Hver fjerde solgte Dacia Sandero herhjemme i årets første otte måneder er en varebil på gule plade eller papegøje-nummerplader.

I denne periode blev der solgt ialt 349 Sandetro, hvoraf de 85 var Van-modeller. Men det er også én af de billigste gulpladebiler overhovedet med en nyvogns-pris på 53.486 kroner plus moms.

Nu er tredje generation af Dacia Sandero og crossover-udgaven Sandero Stepway netop blevet afsløret.

Kendt teknik

”Vi forventer den nye Sandero og Sandero Stepway til Danmark i begyndelsen af det nye år – endnu er priserne på det danske marked ikke klar,” siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark, der importerer Dacia.

Mange vrænger måske på næsen af Renaults billigmærke, som det jo er – men teknikken er eksempelvis samme type, som flere Renault’er kører med.

Derfor er Dacia-varebilen Dokker med Renault teknik også topsælger herhjemme blandt de mindre varebiler.

Simpelt og pålideligt

Selvom Sandero på mange punkter er som før – bl.a. med indretning – så er der sket meget med designet i tredje generation. Men det skal fortsat være en bil med Dacias DNA – nemlig simpelt og pålideligt.

Det betyder også, at en Dacia sikkerhedsmæssigt har haltet lidt efter Renault-bilerne – f.eks. uden adaptiv fartpilot.

Men der er endnu ikke meldt ud om detaljerne i den nye Sandero. Det bliver der først løftet sløret for i slutningen af september.

Mere strømlinet

Designet taler dog for sig selv – bilen er blevet mere strømlinet, hvilket skyldes en lavere taglinje og en mere skrå forrude, samt bredere hjulafstand.

I Stepway udgaven er kølerhjelm og kølergrill anderledes. Der er desuden tågelygter samt højere frihøjde – samt det ændrede design, der understreger, at det er en crossover.

Succeshistorie

Ikke færre end 24.491 Dacia. Så mange Dacia kører der netop nu rundt i Danmark – og kigger man ud i Europa, slog mærket sidste år rekord med 737.000 solgte biler.

Fra en enkelt model til en helt modelrække – det er historien om Dacia de seneste 15 år, hvor Dacia har skabt sig en helt unik placering i bilverdenen. Ikke færre end 6.5 millioner kunder har købt Dacia, og Sandero har været den bedst sælgende bil i sit segment i Europa – når man udelukkende kigger på privatkøb.

Herhjemme er der solgt mere end 4.800 enheder af modellen. Og som nævnt ganske mange af dem som varebiler.

Om Dacia

Dacia er et mærke i Groupe Renault. Dacia sælges i 44 lande – fortrinsvis Europa. Mærket daterer sig tilbage til 1968 i Rumænien, hvor der blev bygget biler på licens på basis af ældre Renault-modeller så som Renault 8 og 12 – kaldet 1100 og 1200/1300.

Faktisk blev en disse ”kopier” – 1210/1310 – importeret til Danmark af det tidligere Svend Christensens Autohus i København mellem 1983 og 1988. Blandt andet stoppede salget på grund af krav til katalysatorer.

Kvaliteten dengang var temmelig ringe – bl.a. kunne man se galopskruer stikke op hist og her. Men motoren var også dengang Renault-baseret.

Renault-selskab i 1999

Dacia blev købt og overtaget af Renault i 1999. Mærket blev for alvor relanceret, da Dacia Logan blev introduceret i 2004. Kernen i Dacia er værdi for pengene – ”value for money.”

Med sine modeller, Logan, Sandero og Duster – samt Dokker er mærket en succeshistorie. Dacia bygges dels i Rumænien og dels i Marokko.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk