Efterspørgslen på den nye Volkswagen Multivan T7 plug-in hybrid er eksploderet – faktisk så meget, at importøren har valgt at vente med at levere den som gulplademodel.

Forsinkelsen skyldes dog også den usikre situation med manglen på halvledere.

Ganske mange kunder har allerede været ude for at få Van-udgaven, men de kan ikke forvente at få den før efter årsskiftet – men så til 335.618 kroner plus moms for den lange udgave med 1,4 TSI benzinmotor, som vi har prøvet herhjemme.

Let at køre i

Prisen er ganske attraktiv, og man kan allerede bestille den. Og så er den mindre og derfor lettere at komme rundt med end den nuværende T6.1 Multivan eller T6.1 kassevogn.

Vi kan nævne læssehøjde på 58 cm til varerummet, men der er ikke handskerumslås. Der er to små handskerum – men eller en del aflæggeplads i kabinen.

Man kan køre cirka 45 WLTP-kilometer i snit som ren elbil – og det betyder bl.a., at bilen vil være oplagt som shuttlebil for hoteller eller virksomheder, som så må sørge for ladestandere. Som ”Last Mile” el-distributionsbil har den dog også en chance.

Ingen racerbil

Bilen er hurtig, når der også er strøm på batteriet – og er her også mest økonomisk. Der er skifteplader bag rattet til manuel gearvalg. Man kan godt oplade batteriet under kørslen.

Accelererer man kraftigt, kommer der høje omdrejningstal fra maskinen. Men en sådan kørestil passer dårligt til den nye bil.

En del kunder har gennem årene netop valgt den mere luksusprægede Multivan i stedet for kassevognen – og med plug-in teknik er der nu store penge at spare. Faktisk kom den første Multivan udgave fra fabrikken i T3 udgaven fra 1985.

Kendt teknologi

Det er første gang, at Volkswagens varebilsafdeling præsenterer en plug-in hybrid bil. Caddy følger om et par år. Teknikken til Multivan plug in hybrid er lånt fra bl.a. e-Tiguan fra fabrikkens personbilsafdeling.

Priserne fremover vil nok ændre sig i takt med, at plug-in biler ikke for samme tilskud som hidtil – både som personbil og som varebil.

Men danske beskatningsregler for plug-in hybridbiler bliver den nye Multivan e-hybrid kan bilen som en MPV med fem- eller syv sæder fås fra beskedne 480.000 kroner – ikke mere end en stor stationcar.

Mest en personbil

Multivan bygges fortsat af fabrikkens varebilssektion, men med køreegenskaber mere som en personbil end en varebil. Bilen har forhjulstræk og er letkørt med sit DSG gear.

Vi føler os rigtig godt tilpas bag rattet i bilen, som klarer selv skarpe kurver. Tyngdepunktet i den nye Volkswagen Multivan er naturligvis højere end i en SUV fra samme koncern, men køreglæden er mindst den samme.

Den nye Multivan er også bygget på fabrikkens kendte MQB platform, som flere af personbilerne fra koncernen. MQB platformen gør derfor, at Multivan er lige så sikker som de nyeste VW-personbiler.

25 assistentsystemer

Denne platform har også gjort det muligt at give den hele 25 fører-assistentsystemer så som adaptiv fartkontrol og ”predictive cruise control,” hvor GPS systemet hjælper bilen med at læse landskabet foran bilen – som også kendes fra lastbiler.

Dertil kommer f.eks. linjevogter, skiltegenkendelse, trailerassist, bird view, Head Up Display – som nogle af de muligheder, der er.

Og så er DSG automatgear nu standard. Ikke med en gearstang – men via en simpel gearvælger på instrumentbrættet. Her styres også valg af sportmode (med rød baggrund i instrumenteringen) samt el/hybrid (med grøn baggrund.)

Høj trailervægt

Og så er der to skydedøre standard i Multivan – eventuelt elektrisk betjente ligesom bagklappen.

Tillige trailervægte mellem 1,6- og 2 tons. 1,6 tons i testbilen.

Bilen byder på 3D instrumentering og stor 10 tommer touchscreen. Navigation er ekstraudstyr – men kaptajnsstolene er standard.

Masser af udstyrsmuligheder

Bilen fås med trådløs opladning af mobiltelefon, elektrisk p-bremse, mulighed for head up display, seks usb stik, LED/LED Matrix forlygter, blindvinkelassistent, glastag, alufælge (op til 19 tommer) og læderrat.

Og typisk Volkswagen er der en lang ekstraudstyrsliste. En høj kvalitetsfølelse er dog standard.

Andre drivliner senere

Multivan produceres også med benzinmotorer på 136 hk og 204 hk – og senere også med 2-liter dieselmotor på 150 hk, men i et helt andet prisniveau.

Hvis de kommer hertil, bliver det tidligst næste sommer. I første omgang drejer det sig om plug-in hybrid.

Tekniske data Volkswagen Multivan Energetic eHybrid Lang:
Motor: 1,4 liter benzin.
Slagvolumen: 1.395 ccm.
Ydelse: 218 hk ved 4.900- til 6.500 omdr. samlet.
Benzinmotor; 150 hk v. 5.000 omdr.
Elmotor: 116 hk.
Moment: max 350 Nm v. 1.000- til 4.100 omdr. samlet.
Topfart: 190 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,6 sek.
Forbrugssnit WLTP: 58,8 km/l.
CO2 udslip: 38 g/km.
Elektrisk forbrug: 169 Wh/km.
Gear: 7 trins DSG aut.
Træk: Forhjulstræk.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag.
Køreklar vægt: 2.120 kg.
Nyttelast: 630 kg.
Varerum: op til 4.053 liter liter.
Mål mellem hjulkasser: 1.207 mm.
Trailervægt: 1.600 kg.
Akselafstand: 3.124 mm.
Vendediameter: 12,1 m.
Dæk testbil: Bridgestone Turanza T005 235/55 R17.
Fabriksgaranti: 2 år. Batteri: 8 år.
Pris hvide plader: Ca. 500.000 kr.
Pris ekskl. moms testbil: 335.618 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk