Opel Astra kom sidste år i en helt ny ”L-udgave” (nummer 12 i rækken af Kadett/Astra modeller) nu med plug-in teknologi, som jo er med til at give lidt tilskud fra staten.

Men allerede i år kommer den elektriske e-Astra, som måske er mere ”oppe i tiden.” Astra fås dog også med benzin- eller dieselteknik.

Vi har prøvet næsthøjeste udstyrstrin kaldet GS-Line – som i forhold til topniveauet Ultimate mangler Matrix LED lygter, head-up display, el-glassoltag, el-førersæde med memory, 18 tommer fælge samt trådløs mobiltelefon-oplader.

De måske kun 11.-12.000 kroner eksklusiv moms bør man nok ikke spare, når vi taler om en Van-model – der i den testede udgave koster 246.330 kroner eksklusiv moms – hvor hvidpladeudgaven koster 390.000 kroner.

AGR ergonomi-sæder

Men heldigvis er der i alle Astra udgaver de fantastiske AGR-sæder – udviklet med læger og fysioterapeuter – der giver perfekt støtte. Især på langturen vil man sætte pris på dem.

Og Astra er meget at anbefale som Van, som serviceinspektøren og sælgeren kan komme udhvilet rundt i. Og har man som undertegnede udfordringer med ryggen, er en bil med AGR sæder næsten et must.

Samtidig har man i den nye Astra en bil, som kører utroligt godt – og som man bare er fremragende på en snoet landevej.

Pænt udstyrsniveau

Læg dertil et skarpt styretøj, læderrat med varme, varme i sæderne samt LED forlygter (uden matrix funktion) og LED kørelys. I bunden finder man alu-pedaler og alu-forplade.

Udstyret er måske ellers ikke på ”Ultimate” niveau – men er dog pænt med bl.a. 17 tommer sorte alufælge med 225/45 dæk, 2-zone klimaanlæg, 2-farvet lakering, nøglefri start, røde stiklinger rundt om i kabinen.

Der er to 10 tommer skærme – men touchscreen i midten – men ikke navigation. En del af betjeningen foregår via knapper på rattet og under skærmen, men noget skal man bladre i skærmen for at nå frem til – og så er det, at man skal fjerne øjnene fra vejbanen.

Adaptiv fartpilot

225 km/t er opgivet som topfart – og den accelererer til 100 km/t på kun 7,6 sekunder. Der er skifteplader bag rattet, hvis man vil skifte gearene manuelt.

Sikkerhedsmæssigt skal vi understrege adaptiv fartpilot, nødbremse, linjevogter og Lane-assist, parkeringssensor for og bag plus bakkamera med bird view.

Teknisk er der tale om en 4-cylindret turbo-benzinmotor på 1,6 liter og 150 hk – dertil en elmotor på 110 hk og samlet 180 hk og et moment på 360 Nm.

68 km på ren el

Rækkevidden er 68 km WLTP – som kan blive længere ved at vælge hybrid i stedet for el. Der er valg imellem el, sport og hybrid – og ved sport kan man udsætte brugen af strøm til man kommer frem til byen.

På papiret går den 90,9 km/l, hvilket er mere end optimistisk. Når strømmen så er forsvundet fra 12,4 kWh batteriet, er vi nede omkring 15 km/l, men så er trækkraften heller ikke imponerende.

Man skal sørge for at lade – for så kan mange klare sig med el på en arbejdsdag. Ved en wall-boks tager det med 3,7 kW cirka 3,3 timer at lade op. Der er en 7,4 kW onboard lader.

Svært at dosere bremserne

Testbilen havde 8 trins automatgear, der sikrer meget bløde skift under acceleration – men knap så meget ved lav fart, hvor vi erfarede, at bilens bremser var svære at dosere i kombination med bilens rekuperation (B-pedal). Det var som om, bilen både ville bremse og accelerere.

B pedalen samler ellers strøm op – og sparer dermed på bremserne.

1.300 liter varerum

Batteriet ligger i bunden af bilen og stjæler lidt af varerummet, der er på ca. 1.300 liter. Bilen må trække en trailer på 1.450 kg. og der er 12 volts stik i varerummet plus en masse aflæggerum – men ikke handskerumslås. Der er dobbelt-bund bag – så man kan gemme kablerne af vejen.

Hvis man ønsker endnu bedre plads til pakkerne, kan man vente med at købe sin Astra indtil stationcar-udgaven Sportstourer lanceres senere i år. Så er der cirka 300 liter mere plads.

Selv om teknikken er identisk med alle bilerne fra Stellantis gruppen (Peugeot, Citroën, FIAT og Opel) – så har Opel formået at have sin egen DNA – bl.a. med den særlige Vizor frontdesign, som minder om den første Manta sportsvogn fra 1970.

Faktaboks Opel Astra L GS-Line 5-dørs phev:
Motor: 150 hk v. 6.000 omdr.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
El-motor: 110 hk/80 kW.
System-effekt: 180 hk v. 6.000 omdr.
Samlet moment: 360 Nm v. 6.000 omdr.
Gear: 8 trins automat EAT.
Topfart: 225 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,6 sek.
Batteri: 12,4 kWh.
Ladetid Wall-boks: 3,7 kW: 3,3 timer.
Onboard lader: 7,4 kW.
Rækkevidde ren el: 68 km WLTP.
Forbrugssnit WLTP: 90,9 km/l.
CO2 udslip: 25 g/km.
Forbrugssnit oplyst af instr: 14,3 km/l.
Forbrug el: 147 Wh/km.
Køreklar vægt: 1.675 kg.
Totalvægt: 2.150 kg.
Trailervægt: 1.450 kg.
Varerum: Ca. 1.300 kg.
Læssehøjde udv./indv: 690/90 mm.
Bremser: vent. skiver/skiver. ABS. Esc.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Dæk: Michelin Alpin 6 – 225/45 R17.
Akselafstand: 2.680 mm.
Garanti fabrik: 2 år.
Batterigaranti: 8 år.
Testbil hvide plader: ca. 390.000 kr.
Testbil Van ekskl. moms: 246.331 kr.

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk