LDV er nu tilbage i Europa – syv år efter fabrikken lukkede og slukkede i december 2008. Mange forsøg på at redde fabrikken mislykkedes dengang – senest med en samarbejde med russiske GAZ, men finanskrisen gjorde en overlevelse umulig, og 800 medarbejdere mistede jobbet på den gamle fabrik i Birmingham.

Siden 2010 har LDV været produceret af den store kinesiske bilkoncern SIAC Motors – Shanghai Automotive Industry Components – og nu begynder kineserne et samarbejde med irske Harris Group, som også markedsfører den kinesiske lastbil Sinotruck.

Seks mio. biler om året
SIAC bygger seks mio. biler om året, og har i Asien et tæt samarbejde med Iveco. SIAC ejer også det tidligere engelske bilmærke MG, som bl.a. sælges i Storbritannien.

Den irske koncern har en samlefabrik i Dublin, hvor flere forskellige varebiler og lastbiler færdiggøres, bl.a. japanske Hino og Isuzu – og nu Sinotruck og LDV.

Sinotruck skal sælges til cirka halvdelen af en premium europæisk lastbil som MAN, som er medejer af Sinotruck. Det kunne også blive tilfældet med LDV, som stort set er identisk med den tidligere LDV Maxus – bortset fra en let ændret front med anden lygtedesign. Nu hedder bilen LDV V80, der sælges med fem års garanti..

Velkørende bil
Det irske transportsite ”Fleet Van & Utility” har prøvet bilen, der kommer i en bred vifte af udgaver. Den irske testkører Jarlath Sweeney havde ikke noget at udsætte på bilens køregenskaber og tekniske kunnen. Kun det centermonterede instrumentbræt var (stadig) lidt svært at aflæse.

Teknisk har man allieret sig med italienske, Fiat-Chrysler ejede VM Motori. Der er tale om en 4 cylindret 16-ventilet 2,5 liter TDCi ECO-D diesel motor på 136 hk ved 3.800 omdrejninger og et moment på 330 Nm mellem 1.800- og 2.600 omdrejninger. En 6-trins manuel gearkasser leveres af koreanske Hyundai. Bilen er miljømæssigt p.t. med Euro 5b teknik. Der er fire skivebremser med esc- og ABS system samt EBD.

Flot udstyret
Udstyrsmæssigt får man meget for små penge – bl.a. aircondition, parkeringssensorer, Bluetooth, MP3 og speedpilot, Sædet er multijusterbart. Instrumenteringen er som i den tidligere Maxus som nævnt center-monteret.

LDV V80 kommer som varebil med tre højder og to længder. Maksimal varerums-volumen er 11,6 kubikmeter. Der er desuden en chassismodel, en dobbelt kabine og en minibus på programmet. I 2017 kommer der en LDV som MPV med betegnelsen G10.

LDV går tilbage til British Leyland og Leyland DAF. Var i begyndelsen kendt for sin moderniserede, men noget bedagede LDV Pilot, som stammede tilbage fra Leyland Sherpa. Man byggede især LDV Convoy – og fra 2005 Maxus.

Regeringen prøvede at hjælpe
Maxux var designet sammen med koreanske Daewoo. Men det fungerede ikke – og det gjorde en management buy out fra LDV ledelsen heller ikke. Så kom russiske GAZ Group på banen – men selv om det lykkedes at udvikle en mega-udgave af Maxux i Mercedes Sprinter størrelse, trak russerne sig ud af projektet Malaysiske West Star var også på banen ved hjælp af den britiske regering, som skød 50 mio. kroner i projektet – men alt blev opgivet i 2009. Finanskrisen havde taget endnu et offer.

Konkursboets administrator Price Waterhouse Cooper solgte 15 oktober 2009 endegyldigt LDV koncernen til det kinesiske kapitalfirma Chinese Firm ECO Concept, som så solgte videre til SIAC året efter.

I 2011 hentede SIAC alle værktøjer fra Birmingham til Shanghai og begyndte herefter den kinesiske produktion – med salg på hjemmemarkedet – og eksporterer i dag til Australien, Chile, Sydafrika samt nu Irland. Hele Storbritannien må forventes at følge trop senere, Da Harris Group allerede har et godt fodfæste i nabolandet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk