Toyota fortsætter med at præsentere nye SUV udgaver af deres bestseller-modeller. Yaris Cross er lige lanceret herhjemme – og i første halvdel af 2022 følger Aygo X i den lille klasse. Nu har fabrikken så meldt en ny SUV model på banen med navnet Corolla Cross.

Toyota introducerer den helt nye Corolla Cross i Danmark i sidste halvdel af 2022, hvor priserne også senest vil være klar.

Velegnet som Van

Bortset fra den lille Aygo X vil de to andre SUV modeller være velegnede som gulpladebiler – og endnu bedre: de kan begge fås i firehjulstrukne udgaver, som udvider kundegruppen en del.

Corolla Cross bliver endvidere den første bil i modelprogrammet med Toyotas nye, femte generation hybridteknologi.

Helt sin egen

Toyota peger selv på rummelighed, praktisk anvendelighed og designet som fordele ved bilen.

I forvejen byder Corolla-navnet både på udgaver som hatchback, stationcar og sedan, hvor sidstnævnte dog ikke markedsføres i Danmark.

Corolla Cross er trods navneslægtsskabet sin egen, selvstændige SUV-model og kommer enten med forhjulstræk samt som nævnt intelligent firehjulstræk, som man genkender fra den lidt større Toyota RAV4.

Alsidig SUV-Van

Størrelsesmæssigt placerer Corolla Cross sig mellem netop RAV4 og crossoveren Toyota C-HR og er syv centimenter længere, seks centimeter højere og tre centimeter bredere end Toyota C-HR.

Dermed udmærker Corolla Cross sig ved at være en praktisk og alsidig SUV-Van, der passer til de erhvervsfolk, som ikke vil gå på kompromis.

Kraftigere hybridteknik

Toyotas har næsten 25 års praktiske erfaring med hybridteknologi – og femte generation af Toyotas selvopladende hybridsystem er blevet en del kraftigere med større moment og flere elektriske hestekræfter, ligesom der er øget effektivitet.

Hybridbatteriet er et litium-ion batteri, der trods en højere kapacitet i forhold til fjerde generation hybrid nu vejer 40 procent mindre. Hybridsystemet i den forhjulstrukne Corolla Cross består af en 2.0-liters benzinmotor og en elmotor som samlet yder 197 hestekræfter.

Det er 13 hestekræfter mere end i den hidtidige 2.0-liters fjerde generation hybridmotor.

Ekstra elmotor

Den firehjulstrukne udgave af Corolla Cross leverer også samlet 197 hestekræfter, men her sidder en ekstra elmotor på bagakslen og sørger for at drive baghjulene efter behov som en ægte firehjulstrækker -uafhængigt af benzinmotor og elmotor ved forakslen.

Det er med til at sikre et bedre vejgreb og dermed også øge sikkerheden, når overfladen er glat eller ujævn.

Bilens hastighed matcher motorens omdrejningstal. Det er sket ved at justere forholdet mellem, hvor meget føreren træder på speederen og hybridsystemets reaktion.

Helt digital

Corolla Cross får digitalt cockpit – og byder på Toyota Smart Connect med en 10,5 tommer touch screen med integreret navigation med live opdatering af trafikken, trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt over-the-air update, så man automatisk kan få opdateret softwaren trådløst uden at skulle forbi en Toyota-forhandler.

Derdover vil man kunne fjernstyre klimaanlægget og låse eller oplåse dørene via Toyotas MyT app – samt se hvor bilen holder parkeret blot for at nævne nogle af funktionerne, som er gratis.

Accelerationsbegrænser

Corolla Cross kan fås med T-Mate, der kombinerer den seneste generation af Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med andre aktive køre- og parkeringsassistent-systemer.

Automatisk nødbremse er en del af Toyota Safety Sense sikkerhedspakken. I Corolla Cross er systemet udvidet til også at indeholde en accelerationsbegrænser ved lave hastigheder og en vejkrydsassistent, der nødbremser, hvis man i et vejkryds overser biler, der kommer fra siden.

Dertil automatisk nødstop, hvis bilen registrerer, at føreren ikke er ved bevidsthed, er en anden ny funktion i den omfattende pakke med avancerede sikkerhedssystemer.

Ekstra airbag

T-Mate består ud over Toyota Safety Sense også af flere køreassistentsystemer som blindvinkel assistent. Dertil kommer Toyota Teammate Advanced Park, som automatisk kan både parkere bilen eller køre bilen frem fra parkeringspladsen, uden at man selv sidder i bilen.

En ekstra airbag har fundet vej til kabinen, hvor dens placering mellem forsæderne sikrer, at fører og passager beskyttes mod at ramme og gøre skade på hinanden i tilfælde af en sidekollission.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk