgaver af Golf og Up – sidstnævnte også som varebil. VW har sat 230 mia. kr. af til elbiler frem til 2015 – og 70.000 medarbejdere skal dedikeres elbil-udvikling. VW har også udviklet små el-kassevogne som Van’s.

Ford viser i øvrigt prototypen på den nye S-Max, som har været lidt af gulplade-sællert herhjemme, dog overgået af C-Max og C-Max Grand Van.

Toyota med hybrid-brint
Hos Toyota har man proklameret, at fremtiden hører hybridbilerne til – men i stedet for benzinmotorer sammen med elmomorer, bliver det brint. Det vil ske i 2015, udtaler  den japanske ledelse. Eksempelvis i en Prius+, også velegnet som gulpladebil.

Men et er el – et andet kommende emissionsbestemmer i form af Euro 6 – her har Peugeot/Citroën på IAA deres nye Blue-HDI teknik, der kræver SCR (Selective Catalyst Reduction) med tilsætning af AdBlue – motoren skal bl.a. bruges i den nye Citroën C4 Picasso model og søsterselskabets Peugeots 308, der også har verdenspremiere på IAA. Begge kommer som gulpladebiler – og ikke mindst Citroën venter sig meget af de nye Picasso-modeller på gule plader.

Show-stykket er Citroën Cactus – en bil i C segentet og på størrelse med C4 – en bil med en masse spændende detaljer – så som kofanger og sidelister med luftbobler, så man undgår skader ved lav hastighed. Bilen skal være meget økonomisk i brug og fornuftig i anskaffelse.
Fra Fiat er det den nye XL-udgave af 500 L Living, der er fokus på. Den bliver også tilbudt som Van ligesom 500 L.

Ampera hybrid billigere
Hos Opel er man klar med små økonomiske 3-cylindrede turbo-motorer til Adam og senere Corsa – og idébilen Monza skal være fødebil til de næste nye Opel-biler. Senest har fabrikken i øvrigt nedsat deres plug-in hybrid Ampera med 8.000 Euro – og ifølge FDM kunne det gøre bilen op mod 160.000 kr. billigere – men det har Opel Danmark dog ikke bekræftet.

Kia har opdateret deres Soul, så kvaliteten er meget forbedret – og den vil ifølge pr-chef i Danmark, Lene Mejdal, forsætte som Van. Kia har pænt gang i salget af Van’s – eksepelvis både Vega, Rio og C’eed. På standen står en konceptbil kaldet Niro en by-livsstils-bil i Rio-klassen – men Kia har også flere SUV og MPV projekter. På trapperne er den nye Carens Van – og Sportage er også interessant.

Hyundal, Kias moderselskab, viser fortsat deres ix 35 brintbil, som jo kører field-test i København. De har deres opdaterede i10 med for første gang – en bil, som mange kommuner har som hjemmehjælper-transport – som alternativ til små gulpladebiler.

Nissans nye X-Trail
På gule plader kan man også få den nye Note fra Nissan. Her solgte forgængeren faktisk godt som Van. Og nyt er, at elbilen e-NV 200 skal til at køre som taxi i Barcelona – den kommer også som varebil da NV 200 er udviklet som Van. I Danmark kan man også få elbilen Leaf som van – uagtet at den er uden afgift, men man sparer jo evt. momsen Nissan viser også deres X-Trail 4×4 SUV, som hedder Rough i USA – i Europa først i 2015.

Suzuki IV-4 er prototype, som bliver en mindre udgave af Grand VItara – og IV-4 får samme 4×4 system som SX-4 Cross. Bilen er klar i Europa i 2015 – i Danmark tilbydes den også som van.

Øget sikkerhed i sving
Bilbranchens underleverandør følger dog også godt med. Soltagsproducenten Wabasto viser et soltag med solceller, der er med til reducere CO2 udledningen. Taget skal bl.a. bruges i de særlige Smart-biler, der indgår i en lejeordning a la bycykler. Yderligere arbejde Continental med hybridsystemer, som senere tilbydes bilbranches udbydere.

Hos amerikanske Delphi arbejder man også grønt – og viser på IAA nyt indsprøjtningssystem, der kan hjælpe fabrikker med kommende miljøkrav anno 2020. På sikkerhedssiden har man udviklet et kombineret kamera- og radarsystem, som vil være at findes på Volvo-biler næste år.
Systemet vil fange trafikanter på siden af bilen – så man undgår uheld ved svingmanøvrer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk