Dansk-norske Fjord Line er klar til at tanke flydende naturgas, LNG, i Hirtshals i slutningen af året.

Rederiet har modtaget EU-midler til at etablere den første tankningsterminal i
Danmark med LNG. Naturgassen gør det muligt for rederiet at kunne overholder EU’s svovldirektiv for skibsfart, som træder i kraft den 1. januar 2015.

Rederiet har inden for det seneste år søsat to miljøvenlige cruisefærger, som vil tanke flydende gas direkte i havnen i Hirtshals.

400 kubikmeter gas
”Det nye tankningsanlæg får en kapacitet på 400 kubikmeter, og det betyder, at vi kan tanke de nye cruisefærger op væsentligt hurtigere og mere effektivt end i dag. Det giver os mulighed for at optimere driften, ligesom vi også skal se på, hvilke vinduer der åbner sig i forhold til at bruge tankningsterminalen i kommercielle anliggender,” siger Gert Balling, som er direktør i Fjord Line, Danmark.

Den nye tankningsterminal vil være et supplement til Skangass’ tankningsanlæg i Risavika, hvor Fjord Line fortsat vil tanke størstedelen af brændstoffet til de nye cruisefærger.

Kun et forprojekt
Tankningsterminalen er blandt andet finansieret af 9,7 millioner støttekroner fra The Trans-
European Transport Network, som Fjord Line har søgt og modtaget, idet anlægget er et
forprojekt til en langt større tankningsterminal, som rederiet planlægger at etablere i Hirtshals Havn i 2017/2018.

Hirtshals Havn, der er en af Danmarks største færgehavne, har nemlig planer om en større landeudvidelse og etablering af en ny mole som et led i Vision 2020, der skal styrke havnens rolle i skandinavisk og nordeuropæisk logistik, fiskeri og maritim service.

Hvis udvidelsen bliver en realitet, projekterer Fjord Line med at bygge et stort tankningsanlæg med en kapacitet på 10.000 kubikmeter.

Den aktuelle 400 kubikmeter tankningsterminal, der designes og opføres af selskabet Liquiline, forventes at stå færdig i sidste kvartal af 2014.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk