GRAZ

Interessen for den nye 208-serie fra Peugeot vil nok blive skærpet noget, når kunderne ser forbruget i de nye Blue-HDI Euro 6 dieselmotorer, der mestrer op til 33 km/l og en udledning på blot 79 gram pr. kilometer, som er ny rekord i klassen ifølge Peugeot.

Salget af den lille franske ”løve” er stort herhjemme, men også salget af bilen på gule plader er faktisk gået op på den nuværende udgave til 30 enheder i første kvartal i år mod 21 biler i samme periode i fjor.

Dermed matcher den ikke søsterselskabet Citroën, der med deres Cactus i Van udgave har opnået en fjerdeplads i det totale Van-segment med 435 enheder i samme periode, men Cactus fås allerede med den økonomiske Blue-HDI motor på 100 hk, som betyder en del for erhvervsfolk.

Van-salget vil stige
Den gode økonomi skal nok få salget af 208 Van op – for motoren er særdeles smidig og ganske kvik.

Vi har prøvet de nydesignede og frække 208-modeller i Østrig. Der er tale om en bil med både nyt design ude og inde – og nye farver, og dertil delvist nye motorer.

Der var dog mest fokus på den helt nye 110 hestes PureTech turbomotor på 1,2 liter med et indsprøjtningstryk på 200 bar. En ganske overbevisende bil, som vækker minder på den gamle 205 GTI.

Lynhurtig automat-gearkasse
Jeg kørte den med den nye Aisin EAT 6-trins automat-gearkasse, som er lynhurtigt  virkende – modsat koncernens  ESG gearkasse, som vi prøvede i Graz i den nye Partner varebil. Men den er fin, hvis man lærer at køre afdæmpet.

Kører med i manuel mode i EAT gearkassen, kan man virkelig få fart i bilen, selv om det jo går lidt ud over forbruget. Men det var overbevisende i de skovklædte bjergstrækninger, vi kørte i Steyrmark området syd ved byen Graz.

Vi havde tillige fået fat i en endnu frækkere GT-Line version – designet af Peugeots Sportsafdeling – så den også ligner en GTI udefra med 17 tommer alufælge, LED lys, head-up display på forruden –  og mange krom-detaljer plus og med en sporty opsat kabine, hvor man sidder et skålformet og vel lille førersæde bag det lille læderrat. Jeg sad dog lidt skævt, da jeg ikke kunne strække venstre ben helt ud.

Active City Brake
7-tommer skærm er standard her og i topniveau Allure – med infotainment system med MirrorScreen, hvor man kan overføre app’s fra sin smartphone.

Sikkerhedsmæssigt kan man nu få bilen med Active City Brake nødbremsesystem virkende under 30 km/t  det virker vi en sensor i forruden. Bakkamera er  standard fra udstyrsniveau Active – men koster i niveau Access. Topniveau Allure har det meste – og bakkamera (fra Active-niveau) med monitor på bilens skærm.

Her i slutningen af august
Nødbremsesystemet skal betales ekstra i alle udgaver. Prisen er 11.000 kr. ekstra i Active, men kun 7.000 kr. i Allure. Det skyldes, at det i Access skal bindes sammen med Visi Pack udstyrspakken, som er standard i Allure (omfatter bl.a. kørelys, regnsensor og nedblændeligt bakspejl). MirrorScreen koster i øvrigt 6.000 kr. til Active-udgaven.

Den nye 208 serie kommer til Danmark i slutningen af august måned. Priserne kendes ikke – men gulpladeudgaverne vil koste det halve af hvidpladeudgaverne (plus moms.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk