Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Mere hollandsk X-faktor

Fremtidens lastbiler vil få helt andre drivliner end i dag – og blandt pionerer på markedet for alternativ energi er hollandske DAF Trucks, som jo er datterselskab af amerikanske Paccar.

DAF har således vist en prototype med brintteknologi på basis af den gennemprøvede dieselmotor, som hollænderne ikke mener bare skal skrottes.

Nu løfter DAF sløret for endnu en nyhed, som vi vil komme til at se til efteråret, hvor DAF XD serien vil blive afsløret på IAA transportmessen i september i Hannover.

CF-serien fortsætter

XD er forberedt til at passe til både konventionelle og alternative drivliner.

Det er fremtidens lastbil inden for distributionstransport – hvor der sættes en ny standard inden for kvalitet, sikkerhed, effektivitet og chaufførkomfort.

Den nuværende CF distributions- og regionaludgave fortsætter dog sideløbende med den nye XD, som vil blive produceret fra efteråret i år.

Baseret på vinder-team

New Generation DAF XD er baseret på platformen i de seneste nye DAF lastbiler – XF, XG og XG+ – som blev kåret til “International Truck of the Year 2022.”

DAF vandt Truck of the Year-titlen ikke mindst på grund af førsteklasses funktioner – herunder fornem aerodynamik, drivlinjer, siddestilling, pasform og finish.

Det er de tre vinderbiler, der nu vil blive introduceret i distributionssegmentet.

Corner View

”New Generation DAF XD,” som er det officielle navn, er en lastbil med en stor forrude og store sideruder med lave rudelister.  Førerhusets lave placering giver fint udsyn, og det samme gør den valgfri glasrude i højre dør. Dertil kommer den digitale kameraløsning ”Corner View.”

New Generation XD byder på god komfort og let indstigning i det op til 10 kubikmeter store førerhus.

God aerodynamik

Den nye lastbil har et helt ny form for design af chassisets forende – samt ny førerhusaffjedring og bagakselaffjedring.

God brændstofeffektivitet og den lave CO2-udledning opnås bl.a. gennem god aerodynamik samt en ny PACCAR MX-11 drivlinje samt avancerede chaufførassistent-systemer.

DAF Connect systemet giver mulighed for tidsbesparelser i forhold til trådløse softwareopdateringer.