Det er 40 år siden, at Mitsubishi lancerede sin første pick-up, og siden har den rubuste slider været fast indslag på det meste af jordkloden.
Thailand er ét af verdens største pick-up markeder – og de efterhånden mange danskere, der har været på besøg i landet, har fået indtryk af, hvor mange formål en sådan bil kan have. Eksempelvis som taxi med bænke på ladet.
Det store salg betyder også, at de fleste producenter af pick-up udgaver producerer deres pick-up modeller i landet. Således også Mitsubishi, der netop har fejret, at det er 40 år siden, at den første L200 pick-up blev introduceret.
Til Europa i sensommeren
Det blev fejret for nylig på Laem Chabang fabrikken i Bangkok ved at lancere en helt ny model, som allerede kommer til salg i Thailand i denne uge.
Herefter følger andre markeder i ASEAN regionen (Fjernøsten) samt Oceania (bl.a. Australien) Mellemøsten, Afrika og Latin Amerika – alle store pick-up markeder.
Senere – i slutningen af sommeren 2019 – følger Europa, som faktisk er et meget lille pick-up marked. I alt 150 lande skal sælge den nye pick-up.
Forbedret 4×4-system
Udover et skarpere design er bilens 4×4 Super Select og Easy Select systemer opdateret. Som i bl.a. Land Rover kan man på en drejeknap vælger imellem underlag som grus, mudder/sne, sand og klipper.
Selve bilens grundkonstruktion med ramme er bevaret fra den nuværende udgave.
Mitsubishi har altid haft et godt ry, når det gælder terrænegenskaber – både for pick-up biler og andre terrængående biler som f.eks. Pajero. Dertil kommer så et helt nyt interiør.
Van of the Year test i 2019
Sikkerhedssystemer er også kommet til – bl.a. et nødbremsesystem. Men helt hvad dette system indeholder, må vi vente til at fortælle om til august eller september, hvor ”International Pick Up Award” juryen (hvor VOTY.dk er med) vil teste den sammen med andre pick-up nyheder ved en gennemgribende test i Sverige.
Af andet sikkeredsudstyr er bird-view kamera, Blind Spot system (hvad der gemme sig i den blinde vinkel), advarsel mod tværgående trafik bag bilen – samt nødbremsesystemet, som kaldes Forward Collision Mitigation, som også kan opdage fodgængere længere fremme.
I dag producerer Mitsubishi en pick-up udgave af L200 for Fiat med navnet Fullback. Det har ikke været meldt ud, om dette samarbejde fortsætter.