K.W. Bruun-koncernen vil forsøge med et nicheprodukt, som hidtil ikke har været forsøgt hos forhandlere – nemlig kassevogne med firehjulstræk.

I første omgang kun tiltænkt Peugeot- og Opel forhandlere – så både Fiat og Citroën må vente. Dangel kan også producere til Toyota, men det er jo en anden importør.

Tidligere har Fiat tilbudt Dangel systemet på deres Ducato-modeller herhjemme – hvor vi prøvede en chassismodel i en grusgrav – men nu er det Peugeot Boxer og Opel Movano, som i den størrelse fås som 4×4.

Fra Dangel i Alsace

Også de små Peugeot Partner og Opel Combo samt Peugeot Expert og Opel Vivaro tilbydes med firehjulstræk hos forhandlerne.

Det er det private franske ombygningsfirma Dangel, der står for 4×4-systemet, der monteres i stedet for fabrikkens spærredifferentiale.

Bilerne kan fås med forskellige frihøjder – ni-, 11- og 21 cm ekstra frihøjde – og der er viskokobling og down-hill funktion som tilvalg. Desuden bliver hver enkelt bil testet igennem på landevejen bagefter.

Begyndte på Paris-Dakar bil

Dangel er en pæn stor virksomhed i Alsace med 125 ansatte – og man begyndte bl.a. for at udvikle en Paris-Dakar udgave af Peugeot 504 for 40 år siden.

I dag har man nået op på 60.000 terrænbiler. Og alle er homologeret.

Største eksportmarked er Norge, som aftager 27 pct. af produktionen – de fleste til Norske Post – og de fleste aftagere er fra bjergrige lande i Europa.

Test på Tirsbæk Gods

Vi prøvede de nye 4×4-modeller på nok Danmarks bedste terrænområde, Tirsbæk Gods, under kyndig vejledning af Land Rover Experience Center med Ib Hammer og medarbejdere i spidsen.

Vi prøvede Partner 4×4, der netop havde down-hill funktion og viskokobling – og det gjorde den til dagens bedste terrængående bil.

En Vivaro 4×4 havde ikke dette udstyr, så her skulle man selv tilpasse kørslen til terrænet – bl.a. op og ned ad stejle skrænter. Grove dæk er også nødvendigt til øvelserne.

Specialtilpasset esc-system

Esc-systemet med sensorer i bilerne er fra Bosch – med tilpasset Dangels krav. Motorerne er generelt de kraftigste i de tre kategorier.

Partner og Combo kører med 1,5 liter diesel med 130 hk, Expert og Vivaro med 2-liters diesel på 145 hk – og Boxer/Movano med enten 140- eller 165 hk. Alle bilerne har manuelt gear.

En Jumper 4×4 (som jo så ikke fås p.t.) viste fine takter – og fulgte godt med på den ene af de to off road baner, som vi blev sendt ud på.  Akselvandringen er ikke ret stor på bilerne, så hen over de værste huller svævede ét af baghjulene højt oppe i luften.

Ekstra salg

Der vil være reservedelslager i Danmark – men det vil nok især være gearkasse-olie, der skal sælges.

For K.W. Bruun er 4×4 biler vigtige – ikke på grund af store styksalg, men fordi en ordre på mange varebiler kan komme igennem, fordi kunden også lige skal bruge et par 4×4-udgaver.

Indtil nu har det været de omtalte konkurrenter, der er løbet med disse ordrer – eller der er valgt pick-up 4×4 biler, der dog ikke kan mønstre samme varerum og muligheder for indretning.

Kan bevare varerummet

For importøren handler det om, at kunne tilbyde en række kundegrupper – bl.a. entreprenører – en 4×4 udgave af en kendt varebil, så varerummet bevares.

Det vil dog gå lidt ud over nyttelasten, der er 110 kg. mindre. Last Mile leveringer på landet kræver ofte en bil, der står godt fast.

Generelt er der kun brug for 4×4 i 10 pct. af kørselsopgaverne. Normalt køres med forhjulstræk – og stopper man motoren i 4×4 mode, slår systemet tilbage til forhjulstræk.

Let at betjene

I kabinen er forskellen fra den normale varebil en drejeknap eller trykknap (Boxer/Movano), hvor man indstiller til firehjulstræk og eventuelt spærredifferentiale.

Dangel arbejder også på at lancere deres 4×4 system på Stellanis’ elvarebiler – og til den tid (nok 2024) også til minibusser, som ikke fås i dag.

Man skal regne med en merpris inklusive montering på ca. 100.000 kroner for de største modeller og mellemstore modeller – mens de små udgaver er hårdere ramt af beskatning, så her er merprisen ca. 80.000 kr. Spærredifferentiale koster op mod 10.000 kr.

For professionelle

Så det er biler for professionelle. Konkurrenterne er især firehjulstrukne varebiler fra Mercedes-Benz og Volkswagen.

Hos Stellantis-importøren er målet i 2023, hvor de første biler kan leveres, mellem 30- og 100 enheder.

Dangel 4×4 virker godt i skoven, som vi nævnte, men det er ikke en ægte off-road’er som en Land Rover eller de tysk/østrigske Oberaigner ombygninger.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk