”Positivt overraskende” og ”Noget for pengene” er nogle af de bemærkninger, som Mester Tidendes testkørere kommer med efter at have kørt i Danmarks vel nok billigste kassevogn – Dacia Dokker.

Derfor er udfaldet af Mester Tidendes gruppetest ikke ufortjent. Her er Dokker testet op i mod VW Caddy, Fiat Doblò og Citroën Berlingo. Og Dacia Dokker kom øverst på podiet denne gang og henviste den tidligere vinder af denne klasse, VW Caddy, til andenpladsen med Fiats nyeste Doblò og Citroëns nyeste Berlingo til de næste pladser.

Renault-teknologi
Testen foregik igen på Midtsjælland med udgangspunkt i Osted syd for Roskilde. Området byder på mange typer veje og især en del kuperet terræn, hvor bilernes egenskaber bliver testet med godt halv nyttelast, som består af bl.a. sand- og mørtelposer, som er stillet til rådighed af STARK i Osted.

På grund af bilernes størrelse og fordi der ikke var tilgængelige fastgørelseskroge i alle biler, blev hver af de fire biler håndlæsset med hver 3-400 kg ballast.

Den rumænske Dacia-fabrik var tidligere kendt for dårlig samlekvalitet og ringe køreegenskaber. Men i dag er Dacia et datterselskab under Renault, og det er ingeniører fra Renault, der sikrer kvaliteten på bilerne.

Faktisk kom Dokker på markedet for to år siden på de fleste europæiske markeder, men først nu er turen kommet til Danmark. Renault tøvede fordi man ikke ville kannibalisere søstermodellen Renault Kangoo, som man ikke tidligere satsede så meget på i Danmark. Men nu går begge bilmodeller salgsmæssigt meget godt

Uhørt billig
80.000 kroner plus moms er uhørt billigt, faktisk billigere end de mindste kassevogne herhjemme; Fiat Fiorino, Peugeot Nemo og Citroën Bipper.

Prisen på Dacia Dokker betyder således en hel del i denne test. Det gælder også i andre forhold, når prisbevidste håndværkere køber ind. Trods den billige pris får man moderne teknik fra Renault og herudover er der tre års garanti eller 100.000 km.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk