(PARIS)

Mercedes-Benz vil være helt fremme, når det gælder selvkørende biler for fremtiden – det viser bilkoncernen på biludstillingen i Paris, hvor øverste CEO for Daimler Dieter Zetsche holdt den første Generation EQ over dåben.

EQ, som er et nyt brand i Daimler familien, står for elektrisk intelligens – og concept-bilen viser, hvordan elbiler hurtigt kan blive en realitet. For Daimler koncernen er den udstillede SUV coupé udgave det kun den første af flere elbiler med avanceret teknologi.

To elektromotorer på 300 kW
Bilen drives af to stærke elektromotorer, der yder 300 kW – og rækkevidden er lovet til 500 km. Bilen har for stabilitetens skyld firehjulstræk. Et moment på 700 Nm sikrer sportsvogns-præstationer: 0-100 km/t på fem sekunder.

Zetsche sagde ved præsentationen, at man arbejder med fire grundpiller – at være forbundet, at være selvkørende, at være delebil og være elektrisk.

Bilens platform er målrettet til elbiler – og den kan tilpasses til mange modeller. Akselafstand, batterier og andre komponenter er fleksible. Der anvendes et mix af stål, aluminium og kulfiber. Det optimerer både styrke og prissætning.

Car-to-X teknologi
Mercedes-Benz er først med ”Car-to-X” teknologi, så bilen kan udvikle oplysninger både med andre biler og den øvrige infrastruktur – for at optimere sikkerhed og undgå ulykker. Bilen kan også fortælle om lademuligheder i nærheden.

Vehicle-to-grid systemer betyder, at bilen bade kan lade op ved elboksen hjemme eller hjælpe med strøm til hjemmet. Litium-ion betteriet produceres af firmaet Deutsche ACCUMOTIVE.

Opladning via induktion
Kapaciteten er over 70 kW. Ud over elboksen i hjemmet kan man også oplade bilen via induktion.

Med 300 kW vil man kunne lade bilen til ekstra 100 km. på fem minutter. I dag er ladekapacitet normalt på mellem 50- og 150 kW.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk