DAF er måske ikke først med nye tiltag hver gang – men til gengæld er det i orden, som demodriver Leon Dieker fra DAF pointerede, da vi forleden startede ud fra Greve til test af nyeste DAF CF med 11 liters MX Euro 6 motor på 440 hk.

Dieker hentydede bl.a. til det opdaterede sikkerhedsudstyr – så som nødbremsesystem, Adaptiv Cruise Control (afstandsregulering) og Lane Departure Warning (linjervogter-assistent). For ikke at tale om Predictive Cruise Control, der via bilens GPS system læser topografien to kilometer frem.

Vi har også prøvet dette system i bl.a. Scania – og det er virkelig noget, der hjælper på brændstoføkonomien, at man altid angriber og slipper bakkerne med den rigtige gearing. I den forbindelse har DAF også indført ECO-roll systemet, så den kobler maskinen fra, når der ikke er brug for den.

Nye dyder med Euro 6
Mange af bilens nye dyder er kommet til i forbindelse med indførelse af Euro 6 teknik, der bl.a. kræver ekstra køling til motoren. Derfor er kølergrill’en ændret, så der skubbes mere luft op til køleren.

I samme moment har DAF så ændret bilens spoiler- og skørtsæt til at give bedre aerodynamik.
Euro 6 programmet faktisk er noget af det dyreste, som DAF nogensinde har investeret i – og så har man lige moderniseret lastbilerne samtidig.

For at gennemføre bl.a. kølingen har DAF nydesignet hele chassiset. MX motorerne er udviklet sammen med DAF’s amerikanske moderselskab Paccar – det amerikanske EPA 10 miljøkrav er tæt på Euro 6 kravene – så koncernens know-how har været en fordel. Alligevel er man nået op på 18 mio. kilometer egne tests hos DAF.

TCO er i centrum
Målsætningen er lavere totalomkostninger for kunderne. Total Cost of Ownership (TCO) står øverst på kundernes liste over krav.

Vi har tidligere været i Belgien for at prøve den nye CF model – nærmere bestemt Ardennerne, som er landets mest bjergrige område. Her viste de nye motorer deres styrke – så vores danske test til Sydsjælland og tilbage blev mere en bekræftelse på den første kortere test.

Især motorens smidighed er fin – hvor der er trækkraft fra under 800 omdrejninger. Så da vi sendte bilen ind på den gamle hovedvej 2 på den kuperede strækning fra Udby til Rønnede, gik bilen kun et gear ned fra 12. til 11. gear ved de stejleste bakker.

Godt drejningsmoment
På vejen er  motoren meget smidig-  og med et højt drejningsmoment over et stort omdrejningsområde.

Bilens fartbegrænser sat til holdt den vores valgte hastighed hele vejen – behørigt justeret ned ved hastighedsgrænserne i byerne. MX motorbremsen var velfungerende til opgaven – foruden i sving og rundkørsler.

Euro 6 modellerne byder på samme brændstofforbrug som Euro 5 bilerne tidligere og præstationerne er ikke forringet. Man tænker ikke over, at man kører i en Euro 6 bil.

Samme pris – bedre økonomi
Der er ingen prisforskel på, om man vælger som CF med MX 11 eller MX 13 motor – fordelen ved den nye MX 11 motor er bl.a. en tre pct. bedre brændstoføkonomi og et lavere støjniveau.

En af hemmelighederne er, at knastakslerne er hule og dermed vejer mindre – i det hele taget er der gjort meget ud af vægten.

Mange kan også med fordel gå fra den større 440 hk XF model – hvor lavere vægt og bedre aerodynamik sikrer bedre økonomi. Og mange kunne nok også droppe ud af en 501 hestes XF og klare opgaven herhjemme i en bil som den, vi her tester – og spare masser af 1.000 krone sedler.

Speciale: Regionalkørsel
CF er udviklet som en regionalbil, men kan især med testbilens komfortable Space Cab udførelse sagtens snuppe en tur over grænsen. CF med Space Cab byder også på bedre plads i kabinen end i basis XF førerhuset.

Bilen var lastet med 24 tons betonklodser, så totalvægten var europæiske 40 tons.
Det grundlæggende CF-design er videreført. Det gælder således det kantede design på siden af førerhuset.

DAF har også fået optimeret alle ZF gearkasser, hvor de fleste i dag vælger den automatiserede udgave, som er ganske komfortabel – og så kan jo følge med i trafikken. Ændret er også dele af  instrumentbrættet, så det er lettere at betjene.

God aflæggeplads
Rattet er også blevet udstyret med flere betjeningskontrakter, og endelig er der kommet nye sæder – i testbilen med læderbetræk. Der er masser af aflæggeplads over forruden, under køjen og i flere rum i instrumentbrættet.

Vi målte køretøjet over en strækning på i alt 120,4 km – fra Piberhus rastepladsen sydover til Farø og nordover til Karlslunde rasteplads. Vi kørte 67,8 km/l – og opnåede at køre 3,7 km/l.

Turen var dog noget af en udfordring, da vi kørte i kraftigt regnvejr og stærk blæst.

Fakta DAF CF FT MX 11:
Motor: 6 cyl. Euro 6 Paccar MX-11.
Slagvolumen: 10,8 liter
Ydelse: 440 hk ved 1.450-1.700 omdr.
Moment: 2.100 Nm ved 1.000- til 1.450 omdr.
System: Partikelfilter/SCR. AdBlue (45 l.)
Motorbremse: MX
Gearkasse: 12 trins ZF 12AS2130.
Førerhus: Space Cab.
Bagaksel udveksling: 2,53.
Affjedring: Parabel for/luft bag.
Dæk: Good-Year FM AXS 315/70R22,5.
Fælge: Alcoa aluminium.
Bremser: vent. skiver for og bag.
Sikkerhed: ASR antispin. EBS elektronisk bremse system.
Vægt trækker m. fuld tank: 6.940 kg.
Nyttelast: 24 tons.
Totalvægt: 40 tons.
Trailer: Burg.
Forbrug totalt: 3,7 km/l.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk