Land Rover har altid stået for biler, der kører bedre i terrænet end på landevejen – men med den nyeste Discovery Sport har fabrikken formået at gøre kørslen på landevejen mere komfortabel. Det skyldes en helt ny platform, som bilen deler med Evoque modellen.

Vi har prøvet basisudgaven af Discovery med 180 hk dieselmotor, som på gule plader kan fås fra 385.500 kroner plus moms.

Det er faktisk Land Rover billigste bilmodel – og dermed indstignings-model til en masse oplevelser i terrænet.

Klarer de fleste udfordringer

Land Rover har altid været det foretrukne køretøj på forskellige godser og gårde, fordi man kan komme rundt og besigtige aktiviteterne uden at starte traktoren op. For bilen klarer de fleste terræn-udfordringer.

Nyeste udgave har fået det berømte Terrain Response 2 system, hvor man via et drejehjul kan vælge imellem komfort, sand/grus/sne, mudder/hjulspor. Vælger man automatik, finder bilen selv den bedste løsning.

Frihøjden er på 21,2 cm og til- og frakørselsvinklerne er 25- og 30 grader. Rampevinklen er på 20 grader og bilen klarer en stigning på 45 grader.

Ekstra udsyn

Vi skal også nævne bilens Touch Pro Infotainment, så man via skærmen betjener bilens mange features – og Clear Sight Ground View, så man på skærmen kan se under fronten – og dermed, hvad man er på vej ud i, når man f.eks. skal ud over en skrænt. Bilen har også down hill assist.

I terrænet bliver man også glad for bilens bakkamera – og det 9-trins ZF automatgear med skifteplader bag rattet er rart hele tiden, så man kan koncentrere sig om kørslen.

Bilen har skruefjedre eller Adaptive Dynamics, som gør terrænkørsel endnu mere overlegen via sensorer og variable støddæmpere, der bedømmer terrænforholdene hvert 10. millisekund.

2,5 tons trailer

De fleste kunder til denne typer biler har også brug for trailer – og Discovery Sport klarer 2,5 tons på krogen.

I den nye model kan trailersystemet forbedres med det semiautonome Advance Tow Assist system, så man som chauffør kan koncentrere sig om at styre påhænget – så klarer bilen sig selv.

4×4 systemet er altid godt til at gøre kørsel med trailer mere stabilt – men der er også trailerstabilisering.

Masser af udstyr

Testbilen havde ud over  R-Dynanamic specifikationer også fået lidt ekstraudstyr – faktisk for ca. 80.000 kroner ekstra.

Det vigtigste af dette ekstraudstyr burde være standard i en bil i denne klasse – nemlig adaptiv fartpilot.

Den er er gemt i en ”Drive Pack” udstyrspakke til ca. 13.000 kr. plus moms, hvor man bl.a. også får Blind Spot information (advarsel mod trafikanter i den blinde vinkel).

Mild hybrid teknik

Hvad der er den teknisk største ændring er bilens 48V Mild-hybrid system, som samler energi op ved opbremsning og samler det i batteriet i undervognen. En elmotor bruger så energien til en bedre acceleration og bedre brændstoføkonomi.

Bilen kører 14,3 km/l – og det er pænt for en tung firehjulstrækker. Man kan vælge imellem auto og eco mode.

Den 180 hestes testbil var smidig nok til de fleste udfordringer. 2-liter motoren er fabrikkens egen Ingenium dieselteknik, som er ganske smidig og støjsvag.

Helt ny front

Designmæssigt har den fået samme front som Range Rover Evoque og baglygterne virker smallere.

Vi skal bl.a. også nævne LED lygter, LED signatur kørelys, 18 tommer alufælge, skiltegenkendelse, p-sensorer for og bag og regnsensor.

Stort varerum

Varerummet er på ca. 1.500 liter – læssehøjden er på 72 cm. Der er fire fastgørelses-kroge i varerummet, og der er et stort ekstra rum under gulvet. Der er automatisk bagklap – men ingen tagrælinger.

Der er ikke handskerumslås – og aflæggefordybningen under forruden kan ikke bruges særlig godt fordi overfladen er glat plast. En gummibelægning havde hjulpet.

I det hele taget er der meget hård sport plast i den øverste del af instrumentgruppen. Nederste del er mere læder look alike med aluindlæg og røde stiklinger.

Ny instrumentering

I kabinen er der sket meget – med ny instrumentering, som omfatter 10 tommer touch-screen, ny gearvælger, apple car play, navigation, trådløs opladning af mobiltelefon, læderrat, multi-indstilleligt el-forsæde i stof med alcantara sider, justerbar lændestøtte og to zone klimaanlæg.

Kvaliteten er forbedret med bedre materialer og der er kommet nye og mere komfortable og ergonomisk korrekt udformede sæder.

70 procent erhvervsfolk

De fleste kunder skræddersyer deres Land Rover modeller og især Range Rover modeller. Kun få vælger rene standardløsninger. 70 procent af kunderne er erhvervsfolk.

Discovery Sport blev introduceret første gang i 2014 som afløser for Freelander modellen.

Faktaboks Land Rover Discovery Sport 180d:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel. 48V Mild hybrid.
Slagvolumen: 1.999 ccm.
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 430 Nm v. 1.500 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 14,3 km/l.
CO2 udledning: 183 g/km.
Topfart: 189 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Gear: 9 trins ZF automatgear.
Trailer: 2,5 tons.
varerum: ca. 1.500 liter.
Køreklar vægt: 2.105 kg.
Egenvægt: 1.948 kg.
Totalvægt: 3.500 kg.
Bagdørsmål: 1.650 x 900 mm.
Til/frakørselsvinkler: 25/30 grader.
Rampevinkel: 20 grader.
Stigningsgrad: 45 grader.
Dæk: Continental Cross Country M+S 235/60 R 18.
Akselafstand: 274 cm.
Garanti fabrik: 3 år.
Pris eksklusiv moms fra: 385.500 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk