Påhængsvogn, campingvogn, hestetrailer, bådtrailer. Resultatet er det samme – lige meget, hvad man spænder efter den nye Mazda 6 med 2,2 liter dieselmaskine på 150 hk, så trækker den rent og smidig afsted over bakkerne.
Derfor er den valgt som Årets Campingtrækker 2014 – og offentliggørelsen fandt sted på årets rejsemesse i Bella Center, Camping & Fritid, der åbnede i dag på Amager.
VOTY.dk er med i juryen for Årets Campingtrækker – for det er den eneste danske test af nye biler med påhængsvogn. I en weekend i efteråret køres i en række nye biler, hvor de fem går i finalen.
Fem finalister
I år var det ud over den vindende Mazda 6 også Opel Zafira 1,6 Diesel, Citroën C4 Picasso 1,6 Diesel, Seat Leon 1,6 TDI og Skoda Octavia stationcar 1,6 TDI med automatgear (DSG).
Mange i juryen havde troet på den rummelige Skoda – men så må man nok vælge manuelt gear, for i den nye udgave har man ændret gearing til et højere niveau. Det betyder, at man på et kuperet vej vil opdage, at bilen gearer op og ned i de højeste trin.
Hvad der udover overraskede, var den meget smidige 1,6’er fra Opel, der passede rigtig godt til opgaven med påhængsvogn.
Velafstemt Citroën
Men undertegnede havde dog Citroën på min andenplads efter Mazda – for den kører bare helt perfekt med last og trailer. Slet ikke så blød, som mange måske tror – men velafstemt.
Og fordi den er afstemt i det hårde/let bløde område, er den også meget behagelig på langturen.
Seat var mange meget glade for, fordi den er ganske hurtig med maser af overskudskraft – men for støjende og for lille, hvis den skal løse en opgave til campister og andre med stort kørselsbehov. Fælles for Octavia og Leon er deres fine TDI motor.
Køreegenskaber med trailer
I denne test er det ikke indretning og pladsforhold, som juryen har som de væsentligste punkter – det er køreegenskaberne med trailer, der er fokus på – og her var Mazdas nye Sky Active dieselteknologi helt imponerende med en kompression på 14:1.
Man har endda lykkedes at skabe en motor, der opfylder emissionsreglerne Euro 6 (lov i 2015) – uden brug af efterbehandlings midlet AdBlue, som eksempelvis Opel har valgt – og her håber man, at kunderne vil lade forhandlerne styre påfyldningerne.
Årets Campingtrækker holdt en pause i 2013 – men nu indgår den i Dansk Camping Unions vigtigste målsætninger fremover, sagde DCU’s formand Bjarne Jensen i sin åbningstale.
Stærk med træk
Samtidig indførtes DCU’s nye slogan ”Stærk med træk”, hvor organisationen vil opliste de biltyper/motorer, som man siger god for som trækdyr – de kan findes på organisationens hjemmeside – og listen vil blive opdateret.
Egentlig var den bedste campingtrækker måske ikke Mazda 6, men Volvo V60 Plug-In Hybrid – som nok er den bedste bil til formålet, vi har prøvet – men med en pris på nær en million kroner, havde vi den mest med for at vise, hvad der venter i fremtiden.
Så man de bare komme med alle de trailere de vil – i øvrigt er den lige blevet godkendt på gule plader – og så er vi nede på en pris på cirka det halve.