Plug-in hybrid biler betyder meget for salget herhjemme – grundet lavere afgifter – så disse opladelige køretøjer købes af de fleste, selv om det måske ikke er det rigtige valg.

Senest har vi prøvet en ganske særlig én af plug-in-bilerne – den terrængående Land Rover Defender Sport P300e, som den hedder fuldt ud.

Helt ned til 433.000 kr. plus moms koster den billigste Discovery Sport P300e SE Van, der dermed er det britiske mærkes billigste udgave i Danmark. R Dynamic udgaven koster ca. 463.000 kr. plus moms.

Stor besparelse

Så der er mange penge at spare – faktisk en halv million kroner – i forhold til P360 benzin-udgaven uden plug-in hybrid teknik med samme præstationer. P360 koster 1,1 mio. kr.

680.000 kr. koster testmodellen på hvide plader. Billigste P200 benziner af Discovery koster 735.000 kr. med kun 200 hk og 320 Nm.

Hvidpladeudgaven af vores testbil har en beskatningsværdi på under en halv million kroner, som er fordelagtigt i dette segment.

55 km rækkevidde på el

Discovery Sport P300e har en rækkevidde på ren el på 55 km passer til lokal kørsel. Det være sig i byerne eller på landet som arbejdshest for en entreprenør eller godsejer, som har behov for at køre i terrænet.

Det forudsætter, at man har en ladestander til rådighed – for ellers bliver det for bøvlet, og man vil typisk køre meget på benzin alene, og så får man ikke den optimale oplevelse ud af bilen. Hverken økonomisk eller når det gælder præstationer.

Svag uden strøm

I forhold til ikke-plug-in modeller, der bruger V6 benzinmotorer, er der her en 3-cylindret 1,5 liters turbobenziner, hvor man må undvære det behageligt lave støjniveau fra de seks cylindre i P360 benzinudgaven eller for den sags skyld 2-liter udgaven med fire cylindre.

Med el i indgreb har man i P300e et drejningsmoment på 540 Nm mellem 2.000- og 2.500 omdrejninger – ikke ringere end P360 turbo-benzinudgaven og man når – også som i benzinudgaven – 100 km/t på 6,6 sekunder.

Uden el er der i testbilen P300e kun 300 Nm ved 1.500 omdrejninger til rådighed. Derfor er det vigtigt at sørge for opladning. Man er dog lidt kompenseret via bilens 8-trins automatgear, der skifter ganske blødt.

Fin i terrænet

I terrænet har plug-in udgaven ingen problemer – hvor vi prøvede bilen på en våd skovvej. Firehjulstrækket er ikke som i benzin- og dieseludgaver – her er der 200 hk tilknyttet forhjulene og en 109 hk elmotor på baghjulene, som samlet giver 4×4 systemet.

Bilen har en frihøjde på 21,2 cm – og med de fleste terrænegenskaberne fra søsterudgaverne uden strøm i behold er der ikke mange udfordringer, som den ikke klare. Selv om det ægte 4×4-system fra benzin- og dieseludgaver er mere avanceret.

I terrænet er den altså en ørn – mens den på landevej krænger noget qua sin højde. Normalt har bilen 18 tommer fælge – men i testbilen 20 tommer, og det forbedrer komforten på landevejen. Den seneste Discovery deler platform med Evoque modellen – og det forbedret komforten.

Højt udstyrsniveau

Til standardudstyret på testbilen hørte adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, linjevogter, down hill control, p-sensorer for og bag, bakkamera, LED lygter, LED signatur kørelys, nøglefri start, multijusterbar rat og regnsensor. I midterboksen er der ekstra 12-volt og usb-stik.

Dertil el-justerbare læder-sæder med tre hukommelser – og ny gearvælger, læderrat, apple car play, trådløs opladning af mobiltelefon, justerbar lændestøtte og to zone klimaanlæg.

10 tommer touchscreen

Der er 3D instrumentering med to skærme inklusive 10 tommer touchscreen med navigation. Vi skal nævne bilens Touch Pro Infotainment, så man via skærmen betjener bilens mange features – bl.a. oplysning om vadedybde.

Clear Sight Ground View er en anden mulighed, hvor man på skærmen kan se ned under fronten – og dermed, hvad man er på vej ud i, når man f.eks. skal ud over en skrænt eller kører i et område med mange sten og træstubbe.

Tager ikke plads op

Der er ikke handskerumslås – og aflæggefordybningen under forruden kan ikke bruges særlig godt fordi overfladen er glat plast. En gummibelægning havde hjulpet. Under gulvet bagest er der plads til at opbevare ladekabler.

Der er 2-300 kg øget vægt fra batterierne, der er placeret bag i bilen – men som ikke tager fra pladsen i varerummet.

Benzintanken er lidt mindre – på 57 liter mod 67 liter i P200- og 77 liter i P360 udgaven.

Udsæt el-forbrug

Men man kan i det mindste nok nå at tilse sine jorder på ren strøm – så man ikke generer vildtet i området.

Men i hybridmode samles der strøm op – som kan forlænge rækkevidden. Man kan også vælge ”Save mode” – hvor man kører på benzin indtil man f.eks. kommer frem til en by, hvor man så fortsætter på ”El mode.”

Cirka 60 km/l er forbruget kombineret, hvor forbruget på benzin alene ligger omkring 12 km/l – men det er bedre end i benzinudgaven. CO2-udslippet ligger på 39 gram/km – men det er jo super lavt i forhold til benzinudgaven, som er over 200 gram.

Terrain Response 2

Land Rover har altid været det foretrukne køretøj på forskellige godser og gårde, fordi man kan komme rundt og besigtige aktiviteterne uden at starte traktoren op. For bilen klarer jo de fleste terræn-udfordringer.

Nyeste udgave har fået det berømte Terrain Response 2 system, hvor man via et drejehjul kan vælge imellem komfort, sand/grus/sne, mudder/hjulspor. Vælger man automatik, finder bilen selv den bedste løsning.

Til- og frakørselsvinklerne er oplyst til 25- og 30 grader. Rampevinklen er på 20 grader og bilen klarer en stigning på 45 grader.

1.600 kg. trailer

De fleste kunder til denne typer biler har også brug for trailer – og Discovery Sport P300e klarer 1.600 kg – hvor benzinudgaven klarer 2,5 tons på krogen.

4×4 systemet er altid godt til at gøre kørsel med trailer mere stabilt – men der er også trailerstabilisering.

Anhængertrækket er til at svinge ud, så det til daglig er gemt under bilen (ekstraudstyr.)

1.600 liter varerum

Designmæssigt har den fået samme front som Range Rover Evoque og baglygterne virker smallere.
Varerummet er på ca. 1.600 liter – læssehøjden er på 72 cm. Der er fire fastgørelses-kroge i varerummet. Der er automatisk bagklap – men ingen tagrælinger.

De fleste kunder skræddersyer deres Land Rover modeller og især Range Rover modeller. Kun få vælger rene standardløsninger.

Discovery Sport blev introduceret første gang i 2014 som afløser for Freelander modellen.

Faktaboks Land Rover Discovery Sport P300e:
Motor: 3 cyl. Turbobenzin plug in hybrid.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 200 hk v. 5.500 omdr.
Moment: 300 Nm v. 1.500 omdr.
Litium-ion batteri: 15 kWh
El-motor: 109 hk
System: 309 hk:
Moment samlet: 540 Nm v. 2.000-2.500 omdr.
Forbrugssnit WLTP: ca. 58,8 km/l.
CO2 udledning: 39 g/km.
Topfart: 209 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 6,6 sek.
Gear: 8 trins ZF automatgear.
Trailer: 1,6 tons.
varerum: ca. 1.600 liter.
Køreklar vægt: 2.168 kg.
Nyttelast: 582 kg.
Bagdørsmål: 1.650 x 900 mm.
Til/frakørselsvinkler: 25/30 grader.
Rampevinkel: 20 grader.
Stigningsgrad: 45 grader.
Dæk/testbil: Good-Year Ultra Grip 235/50 R20.
Akselafstand: 274 cm.
Garanti fabrik: 3 år.
Hvidpladepris: Ca. 680.000 kr.
Pris eksklusiv moms fra ca. 432.710 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk