Måske siger det mere om kvaliteten af arbejdet, som opbyggere i Norge præsterer, for det er lidt af en præstation at køre sin nyindkøbte Scania-trækker fra forhandleren i Tromsø til opbyggeren hos Scania i Vojens – en tur på 2,500 km – hver vej.

For Scania i Vejen handler det om en målrettet satsning på bl.a. det norske marked, som har givet succes. På trods af en opbremsning på det danske lastbilmarked i 2014 har man fortsat højt aktivitetsniveau og udvider nu igen medarbejderstaben for at følge med efterspørgslen.

Efter et meget hektisk 2013, hvor der blev sat flere rekorder for henholdsvis omsætning, antal leverede opbygninger samt medarbejderstab, forventede opbygningschef Otto Hirschel i Vojens, at både han og hans medarbejdere kunne tage det lidt mere med ro i starten af dette år. Det kom dog ikke til at ske, og det skyldes bl.a., at flere og flere norske kunder får opbygget og udstyret deres nye lastbiler hos Scania.

Mærkbar fremgang
”Vi har oplevet en mærkbar fremgang i antallet af norske kunder. De fleste nye lastbiler opbygges individuelt efter kørselsopgave og kundens ønsker. Mange af de norske kunder vælger meget omfattende og dyre opbygninger, så det giver stor omsætning for hvert enkelt køretøj. Mange danske vognmænd ofrer en del penge på deres opbygninger, men de norske ofrer endnu mere. Det er ikke usædvanligt, at en norsk vognmand bruger op imod en halv million kroner på opbygning, lakering og ekstra udstyr på en sættevognstrækker. Dertil kommer prisen for selve lastbilen, så det er ikke billigt isenkram, der ruller ud af porten, siger Otto Hirschel.

600 km nord for polarcirklen
Et eksempel er opbygningsafdelingens seneste levering til det norske marked. Vognmandsfirmaet Tomo Transport i Tromsø ca. 600 km nord for Polarcirklen var via en norsk kollega blevet opmærksom på de danske Scania-medarbejderes kompetencer.

De to vognmænd Stein Harry Johansen og Karl Morten Mortensen fra Tomo Transport besluttede at købe firmaets nyeste lastbil, en tre-akslet Scania R 730 sættevognstrækker, hjemme hos den lokale Scania-forhandler i Tromsø og transportere den mere end 2.500 km sydpå til Vojens for at få den opbygget, lakeret og udrustet.

Norsk kompetance ikke så god
”Vi valgte at få bilen opbygget i Danmark, fordi der ikke er leverandører i Norge, der kan matche kompetencerne hos Scania i Vojens. Samtidig er de danske priser konkurrencedygtige med norske, så vi var ikke i tvivl, siger vognmand Karl Morten Mortensen.

Han råder over tre lastbiler, der bl.a. kører lokal distribution i Nordnorge samt kører mellem Tromsø og Kirkenæs tæt ved den russiske grænse.

Bedre end forventet
”Vi havde store forventninger til opbygningen af den nye bil, og vi er ikke blevet skuffet. Folkene i Vojens har lyttet til vores ideer og ønsker og har været meget åbne i dialogen, så det kunne ikke være bedre. Vi har løbende fået information og fotos af bilen, så vi vidste, at det ville blive godt. Vi har lige hentet den, og opbygningen er faktisk endnu bedre, end vi havde forventet, siger Karl Morten Mortensen.

I Vojens betyder den store distance til den norske, at der skal være en god løbende dialog mellem forretningen i Jylland og kunden i Nordnorge.

God kommunikation
”Når der er flere tusinde kilometer mellem os og kunden, er god kommunikation pr. e-mail og telefon afgørende for et godt resultat. Når vi er enige om den præcise specifikation på opbygningen og indholdet i ordrebekræftelsen, går vi i gang og sender løbende statusbeskrivelser, fotos og information til kunden, så han kan følge med under hele processen. Her er det også muligt at rette lidt til undervejs efter kundens ønsker, så vi oplever heller ikke den geografiske afstand som en barriere,” siger Otto Hirschel.

Scanias opbygningsaktiviteter var tidligere spredt på adskillige anlæg, men er i de senere år blevet koncentreret på anlæggene i Vojens og Aarhus. Der produceres cirka 600 lastbilopbygninger om året på de to anlæg.

Leverer stumper til kolleger
I Vojens bygges både direkte på bilerne samt præfabrikeres komponenter til opbygninger, der monteres på andre af Scanias i alt 17 danske anlæg. Det gælder bl.a. til sættevognstrækkere, hvor det ofte er mere effektivt at lave samlebåndsproduktion af forskellige komponenter, end at hente hver enkelt bil til Vojens eller Aarhus, bygge den færdig der og returnere den til kundens ”hjemme-anlæg”.

I Aarhus rådes over ADR-godkendte faciliteter, så der kan udføres komplicerede overflytninger af tankopbygninger.

Effer krancenter, som ejes af Scania Danmark, har også hovedkvarter i Aarhus, hvor der udføres mange kranopbygninger og andet hydraulikarbejde. Scanias opbygningsafdeling beskæftiger lige nu omkring 40 medarbejdere fordelt på smede, mekanikere, el-specialister, lagerfolk og administrative medarbejdere – og det er planen at udvide medarbejderstaben yderligere de kommende måneder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk