“Byg straks en premium pick-up med samme image som andre Mercedes-modeller.”

Sådan har Daimler-ledelsen i Stuttgart formentlig sagt – og resultatet er X-klassen.

Når Daimler går ind for en sag, så går man det sjældent halvhjertet, og den nye X-klasse pick-up fra Mercedes-Benz er da også en ægte ”Mercer” – både når det gælder udstråling og interiør.

Et godt samarbejde

Man må tro, at ledelsen i Daimler koncernen har bedt varebilssektionen med Volker Mornhinweg i spidsen om at udvikle en pick-up – og det blev gjort på rekordtid takket været et allerede fremragende samarbejde mellem Daimler og Renault-Nissan alliancen – på såvel motorer som biler.

Med X-klasse er det er første gang, at en bilfabrikant har udviklet en pickup i premium-klassen med alt, hvad det indebærer af både komfort og luksus.

Mercedes-Benz har stort set aldrig været i markedet for pick-up modeller med en enkelt undtagelse i Sydamerika i 70’erne på basis af 220D modellen (W 115).

Trendy at køre pick-up

Men nu er det ved at være trendy at køre pick-up i Europa, og mange SUV ejere skifter til pick-up for at skille sig ud fra mængden. Derfor har den tyske producent af premium biler valgt at være med – men med salg over det meste af verden.

Der er stadig en bid vej fra det begrænsede pick-up salg i Europa til det kolossale pick-up salg udenfor Europa, men salget af pick-up biler i Europa er stigende.

Mercedes har som sagt udviklet sin pick-up sammen med Renault-Nissan – på basis af Nissan Navara pick-up, og den produceres på Nissans fabrik i Barcelona (for Europa), men tyskerne har virkelig sat deres præg på konstruktionen af X-klasse.

Luksus koster

Det koster lidt (ca. 50.000 kr.) mere med denne ekstra luksus i forhold til Navara, men det er naturligt. Er det alene en arbejdshest, som man vil have, udfylder Navara behovet lige så godt.

Den uafhængige affjedring på bagakslen i Navara går igen i X-klasse – og det betyder, at man uden læs kører stabilt på ujævn vej uden at bilens bagende er urolig, som det er tilfældet i pick-up udgaver med stiv bagaksel. Her kræves der lidt ballast for at skabe ro.

Den uafhængig affjedring og tilhørende komfortable kørsel skal få flere kunder fra bl.a. SUV-klassen til at skifte biltype. Nemlig en bil med komfort som en SUV og med mulighed for at mixe job-kørsel og fritidskørsel.

Mest erhvervskunder

I Danmark er vores beskatning dog ensbetydende med, at langt de fleste X-klasse udgaver, der sælges, får gule nummerplader alternativt papegøje nummerplader. Det er nemlig fortsat i erhvervsøjemed, at pick-up biler sælges mest.

Faktisk er det endnu kun meget få pick-up’er, der sælges på hvide plader med bagsæde. Så er prisen på X-klassen næsten som en SUV – nemlig fra 657.000- til 880.000 kroner alt efter udgave.

De kunder, som er vant til premium-oplevelsen i en Mercedes, vil føle sig hjemme i den nye X-klasse. Det er faktisk kun nøglen, (der er fra Nissan,) der stikker lidt af. Også lidt knapper – så som drejehjulet til off-road kørsel – er hentet i Navara.

Nissan teknologi

Men det er ikke mindst i kabinen, at bilen adskiller sig fra Navara. Mange vil sikkert være tilfredse med den elegante indretning og især den luksusprægede instrumentering og lækre sæder, men mange savner måske den robusthed ved bilen, som kendetegner andre Mercedes-biler.

Endnu er det kun Nissans 163- og 190 hk motorer, der kan vælges imellem, men gennem flere tests viser det sig, at der selv i den største motor mangler trækkraft, når man kobler tre tons på krogen i form af en ny Ifor Williams trailer med en Volvo minilæsser på ladet, som vi prøvede først på året.

Det ændrer sig, når Mercedes-Benz til sommer kan tilbyde X-klasse med fabrikkens egen V6 motor på 258 hk. Vi har allerede prøvet denne bil i Slovenien, som vi har rapporteret om for nylig her på VOTY.dk – og den har virkelig ”X-faktor.”

I uvejsomt terræn

Vi har også testet X 250d-modellen (som testbilen) i uvejsomt terræn i Rumænien og i Sverige, og det klarede den udmærket om end fjedervandringen kunne være bedre til især grovkornet kørsel. Hill-start assist og Hill-descend assist hjælper dog en del.

Testbilen havde standarddæk monteret, men tidligere har vi testet bilen med grovmønstrede Good-Year Wrangler dæk, som godt nok klarer terrænet optimalt, men som støjer mere end standarddæk. Mercedes X-klasse kan med dem bedre udnytte til- og frakørselsvinklerne på 24-og 29 grader.

Man skal selv skifte fra baghjulstræk (2H) til 4Matic firehjulstræk (4H) og derefter aktivere off-road funktionen ”Low” (4L) – og det sker ved det omtalte drejehjul. Man kan også bestille bilen med differentialespærre, hvis det skal være helt barskt.

3.500 kg. på krogen

Bilen laster i øvrigt ca. 1.000 kg og trækker op til 3.500 kg. Spærredifferentiale og reduktionsgear er ekstraudstyr på de fleste modeller.

X-Class testbilen havde bl.a. skivebremser hele vejen rundt og LED-lygter for og bag. Sikkerhedsudstyret inkluderer også nødbremsesystem, syv airbags, bremseforstærker, linjevogter og skiltegenkendelse.

Testbilen var i udstyrsniveau Progressive (men der var en del ekstraudstyr) – den havde bl.a. 2-zone klimaanlæg, seks store luftdyser, læderrat (én vejs justerbart), lædersæder, Parctronic (p-advarsel for og bag), handskerumslås, midterboks/armlæn, alufælge, styrtbøjle samt plastindsats i ladet plus fastsurrings-skinner og trinbrætter på siden.

Husk Bird View kamera

Navigation og 360 grader “Bird View” kamera findes som tilvalg, men var på testbilen. Men det må anbefales, for det betyder sikrere og lettere parkering i byen og sikrere kørsel på en byggeplads, hvor der i reglen er mange forhindringer i form af materialer, andre køretøjer og bygninger.

X-klassen er udstyret med ”Mercedes me”. Det betyder, at bilen har sit eget SIM-kort, der giver information om bilens position, brændstofniveau og anden driftsstatus direkte i en app.

Bilen giver også selv information om servicebehov til værkstedet og kan selv ringe efter hjælp i tilfælde af en ulykke.

Tre udstyrsniveauer

”Mercedes me” giver også mulighed for Live Traffic Information, som opdaterer med information om ulykker eller kø direkte i navigationen og selv regner nye ruter ud.

X-klasse sælges i udgaverne ”Pure,” ”Progressive” og ”Power” – som er en henholdsvis basisudgave, en mere rå udgave og en luksusudgave.

Faktisk fås X-klasse desuden med seks forskellige indtræk (inklusive to af læder) plus tre interiør-linjer og forskellige loftsbetræk.

Fakta: Mercedes-Benz X 250d 4Matic Progressive:
Motor: R4 dieselturbo.
Slagvolumen: 2.298 ccm.
Ydelse: 190 hk ved 3.750 omdr.
Moment: 450 Nm ved 1.500-2.500 omdr.
Topfart: 176 km/t
Acceleration 0-100 km/t: 9 sek.
Brændstofforbrug: 12,7 km/l.
CO2 emission: 207 g/km
Gearkasse: 7 trins automatic.
Trailervægt: 3.500 kg.
Nyttelast: 1.016 kg.
Læssehøjde: 870 mm.
Vendediameter: 13,4 m.
Frihøjde: 202 mm (standard)
Dæk: 17 tommer Pirelli på alufælge.
Priser:
Testbil ekskl. moms: fra 323.894 kr.
(Power model: fra 365.847 kr.)
(Pure model: fra 294.401 kr.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk