Mercedes-Benz’ professionelle Sprinter-kunder kan ånde lettet op.
For den nye 4×4 udgave af bilen klarer de fleste af de udfordringer, som vi udsatte den for, med bravour.
Det var især skift af motor på den kraftigste 319 CDI udgave, som vakte bekymring – hos især entreprenører.
Fra tre- til to liter
For den bomstærke V6 motor på tre liter blev i 2022 udgaven skiftet til den ellers meget roste 2-liters OM 654 motorgeneration med fire cylindre. Men fortsat med 190 hk. Og i udgaver op til 5,5 tons totalvægt.
Skiftet handler om CO2 tal og brændstofforbrug – hvor V6’eren er mere tørstig end den ganske avancerede 4-cylindrede motor, som først blev udviklet til fabrikkens personbiler.
Testbilen i lang og høj udgave kører efter WLTP standard 9,3 km/l. Oplyser importøren.
Positiv trailertest
Så vi tog bilen forbi vores faste testchauffør, entreprenør Vagn Nielsen i Osted, for at prøve den med trailer på det bakkede terræn i Midtsjælland. Lastet til 2,8 tons trailervægt, som var dimensionen for træktøjet.
Resultatet var faktisk positivt – op ad bakke fra stilstand accelererede bilen og skiftede blødt gearene op igennem den 9-trins automatgearkasse.
Uden nogen anstrengelser – eksempelvis start ved bakke fra 1.500 omdrejninger og op til 2.500 omdrejninger, hvor vejen fladede ud og omdrejningerne faldt til 2.000 omdrejninger og tilbage til udgangspunktet.
Lavt støjniveau
Motorlyden var rimelig lav og behagelig hele tiden. Man kan også selv vælge at skifte gearene manuelt via skifteplader bag rattet.
Med den seneste 4×4 udgave er bilen blevet automatiseret, hvor man før skulle koble systemerne ind manuelt. Før fordeltes systemet 35/65 – nu klares det trinløst.
Det sker via en kobling i fordelingsgearkassen. Under normal kørsel kører bilen med baghjulstræk, men kan også overføres til forakslen ved behov. Ved en nødbremse-situationer kobles forakslen ud og momentet reduceres til 0 km/t.
Krænger en del
Bliver man lidt for modig og ender i en under- eller overstyringssituation, vil kræfterne fordeles for at stabilisere bilen. I værste fald vil esp/4ETS systemerne hjælpe til.
For man skal huske, at den høje bil krænger en del – og det inspirerer ikke til voldsom kørsel.
En tur i grusgraven
Vi prøvede 4×4 systemet af i Mogenstrup grusgrav – tæt på Brorfelde ved Holbæk. Grusgraven var venligt udlånt af ejerne Sten Hansen og Thomas Ravn.
I grusgraven fik bilen lov at vise, at de stejle bakker med løst underlag ikke var et problem. Man begynder med at slå esp-systemet fra (via skærmen), så kræfterne kan overføres på underlaget.
4×4 træder til
I terrænet kan man mærke, at firehjulstrækket træder til hele tiden – og man kan også læse det på instrumenterne. Vi prøvede også at slå esp til – men så kommer bilen ikke langt. Trods de kraftige terrændæk.
Nu var vejret tørt, så det var kun nogle vandhuller i bunden i grusgraven, hvor vi kunne agere mudderkørsel, men resultatet var det samme.
4×4 systemet greb ind og førte sikkert bilen op ad vandhullerne igen.
Meget høj indstigning
Der er et par negative ting ved bilen – og det er den 80 cm. høje indstigning til førerhuset, hvor man nærmest skal trække sig op i rattet og fartgrebet, som underligt nok sidder på døren i stedet for i A-stolpen. Her ville det være mere stabilt at holde om.
Skal man op i højre side, må man bruge s-sele og fartgreb sammen.
Der findes 4×4-biler fra genren, hvor der er et ekstra nederste ”blødt” trin, som kan bøje ved kontakt med undergrunden. Der fås dog et ekstra trin op til varerummet bagest, så her kan det gå an.
Høj siddestilling
Vel inde på det læderbetrukne førersæde bag det multijusterbare læderrat, er siddepositionen også ret høj – også selv om det luftaffjedrede sæde kan indstilles efter chaufførens vægt. Der er varme i alle sæder. Et plus er den sorte stofhimmel i kabinen og sædearmlæn – samt oliefyr og DAB radio.
Instrumenteringen er digital – med to skærme, som betjenes via knapper på rattet. Hovedskærmen var i testbilen ekstra 10,25 tommer. Her finder man så navigation og bird view kamera. Bilen havde Mercedes’ MBUX system, hvor man kan tale til sin bil. Vi skal også nævne klimaanlæg.
God aflæggeplads
Varerummet er stort og har 10 fastgørelses-kroge plus LED belysning. Læssehøjden målte vi til 76 cm. Bagdørene åbnede 270 grader. De to sidedøre var ikke helt elektriske – men var i testbilen assisteret med el, så de var lettere at åbne og lukke.
Der er også masser af aflæggeplads, men ikke et egentligt handskerum. Der er to kroge i bagvæggen til overtøjet. Dertil flere usb-stik (c-typen) og 12 volt stik.
Masser af sikkerhed
Der er masser af assistent- og sikkerhedssystemer – så som adaptiv fartpilot, fartpilot/fartbegrænser, LED lygter, elektronisk p-bremse, nødbremse og skiltegenkendelse.
Dertil bremseassistent, kollisionsassistent, blindvinkel-assistent, sidevindsassistent, regnsensor og linjevogter.
Meget tung frontklap
Den store frihøjde gør, at man skal bruge trinbrættet i for-kofangeren, når man skal rengøre forruden og tilse motoren. Frontklappen er voldsom tung at løfte – her burde der være gasdæmpere til opgaven. Et plus er dog, at sprinklerdyserne sidder på viskerarmene.
Testbilen havde vældig meget ekstraudstyr – bl.a. aluminiumsfælge, LED lygter, læderindtræk og læderrat.
–
Faktaboks Mercedes-Benz Sprinter A2 H2 4×4 2,0 CDI 4 cyl:
Motor: OM 654 4 cyl.
Slagvolumen: 1.950 omdr.
Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 450 Nm v. 1.400-2.400 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 9,3 km/l.
CO2 udslip: 280 g/km.
Gearkasse: 9G automatic.
Totalvægt: 3.500 kg.
Nyttelast: 1.197 kg.
Trailervægt: 3,5 tons.
Trækkrog: 2,8 tons.
Vogntogsvægt: 7 tons.
Akselafstand: 3.665 mm.
Dæk: Continental Winter Contact 255/75 R16 c M+S.
Pris fra: 375.031 kr. plus moms.
Merpris 4×4: 34.933 kr. plus moms.
Pris testbil med udstyr: 560.649 kr. plus moms.