Kia Motors viste i dag i Korea den nye Soronto SUV – eller CUV,som de kalder udformningen.
Sorento i 2015 udgave følger stilen fra forgængeren med et meget klassisk design, så vidt man kan tyde de første billeder. Der skulle dog være mere plads inden døre.
Designerne går dog længere og kalder inspirationen til den nye bil ”Streetwolf” (gadeulv), hvad man så forstår med det. Men Kia lover en kombination af stil, praktiske egenskaber og teknologi med baggrund i den tidligere models succes.
Lidt af Kias nye DNA, som kendes fra andre biler i flåden, har den fået – men grill’en er mere lodret som i konceptbilen Cross GT fra 2013.
Kia har indført en nye svejsningsprocedure med brug af lasersvejsning – det betyder bl.a., at svejsesømmene er usynlige, så Sorento kan klare sig uden den traditionelle afdækning for samlinger på bagklappen.
Andre mål end tidligere
Den nye Sorento er længere (+95 mm til 4.780 mm), lavere (-15 mm til 1.685 mm) og bredere (+5 mm til 1.890 mm). . Det er Kias Namyang designcenter i Korea, der står bag med input fra mærkets designstudier i Frankfurt og i Irvine i Californien.
Nogle af de største ændringer er sket indvendigt i den nye Sorento. Det indvendige design blev modsat bilens ydre udviklet under ledelse af mærkets europæiske designteam med base i Frankfurt – man har skabt en mere luksuriøs kabine med materialer af en bedre kvalitet.
Der er brugt flere bløde materialer – og i visse udgaver læder – som skaber en følelse af luksus i kabinen. Man er også inspireret af schweizerure, da instrumenteringen skulle skabes.
Kun få farver i kabinen
I Europa og på de generelle markeder vil kunderne kunne vælge mellem interiør i én farve (sort) eller tofarvet interiør (sort og grå) i enten stof- eller læderindtræk. Desuden vil læderindtræk som ekstraudstyr kunne fås i brunt eller lysegråt.
I forhold til den tidligere generation har bilens øgede længde og akselafstand (+ 80 mm til 2.780 mm) givet mere plads i kabinen i den nye model.
Selv om taglinjen er 15 mm lavere, har en ny placering af sædehynderne øget hovedhøjden for fører og passager.
Varerummet bliver også større. Og der er et ekstra rum under gulvet.
Sikkerhedsudstyr
Den nye Sorento kan fås med en del nye teknologier, som Kia ikke før har anvendt – bl.a. Around-View Monitor, som ved hjælp af fire kameraer hjælper føreren med at manøvrere under parkering, og en såkaldt Smart Power Tailgate.
Det system åbner automatisk bagklappen, når det registrerer, at nøglen er tæt på bagagerummet, så ejerne nemt kan placere deres indkøbsposer eller tunge genstande i bagagerummet.
Man har også gjort karosseriet stærkere – for at gøre bilen mere lydløs. De nye karrosseris øgede torsionsstivhed (op til 14 pct i forhold til den tidligere model) udgør et grundlag for større.
Bedre isolering
Vi kan nævne nyt lydisolerende materiale til gearskiftetunnelen, et 29 pct tykkere lydisoleringspanel til instrumentpanelet (øget fra 0,7 mm til 0,9 mm), større motor- og gearkasseophæng, og – for dieselmodellernes vedkommende – en ny dieselpartikelfilter afdækning og et støjdæmpningsskjold integreret i tandrems-afdækningen. Støjniveauet i kabinen er reduceret med 3-6 pct afhængigt af kørselsforholdene.
Bilen kommer med en 2,4 liters benzin- og en 2,2 liters turbodieselmotor.
Det uafhængige hjulophæng er af samme type som på den udgående model (MacPherson foran og KIAs multilink-baghjulsophæng), men der er foretaget en række ændringer. Servostyringen er også ændret.
Ultra-højstyrkestål
Den nye Sorentos karrosseri er meget stærkere end forgængerens, og det skyldes for en stor dels vedkommende omfattende brug af ultra-højstyrkestål. Den tidligere model bestod af 24,4 pct ultra-højstyrkestål, men på den nye model består 52,7 pct af karrosseriet af dette materiale.
Kunderne til den nye Sorento vil kunne vælge mellem flere aktive sikkerhedsteknologier, som kendes fra andre biler, varebiler og lastbiler i Europa i dag
Det gælder bl.a. speedpilot – ASCC (Adaptive Smart Cruise Control); linjevogter – LDWS (Lane Departure Warning System), som advarer føreren med en advarselslyd, hvis bilen er ved at forlade den valgte vognbane, uden at blinklyset tændes.
Dertil advarsel, hvis bilen foran er for tæt på – FCW (Front Collision Warning); gemte trafikanter i den blinde vinkel – BSD (Blind-Spot Detection) – samt advarsel ved baneskift – LCA (Lane Change Assist); RCTA (Rear Cross-Traffic Alert), som advarer om andre biler bag Sorento på parkeringspladser – og SLIF (Speed Limit Information Function), som viser hastighedsgrænsen i instrumentpanelet ved hjælp af kameraer, der læser vejskiltene.