Chevrolet har med en ny Chevrolet Silverado årgang 2020 præsenteret deres hidtil stærkeste pick-up til dato med valg mellem V8 benzin eller V8 diesel.

Alting er jo større i USA – inklusive deres elskede pick-up bilmodeller, som er et halvt nummer større end de europæiske udgaver – på halvanden tons i stedet for et tons.

15,9 tons må den trække via en skammel på ladet – og det er 52 pct. mere end forgængeren, så den nærmer sig, hvad man i Europa skal have en lastbil til at præstere. Der er da også et særlig trailer-assist system og kamerasystemer til at hjælpe med køreturen.

Bygget til sneplov

På ladet er der 12 fastgørelses-kroge, LED lys, 120 volt udtag til alle typer værktø’j – og et kraftigt trin bagest til at lette adgangen til ladet. Det kraftige front er designet, så den kan køre med f.eks. sneplov.

Der kan vælges imellem to forskellige V8-motorer – en benzinudgave på 6,6 liter med 6-trins automatgearkasse eller en Duramax turbodiesel også på 6,6 liter med en nyudviklet 10 trins automatgeargearkasse (fra Allison).

Voldsom moment

Benzinudgaven byder på 401 hk og dieseludgaven 445 hk. Momentet i de to motorer skulle være 464 foot pound svarende til 629 Nm i benzinudgaven og 910 foot pound svarende til 1.234 Nm.

Der er jo en grund til, at amerikanerne kalder biler pick-up trucks.

Også som LEGO model

Senest er der bygget en LEGO model af den nye Silverado pick-up. Målrettet de amerikanske børn og barnlige sjæle.

Men salg i Europa sker oftest via parallel-import.  Konkurrenterne fra Ford er de større F-modeller og fra FCA-koncernen Dodge Ram. Sidstnævnte importeres til Europa via Schweiz og sælges i bl.a. Norge og Sverige.