Den grønne omstilling og politisk advarsel mod diesel har betydet, at mange bilfabrikker har sløjfet dieselmotorer i programmet – selv om visse fabrikker har bevist, at diesel sagtens kan være grøn.

En af dem, der ikke har dieselmotorer på programmet i personbiler er Nissan og dermed hele Renault-Nissan alliancen, altså så længe det ikke gælder varebiler. Næste skridt bliver formentlig brint – som også har en rækkevidde tættere på diesel. Koncernen er langt med brint til varebiler.

Imens må erhvervsfolk med mange og lange ture skifte til et mærker med diesel – eller stige om til Nissan med benzin uden diesel-rækkevidde.

Færre Qashqai på jobbet

Biler uden diesel er bl.a. den nye Nissan Qashqai, som ellers er forbedret på alle punkter, men hvor den før var meget populær som gulpladebil blandt erhvervsfolk, så er salget som Van i registreringsstatistikken formentlig af samme grund faldet mærkbart.

I de første 10 måneder blev der således solgt 24 som Van – i samme periode i fjor hele 94. I hele 2020 nåede Van-salget 119 enheder.

Og da den første crossover model, som Qashqai var, landede herhjemme i slutningen af 2006, var Van-andelen på især diesel enorm blandt erhvervsfolk. Qashqai afløste, som flere nok vil huske, modellen Primera.

Kvalitetsløft

Mange danskere er fortsat glade for Qashqai – og den nye udgave er da også en letkørt bil, som man hurtigt bliver dus med. Der er sket et kvalitetsløft – og bilen har tabt sig 60 kg – og med øget akselafstand på to cm. er der bedre plads inden døre. Nyt er også WI-FI on line – tilgængeligt via app.

Også i varerummet, der rummer 1.500 liter. Den bedre plads skyldes også CMF-C platformen. Selv om bilen kører på benzin, må den kraftigste 158 hk udgave som i testbilen trække 1.800 kg på krogen – næsten som de gamle dieselmodeller, som nåede to tons.

Vil man have firehjulstræk, skal der også vælges 158 hk – men det er ikke til voldsom off road kørsel, selv om frihøjden er 18 cm.

Aflåseligt geværrum

Til jobbet som Van er der bl.a. dobbelt bund i varerummet, aflåseligt geværrum under gulvet og et varerum på 1.420 x 780 x 1.300 mm med to fastgørelses-kroge samt el-bagklap. Dertil alu-tagræling. Men der er ikke handskerumslås.

Apropos motorer, så downsizer Nissan også og vælger alliancens 1,3-liters motor med turbo, men der er heldigvis valgt de mere balancerede fire cylindre, hvor mange konkurrenter vælger 3-cylindrede motorer, som støjer mere.

Turbobenzin-maskinen med 48V-mild hybrid teknik yder i den nye serie 140 eller 158 hk. I 2022 kommer e-Power udgaven med 190 hk.

Velfungerende automatgear

Vi har prøvet topmodellen Tekna, hvortil kommer en designpakke – bilen havde en ny 7-trins X-Tronic automatgear, som skifter meget blødt. Den er i princippet en CVT trinløs gearkasse, som afløser forgængerens dobbeltkoblings-gearkasse.

Man kan vælge imellem sport-, standard- og eco køremåder – og så er der skifteplader bag rattet.

Vil man have 4×4 udgaver, er det heller ikke blandt basismodeller, man skal lede. Men på gule plader spares jo en del penge.

El som hjælpemiddel

Hybridteknikken skal hjælpe til et blødere og hurtigere afsæt. Der er tale om en elmotor og et 12 volts litium-ion batteri.

For Nissan er hele filosofien med den nye motor- og gearkasse-teknologi er samtidig med bedre brændstoføkonomi og lavere CO2 udslip, som er et kæmpe konkurrence-parameter.

Qashqai kører godt og klarer svingene uden problemer – men affjedringen er ret fast, og man mærker tydeligt ujævnheder. De nye typer forsæder giver bedre støtte. Man mangler en god fodplade (til venstre fod) – for at få en optimal siddestilling, og vi fornemmede en del dækstøj.

Mere moderne design

Designet er lagt op ad forgængeren – men med smallere lygter og længere signatur-kørelys.
Dertil mere strømlinet karosseri og helt nyt hækdesign. Dørene åbner nu 90 grader og letter adgangen.

Sikkerhedsudstyret er omfattende – og vælger man topmodellen Tekna+ får man bl.a. ProPilot udstyr med navigation og adaptiv fartpilot samt nødbremse med cyklist og fodgængergenkendelse. Ved parkering går gearvælgeren automatisk i “P”.

Der er også head up display, som er meget tydeligt at arbejde med – samt adaptive Matrix LED lygter for og bag. Dertil linjevogter (med vibrering), around view system (bird-view) og skiltegenkendelse.

Topudstyret Tekna

Dertil kommer vejkryds-assistent, intelligent fartpilot (forudser to biler frem), nødbremse når der bakkes, trailerstabilisering og parkeringssensor bag.

Udstyrsmæssigt skal vi også nævne panorama-glastag (kan ikke åbnes), trådløs opladning af mobiltelefon, regnsensor, nøglefri betjening, flaske- og kopholdere, midterboks, eljusterbare stof/lædersæder, varme i forrude, rat og sæder, trådløs mobil-oplader, sort/grå alufælge, elektronisk håndbremse og to-zone klimaanlæg.

Lige nu findes der mere end 37.000 enheder af tidligere Qashqai-modeller på de danske veje. Ialt er der bygget fem millioner Qashqai – de tre millioner af dem er solgt i Europa.

Faktaboks Nissan Qashqai 1,3 turbo Tekna Van:
Motor: 4 cyl. benzin-turbo.
Slagvolumen: 1.320 ccm.
Ydelse: 158 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 270 Nm v. 1.800-3.750 omdr.
Topfart: 199 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Gennemsnitsforbrug WLTP: 15,6 km/l.
CO2 udslip: 144 g/km.
Gearskift: 7 trins automatgear.
Trailervægt: 1.800 kg.
Varerum: ca. 1.500 liter.
Lasteevne: 417 kg.
Varerumsmål: 1.420 x 780 x 1.300 mm.
Bagdørsmål: 690 x 1.010 mm.
Læssehøjde: 770 mm.
Dæk: Continental Eco Contact 235/50 R19.
Pris Billigste Qashqai Van: Acenta aut. 228.886 kr plus moms (40.136 kr.)
Pris Qashqai Van testbil: Tekna: 274.542 kr. plus moms (43.530 kr.)