Faldende salg af lastbiler efter finanskrisen, betyder nu, at værkstederne har fået mere travlt end det er oplevet i mange år.
Bilimportørernes adm. direktør, Bent Mikkelsen taler overfor VOTY.dk om et stort efterslæb på salget af nye erhvervskøretøjer.
”Generelt er salget af erhvervskøretøjer drevet af behovet, men erhvervslivet har holdt igen med at investere. Men salget kommer i gang igen, for der er et efterslæb, og den forbedrede økonomi vil hjælpe, siger Bent Mikkelsen.
Videre i gamle biler
Imens kører mange vognmænd videre i de gamle, slidte biler, og når så hjulene begynder at rulle, så trænger de oplagt til akut service.
Generelt set er gennemsnitsalderen for lastbiler og varebiler indregistreret i Danmark steget. Siden krisen, er gennemsnitsalderen for lastbiler steget fra otte til ca. ni år og for varebiler fra ca. seks et halvt til ca. otte år. Det viser en analyse fra Bilindustrien under DI.
Men hårde tider i transportbranchen eller ej, så har Scanias forhandlerorganisation, der råder over 17 store lastbilværksteder over det meste af Danmark, oplevet stigende aktivitetsniveau.
Efter nogle træge år er der nu kommet så meget gang i hjulene, at Scania faktisk mangler mekanikere over det meste af landet.
”Siden nytår er der kommet markant mere gang i efterspørgslen på service og reparation på Scanias egne værksteder. Det har både ført til udvidelse af medarbejderstaben og udvidelse af værkstedskapaciteten gennem effektiviseringer og længere åbningstider, siger Claes B. Pedersen, økonomichef i Scania Danmark A/S.
20 nyansatte mekanikere
Scania organisationen har siden nytår ansat omkring 20 ekstra mekanikere fordelt over hele landet.
”Det er sket parallelt med udvidelse af åbningstiderne på mange af vores lastbilanlæg, så kunderne får endnu bedre muligheder for at få serviceret deres køretøjer efter normal arbejdstid. Det kniber dog med at skaffe folk. Vi har akut brug for mekanikere i bl.a. Herning og Aarhus, men problemet er der i hele landet. Det drejer sig både om lastbil-, hydraulik- og el-specialister, siger Claes B. Pedersen.
Selv om organisationen har ansat nye mekanikerlærlinge samt fastholdt udlærte lærlinge efter deres uddannelse, så er der brug for flere hænder – og hænderne skal være skruet rigtigt på. Mekanikerne skal dels kunne håndtere en skruenøgle og en hammer, og dels kunne bruge en computer.
Både til motorer og computere
”En moderne lastbilmekaniker skal både kunne klare det grove og til tider beskidte arbejde med reparation af store motorer, kraner og trailere og betjene en computer til fejlfinding og diagnose af lastbilernes mange elektroniske systemer, siger Scania-chefen.
Hos Scania oplever man, at mange unge, der vil være mekanikere, ofte fokuserer meget snævert på personbiler. Men i lastbilbranchen er der mindst lige så mange spændende tekniske udfordringer som i personbilbranchen.
”Der har vi en udfordring i at fortælle om de gode karrieremuligheder, som hele lastbilbranchen og ikke mindst Scania tilbyder. Det gælder både herhjemme og internationalt. Jeg håber, at den gode beskæftigelsessituation i lastbilbranchen kan lokke flere mekanikere til de store køretøjer og til vores danske servicenetværk, siger Claes B. Pedersen.
Scania er i dag det mest udbredte lastbilmærke over 16 tons totalvægt i Danmark og beskæftiger i øjeblikket ca. 425 mekanikere på i alt 26 autoriserede værksteder i hele landet.