Den kan næsten ikke undgå at blive en succes – den nye Suzuki Vitara Van. Bilen er en mellemting mellem en SUV og en Cross Over model og har bevaret en del af designet fra den gamle Vitara, men fremstår mere moderne og knap så højbenet.

Vi har prøvet bilen med både firehjulstræk og forhjulstræk – firehjulstrækkeren med en 1,6 liters dieselmotor og forhjulstrækkeren med en 1,6 liters benzinmotor.

Men det må i hvert fald være dieselmotoren, der bliver bestselleren som Van – ikke mindst fordi den trækker 1.500 kg på krogen, hvor benzin’eren trækker 1.200 kg. Den gamle Vitara trak dog op mod 2 tons – men var jo også større.

Bedre trækkraft med diesel
Drejningsmomentet er også bedre  – med 320 Nm ved 1.750 omdrejninger mod 156 Nm og 4.400omdrejninger. Altså langt smidigere, og det sætter man pris på. Den er også dyrere med priser fra 188.000 kroner plus moms – og med en pris på testbilen med Exclusive udstyr på 212.000 kroner.

Vitara med topudstyr indebærer også et højere sikkerhedsniveau så som nødbremseassistent og afstandsregulering. Og det vil sige fem stjerner i EuroNCAP testen, hvor de mindre udgaver uden denne sikkerhedsudstyr kun opnår tre stjerner.

Halv pris som Van
Men som Van er der jo tale om en bil til den halve pris i forhold til personbilsudgaven. Der er et højt udstyrsniveau generelt i topudgaven – så som sæder i læder/ruskind, LED nærlys, regnsensor, 7 tommer farveskærm med navigation, mirror link, klimaanlæg, læderrat, parkerings-sensor, tågelygter for, start/stop system, hill descend i 4×4 udgaven. nøglefri start og 17 tommer polerede alufælge.

Der er solgt 30.000 Vitara i Danmark og den var Danmarks mest solgte bil i 2006. I en årrække var den den mest solgte varebil herhjemme. Siden 1998 har den heddet Grand Vitara, men den har ikke været markedsført det seneste år.

20 pct. som Van
20 procent forventes at blive solgt som Van – det vil sige 400 på årsbasis ud af et årligt Vitara salg på forventet 2.000 kg.

Dieselpriserne er dog ikke helt forhandlet på plads fra leverandøren, FPT, Fiat Power Train. Fiat bruger samme motor til den nye 500X.

Der er tale om en helt anden bil end forgængeren. Den er selv som diesel ganske lydsvag og trækkraften er ganske fornuftig i dieseludgaven.

Smidigt 6 trins gearskift
Positivt er det smidige 6 trins gearskift i dieseludgaven – den trække fra 50 km/t i femte gear eller 1.250 omdrejninger. I sjette trækker den fra 75 km/t ved samme omdrejningstal, så det er et rent overgear til motorvejen.

Benzinudgaven med forhjulstræk har fem trins gearkasse – og her mangler man sjette gear på langturene.

AllGrip systemet er alsidigt – og let at betjene med fire trykknaps-valgmuligheder: auto, sport, Lock og snow. Systemet virker fint på løst underlag, men vi prøvede ikke egentlig terrænkørsel.

Fast affjedring
Begge biler er ret fast affjedrede – men ikke i samme grad som den gamle Vitara. Styretøjet kunne måske også være lidt mere præcist – og ved motorvejsfart er den ikke helt lydefri.
Som hvidpladebil vil diesel-andelen nok være cirka 20 pct – som van 50 pct.

Både sæde og rat er multijusterbart – men jeg savnede dog lidt bedre og lettere højdejustering af førersædet, så selvom man sidder højt og adgangen til kabinen er behagelig, så må man bøje sig for at komme ind bag rattet.

Et glas-panoramasoltag, der kan åbnes, markedsføres ikke umiddelbart. Prisen ville være 10-15.000 kroner plus moms. Der er brugt en del hård plast – men heldigvis er der gjort meget ud af farvedifferentiering.

Skift designelementer ud
Som noget helt nyt i klassen er der udskiftelige designelementer i kølergrill og på instrumentbordet, som kan udskiftes på få minutter, hvis Man bliver træt af farvevalget. Der kan også vælges 2-zone lakering. Bilen bygges dog ikke længere i Japan, men i Ungarn.

Bilerne er ganske økonomiske og benzinudgaven kører op mod 18,9 km/l, mens dieseludgaven klarer 25 km/l. Begge motortyper opfylder Euro 6 miljønormerne. Der er tre års fabriksgaranti.

Fakta Suzuki Vitara DDIS AllGrip:
Motor: 4 cyl. Euro 6. Common rail.
System: variabel turbogeometri/VGR.
Miljø: EGR recirkulation.
Ydelse: 120 hk ved 3.750 omdrejn.
Moment: 320 Nm ved 1.750 omdrejn.
Acc. 0-100 km/t: 12,4 sek (4×4).
Topfart: 180 km/t.
Dæk: 215/55 R17.
Bremser: esc/ABS.
Nødbremsesystem: Fra 5- til 80 km/t.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.370/1.870 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Dimensioner: 4.175 x 1.775 x 1.610 mm.
Akselafstand: 2.500 mm.
Frihøjde: 185 mm.
Varerum: ca. 1.100 liter.
Læssehøjde: 72 cm.
Økonomi: 23,8 km/l.
Ejerafgift halvt år: 1.440 kr.
CO2: 111 g/km.
Pris testbil AllGrip Exclusive: 212.090 kr. plus moms.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk