(PARIS)

Peugeot Danmark tilbyder deres nye Rifter MPV på gule plader tre måneder før Rifters varebilsversion Partner lander på dansk asfalt – endda i topudgaven GT-Line. Vi har prøvet Allure udgaven.

Mange har gennem årene grinet af Citroën Berlingo og Peugeot pendant Partner som kedelige børnecontainere, men som varebil er de to biler meget populære i erhvervslivet som kompakte varebiler for bl.a. håndværkere – biler, som passer perfekt til arbejde i byen.

Masser af familier elsker de små og praktiske køretøjer for deres skydedøre og enorme plads i bagagerummet – og nu kommer afløseren for de kube-formede biler med helt andre køreegenskaber.

DNA tro mod tre brands

PSA, som står bag både Peugeot, Citroën og nu også Opel, har gennem deres dygtige udviklings-team, lykkedes med at skabe en afløser, hvor man dels har differentieret design inde og ude på de tre biler (nu også Opel Combo) – så køreegenskaberne er vidt forskellige.

Komfort og blød opsætning til Berlingo, fast undervogn til den tyske Combo og helt sporty opsætning til personbilsudgaven af Partner, som PSA nu har døbt Rifter for at understrege bilen som køretøjet til øget fritid og sport.

VOTY.dk har fulgt udviklingen fra de tidligste prototyper gennem vores medlemskab af Van of the Year juryen. En spændende udvikling, hvor det er lykkedes at bygge én bilmodel, hvor det er lykkedes at bevare hvert enkelt brands DNA – både når det gælder design inde og ude – og køreegenskaber.

I-cockpit i Peugeot

For Rifter (og Partner) handler det bl.a. om det særlige i-cockpit og rattet, der er fladt både foroven og forneden.

Varebilerne kommer først til Danmark efter Nytår, men Peugeot i Danmark tilbyder en genvej til den nye Partner Van gennem en Van udgave af personbilsudgaven Rifter.

VOTY.dk har som det første medie i Danmark haft mulighed for at prøve Rifter i en 100 hestes diesel-udgave i udstyrsvarianten Allure. Vi kørte bilen fra København til biludstillingen Mondial de l’Automobile i Paris og retur.

2.889 kilometer

Vi kørte tur/retur primært på motorveje 2.889 kilometer og brugte 173 liter diesel, hvilket gav resultatet 16,7 km/l.

Fabrikken siger et gennemsnit på 25,6 km/l, men så er der jo mere landevejs- og bykørsel. Til og fra la Périphérique i Paris til hotellet i sjette arrondissement med solid trafik hjælper ikke så meget på gennemsnittet.

Skal vi sammenligne vores Rifter testbil med den kommende Partner, handler den nok om Partner Ultimate udgaven i den korte udgave til 159.000 kroner plus moms. Billigste version i basis-ZAP udgave koster 112.000 kroner. Ultimate og den mindre udstyrede Plus udgave til 148.000 kroner har modsat ZAP  nødbremse-system.

140.000 kr. plus moms

Den ombyggede Allure Rifter Van koster cirka 150.000 kroner ifølge visse forhandlere – i den testede udgave med 5-trins manuelt gear.

Motoren er tilpas kvik og gearskiftet letgående, men på en lang tur mærker man den øgede krængning i den høje MPV, når det får fuld fart ned ad tyske motorveje.

Man lærer at holde sig i midtersporet på de anbefalede 130 km/t, som passer godt til bilen – så kan de lavtflyvende tyske sportsvogne tage sig af ydersporet og vi kan passere lastbilerne i indersporet. Bilen er kvik nok, men man skal bruge gearene flittigt i kuperet terræn.

Godt overblik

Man sidder dejligt højt i bilen med godt overblik over trafikken, og det øger sikkerheden på de travle motorveje. Det giver også en let ind- og udstigning fra bilen. Men sædet kunne godt byde på lidt mere støtte.

Og bagsædet i personbilen virker mest som en bænk, så er man mange i bilen, må man skiftes til at sidde der- og holde mange pauser på langturene. Det er naturligvis ikke et problem i Van-udgaven – og fint nok som en bil til lokale ture.

Men bagagerummet er kæmpe stort – så der er god plads til oppakning og diverse indkøb – og Van udgaven endnu større. Der er også masser af aflæggeplads i kabinen. Skydedørene er også blevet bredere end tidligere.

Godt indeklima

Testbilens to-zone klimaanlæg sikrede godt indeklima i den franske sensommer og armlænet på passagersædet gav god langturskomfort. Her må vi også nævne handskerum med køl. Fartpilot og fartbegrænser sikrede, at vi kunne holde en fast fast på de lange stræk.

Fra udstyrslisten skal vi nævne Apple Car Play, 8 tommer touchscreen, læderrat, tagræling, tågeforlygter, LED kørelys, bakkamera og P-sensor, skiltegenkendelse, linjevogter, nødbremsesystem og hill start assist.

På informationsskærmen kunne man så følge bl.a. forbruget – og navigationsanlægget var fint til at finde frem. Bortset fra, da vi skulle fra Paris. Vi tastede Liège i Belgien, men bilen sendte os mod Bordeaux. Måske er der en by af samme navn dér?

Faktaboks Peugeot Rifter Allure 100 hk:
Motor: 4 cyl diesel. 16V. Blue HDI.
Slagvolumen: 1.499 ccm.
Ydelse: 100 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 250 Nm. v. 1.750 omdr.
Topfart: 175 km/t
0-100 km/t: 12,5 sek.
Køreklar vægt: 1.618 kg.
Forbrug (Fabrik): 22,7-24,4 km/l (korrigeret NEDC).
Forbrug (test): 16,7 km/l.
Nyttelast: 488 kg.
Trailervægt: 1.300 kg.
Varerum: Ca. 3.000 liter.
Tilladt totalvægt: 2.100 kg.
Bremser: Vent. skiver/skiver – esc/ABS.
Dæk: Michelin 215/65 R16.
Pris Van: Ca. 150.000 kr. plus moms.

Comments are closed.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk