(GENÈVE)
Der står stadig meget dyre Mercedes-Benz modeller på standen på biludstillingen i Genève – biler, som kun sjældent får skruet danske nummerplader på som nye.
Men i forhold til for ganske få år siden, har den sydtyske fabrik sadlet om, når det gælder modeller – og biler som C-klasse, A-klasse og GLA storsælger herhjemme til både private og erhvervslivet.
På gule plader herhjemme
Gælder det gulpladeudgaver, hitter især A- og GLA modellerne, men også B-klassen. I fjor blev der indregistreret 236 A-klasse Van, 139 B-klasse Van og 65 GLA Van.
Går man igennem salgslisterne fra De Danske Bilimportører, er gulpladeudgaver af GLK, M-klasse, GLE, GLC og C-klasse populære herhjemme. De solgte i 2015 henholdsvis 73-, 61-, 28-, 26- og 50 eksemplarer på gule plader.
Salget af Van-udgaver af E- og GL klasserne er dog begrænset til Van-enheder i fjor. V-klasse, der er SUV-udgaven af Vito sælges faktisk også på gule plader – bl.a. til selvkørende vognmænd, der vil have lidt ekstra luksus. Men det hører dog til sjældenhederne som Van.
Ændret designprofil
”Når det gælder bilernes beskatningsgrundlag kan vi matche vores nærmeste konkurrenter – også når vi tager de større E modeller med. Den nye E klasse har Europa premiere i Genève – og det er ikke længere kun taxi-vognmænd, der køber dem,” siger informationschef Lars Erve, Mercedes-Benz Danmark.
Han peger også på, at designprofilen virkelig er blevet markant ændret de seneste bare fire år – bl.a. da den nye A-klasse kom – og Mercedes gør meget ud af markedsføring af bilerne med særlige events. Det følges så op med kundeanalyser.
Højt udstyrsniveau
”I 2015 var vi på andenpladsen og her i januar på førstepladsen blandt vores nærmeste konkurrenter. Vi er ikke så klassiske og nok kedelige i udformningen som tidligere – og så har vi selv i de billigste f.eks. C modeller et ganske højt udstyrsniveau – og den nye E klasse vil jeg kalde markedets nok mest intelligente bil. Man kan således parkere den via sin Smart-phone, dens aktive fartpilot virker over 200 km/t – og den kan følge vejen uden afmærkninger i sit Lane Departure system,” siger Lars Erve.
Billig drømmebil
Drømmebiler har Mercedes-Benz altid været mestre i – og i Genève dukkede nok én op.
På udstillingen har vores nye C-klasse cabriolet verdenspremiere – og selv om Lars Erve ikke kender danske priser endnu, er det ikke en voldsom dyr bil i sin klasse.
”Det er trods alt også vores billigste cabriolet – og C-klassen har vi solgt rigtig mange biler af. Mercedes er ikke længere et nichemærke,” siger Lars Erve.