I Banedanmarks terminologi betegnes de to kranbiler som hjælpevogne, og de er efter sigende de kraftigste, tungeste og hurtigste af sin slags i verden.

Fundamentet for de to helt ens køretøjer er fem-akslede Scania lastbilchassiser af typen R 730 LB10x4*6 HNB. Opbygningen består af EFFER 2755-kraner samt skinnehjul i begge ender.

Ved indsats tilkobles hjælpevognene desuden to-akslede kærrer til transport af bl.a. støttebensplader, løfteåg, løftegrej og andet udstyr.

Hurtig indsats afgørende
Ved togafsporinger og andre uheld på skinnenettet er hurtig indsats afgørende, og derfor er de 3 meter brede og 13,5 meter lange hjælpevogne konstrueret og godkendt til at køre op til 110 km/t på motorvej og op til 70 km/t på skinner.

De er klassificeret som udrykningskøretøjer med horn og blå blink samt indregistreret som blokvogne på grund af deres egenvægt på næsten 54 tons. Med tilkoblet kærre bliver den samlede vogntogslængde 21,5 meter, og vogntogsvægten når op på hele 73 tons.

Intensivt samarbejde
Det er autoriseret Scania-forhandler Nyscan a/s i København, der står bag leveringen af de to avancerede kranbiler, der både kan køre på landevej og på skinner.

Nyscan sikrede sig i sin tid ordren på de to imponerende køretøjer til det daværende DSB Hjælpevogne, der nu er overført til Banedanmark, gennem et intensivt samarbejde med hjælpevognschef Jørgen O. Johansen fra Banedanmark samt EFFER Krancenter, Scania Danmark og SRS Sjölander AB.

Nyscan, der gennem årene har leveret adskillige hjælpevogne i forskellige udførelser til DSB Hjælpevogne, har stået for specifikation og salg af Scania-chassiserne, koordinering af opbygningen samt slutklargøring og levering.

Svenske skinnehjul
Scania Danmarks opbygningsafdeling i Aarhus har udført de omfattende forstærkninger af lastbilchassiserne til at modstå belastningerne fra de tunge kraner og fra skinnehjulene.

EFFER Krancenter i Aarhus har leveret de italiensk producerede kraner, og skinnehjuls-specialisten SRS Sjölander AB i Osby nord for Hässleholm i Sverige har haft ansvaret for at producere og montere skinnehjulene med hydrostatisk kraftoverføring.

De avancerede EFFER 2755 knækarmskraner med løftekapacitet på 270 t/m er opbygget med flere unikke funktioner.

Bl.a. er de udrustet med hele fire meters sideværts støttebensvandring, så de ved egen kraft kan forskyde kranbilerne sidelæns fra ét skinnespor til et andet. De er desuden forsynet med særlige løfteåg, så de kan løfte et afsporet tog op på skinnerne med blot 60 cm frihøjde til de elektriske køreledninger over toget.

50 cm over vejbanen
For at sikre hurtig transport til et afsporet tog er hjælpevognenes skinnehjul under transport ad landevej hævet ca. 50 cm over vejbanen.

Ved ankomst til nærmeste jernbaneoverskæring i forhold uheldsstedet køres hjælpevognen ind på skinnerne og skinnehjulene sænkes, så chassiset løftes ca. 20 cm over skinnerne. Hjælpevogn kan dermed hurtigt nå frem til et afsporet tog uanset afstanden til vejnettet.

Banedanmarks to nye 5-akslede Scania R 730 hjælpevogne har næsten dobbelt så stor kapacitet som de to ca. 20 år gamle 4-akslede Scania P124 med 140 t/m EFFER-kraner, der nu skal pensioneres.

De nye hjælpevogne skal desuden supplere DSB’s største hjælpevogn i form af en Scania R 620 med 300 t/m EFFER-kran opbygget på en Faymonville blokvogn, som DSB fik leveret for ca. seks år siden.

Fakta om Banedanmarks to nye Scania hjælpevogne:
Chassis: 5-akslede Scania R 730 LB 10×4*6 HNB med 16,4 liters V8-motor på 730 hk, 14-trins GRSO925 gearkasser med fuldautomatisk gearskifte, tandemtræk samt CR19 sovekabineførerhus med fladt tag. Leveret af Nyscan i København ved salgskonsulent Stig Eg Jensen.

Forstærkninger: ekstra kraftig chassisramme i hele køretøjets længde lagt uden på chassisets normale chassisramme. Dertil ekstra forstærkninger i for- og bagende til montering af skinnehjul. Udført af Scania Danmarks opbygningsafdeling i Aarhus ved afdelingschef Lars Jensen.

Kraner: EFFER 2755 knækarmskran med tre hydrauliske udskud, løftekapacitet på 270 t/m samt fire meter sideværts støttebensvandring for manøvrering fra vej til skinner. Leveret af EFFER Krancenter i Aarhus ved salgschef Per Foldager.

Skinnehjul: hæve- og sænkbare enkelthjul forrest og tvillinghjul bagest med hydrostatisk kraftoverføring fra lastbilens motor. Produceret og monteret af SRS Sjölander AB i Osby ved Hässleholm i Sverige.

Kærrer: specialbyggede 2-akslede kærrer med 6 meter lad, containerlåse til 2×10’ containere til transport af støttebensplader, løfteåg og andet kranudstyr. Ekstra lang akselafstand for max. stabilitet ved høj hastighed. Produceret af Fyns Karosseribyg i Odense og leveret af Nyscan ved salgskonsulent Stig Eg Jensen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk