(FRANKFURT)

En helt ny elvarebil kommer til Danmark omkring årsskiftet – med en ganske pæn rækkevidde på op til 330 kilometer efter nyeste WLTP metode. Bliver man i byen kan man endda nå op på 477 kilometer.

Der er tale om er den nye elektriske Opel Vivaro-e, der er søstermodel til Peugeot e-Expert og Citroën e-Jumpy og senere til Toyota eProace.

Priser i Danmark kendes ikke. I Tyskland er de fra knap 36.000 euro.

Fjerde generation Zafira

Der kommer også en minibus-udgave, som Opel kalder Zafira-e Life, som er fjerde generation Zafira. De tre første var MPV modeller med lancering fra 1999, men MPV salget er styrtdykket med 60 pct – mens D-segmentet (luksus) er øget med 50 pct.

Her hører en luksus-apteret minibus åbenbart hjemme. Til gengæld kan der være op mod ni personer i bilen (mod før op til syv personer.)

Øg rækkevidde med 50 pct.

Kører man meget økonomisk og benytter b-kontakten (for Brake) i stedet for D (for Drive) for optimal opsamling af strøm (rekuperation) kan man komme op på 50 pct. længere rækkevidde end WLTP tallet.

Det lover Opel – og så kan mange nøjes med en billigere 50 Kwh udgave. Kører man i sport-mode og meget aggressivt, kan rækkevidden derimod bliver halveret.

B-mode kan man vælge i både ECO, Normal og Power mode. Man kan nærmest undlade at benytte bremsepedalen.

50- og 75 kWh batteripakke

Teknikken i de nye el-varebiler går igen i flere personbiler i PSA koncernen – man kan vælge imellem 50- og 75 kWh batteripakke.

Teknisk hedder ydelsen 100 kW og momentet opgives til 260 Nm. Man kan oplade bilen med hurtiglader – med 80 pct. kapacitet på 30 minutter (45 minutter med 75 kWh batteri). Det er med jævnstrøm – med vekselstrøm via wallbox.

Batterierne ligger under gulvet, så man mister ikke varerumsstørrelse. Man kan også køre med en 1-tons trailer. Det er PSA selv, der producerer batterierne. Garantien er otte år eller 160.000 km.

Drive-In præsentation

Vivaro-e er den første, som vi har prøvet ved et arrangement i Frankfurt og omegn – og grundet Corona krisen foregik præsentationen som i Drive In Bio – med bilerne i rundkreds foran foredragsholderne.

Testen var faktisk med udgangspunkt i Opel-fabrikkerne i Rüsselsheim. Bilerne bygges dog på PSA’s store fabrik i Valanciennes i Nordfrankrig.

Ikke varmepumpe

Med MyOpel app for fjernbetjening af f.eks. opladningen – fungerer via mobiltelefonen. I dn forbindelse kan vi fortælle, at e-modellerne af Vivaro og Zafira ikke kommer med varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne.

Det er tilfældet i f.eks. de tekniske identiske Peugeot e208 og Opel eCorsa. Men her spiller økonomien nok ind.

Positiv temperatur kapacitet

I stedet for anvender de elektriske klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC), der som Opel talsmænd siger “skaber den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne.”

I den elektriske Vivaro er der én PCT fordi kabinen er lille. I den elektriske Zafira er der to, fordi systemet også skal fungere på bageste række i bilen.

Hurtig i power-mode

Vi kørte knap 100 kilometer på motorvej, landevej og i bykørsel – og i eco-mode skal man udenfor byen have god tid. Det er ikke til landevejen, men til byen. Vælg normal-mode.

Vælger man power-løsningen, så bliver bilen ganske kvik – og kommer hurtigt ud af startblokken. Faktisk på 12 sekunder til 100 km/t. Men så kører den ikke langt på en opladning.

Normen er forbrug på 21,2 kWh pr. 100 km. Med fuld powermode og lidt sporty kørsel brugte en kollega 30 kWt pr. 100 km.

200 kg. mindre nyttelast

Vivaro-e føles lidt tung styring og noget fast i affjedring. Man mærker ujævnheder i vejbanen – og bilen er også lidt urolig. Nu var den ikke lastet, og det kan være årsagen. I øvrigt må den laste op mod 1.200 kg. Det er 200 kg. mindre end dieseludgaven.

Vi sad lidt tæt på rattet selv med sædet længst tilbage, men PSA introducerede i forbindelse med dieseludgaverne af Jumpy og Expert en alternativ adskillelse med otte graders hældning, som hjælper enormt på komforten.

Opels ingeniører havde dog ikke umiddelbart hørt om den løsning – men den skal man overveje. I hvert fald, hvis man er normal voksen-herrestørrelse på 1,80 meter.

Semi-adaptiv fartpilot

Under 30 km/t udsender Vivaro-e og Zafira-e en nærmest turbineagtig lyd, som også kendes fra f.eks. Renaults elbiler – men dog ikke så høj. Elbiler skal i fremtiden have denne lyd for at advare de bløde trafikanter.

Sikkerheden omfatter en semi-adaptiv fartpilot, linjevogter, skiltegenkendelse, p-advarsel, head up display, nødbremse og træthedsregistrering.

Alle Opel varebiler med el i 2021

Alle Opel biler og varebiler vil omfatte el- og Plug-In udgaver udgaver fra 2024 – el-varebiler vil være komplet i slutningen af næste år. Det har Opel chef Michael Lohscheller lovet.

Næste e-model i varebiler bliver Combo-e, der præsenteret i løbet af næste år. Også den store Movano i eludgave kommer i 2021. Næste helt nye Opel Mokka og Astra kommer både som el-, benzin og dieselmodel. Corsa-e er på vej – Grandland-X PHEV er her allerede. Flere vil også kunne fås som Van.

Brint varebil i 2022

Langt hen ad vejen lanceres lignende el-udgaver af Peugeot og Citroën samtidig. Det gælder også de store Peugeot Boxer og Citroën Jumper varebiler.

Mens vi taler om Opels el-varebiler, så arbejder man i PSA-koncernen, hvor Opel i dag hører til, også med en brintudgave, som ventes lanceret i 2022. Testforsøg er i fuld gang.

Fakta Opel Vivaro-e/Zafira-e:
Ydelse: 100 kW (136 hk)
Moment: 260 Nm.
Batterier: Litium-ion på 75- og 50 kWh.
Placering: Under varevognsgulv.
Rækkevidde: 230/330 km (WLTP).
Opbygning af batterier: 27/18 moduler.
Opladning hurtiglader: 100 kW DC.
Ladetid: 80 pct. på 30 min (50 kWh) 45 min (75 kWh).
System i bil: 3-fase lader på 11 kW eller 1-fase på 7,4 kW.
Trailervægt: 1.000 kg.
Nyttelast: Op til 1.275 kg.
Varerum: op til 6,6 kubikmeter.
Bremsesystem: regenerativ.
Topfart: 130 km/t.
0-100 km/: 12 sek.
Garanti: 8 år/160.000 km.
Tyske priser: Fra ca. 36.000 euro.
Danske priser: Ukendte.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk