Det er ikke kun mange bygherrer så som Københavns Kommune, Metroselskabet og Vejdirektoratet, som har store problemer efter konkursen i den krakkede storentreprenørfirma Pihl og Søn, og leasingselskaber står til den øretæve af de store – alene når de mange hundrede varebiler og lastbiler skal sælges – de fleste på auktioner.
”Jeg vil skyde på, at eksempelvis en VW Transporter kan indbringe omkring halvdelen af nyværdien på auktion, men entreprenør-virksomheder har desuden for mange penge opbygninger og udstyr, som købere på en auktion ikke nødvendigvis har brug for. Så tabet kan være meget stort, siger Thomas Ruff, der er ansvarlig for salget af brugte leasingbiler hos leasingselskabet LeasePlan Danmark.
Økonomien hænger ikke sammen
Han peger på, at en leasingkontrakt typisk løber over fem år, og at biler, der sælges tidligere, må sælges med tab.
”En nye varebil, der leases, har i reglen tidligst break-even efter tre et halvt år – før hænger den bogførte restværdi og salgsprisen ikke sammen, siger Thomas Ruff.
Problemet i tilfældet Pihl er, at de med måske 500 varebiler i flåden har rigtig mange nyere biler, som skal sælges.
Ikke involveret
”Vi er ikke involveret i leasingkontrakter med Pihl og Søn, så jeg kender ikke til sagen – blot ved jeg, at vi hvert år kreditvurderer vores kunder. Selv ønsker vi desuden altid at være ene-leasingoperatør for en kunde – ellers hænger vores koncept ikke så godt sammen økonomisk med dækning af underskud og overskud, siger Thomas Ruff.
For bygherrerne betyder konkursen, at arbejdet på byggepladserne er stoppet med det samme – og at byggeriet ikke kan komme i gang igen, før projekterne er solgt.
Kompliceret konkursbehandling
Da der er tale om mange ufærdige, store projekter, er konkursbehandlingen kompliceret, oplyser advokat Henrik Steen Jensen fra advokatfirmaet Holst, der er en af to kuratorer, til Jyllands-Posten.
Alle ca. 2.400 medarbejdere er afskediget – bortset fra enkelte centrale medarbejdere, der hjælper kurator med at finde hoved og hale i projekterne, eksempelvis hvad det koster at gennemføre projekterne.
Pihl og Søn er stiftet i 1887 – og står senest blandt andet bag Operaen og Skuespilhuset i København, Storebæltsbroen og Danmarks nye nationalakvarium på Amager, Den Blå Planet.