(MONACO)

Væk er den bløde gyngehest og anonyme fremtoning – Peugeots nye mini-MPV Rifter og varebilen Partner har fået design og smidighed som Peugeot’s SUV’er.

Platformen EMP2, som PSA-koncernen har benyttet på en lang række person- og varebiler, har helt ændret afløseren for den nuværende Berlingo og Partner.

Den nye Rifter kører nærmest sportsagtigt trods den kantede MPV-form, der har gjort forgængeren populær både som familiebil og varebil.

Varebilen bestseller

I de seneste syv år har varebilsudgaverne udgjort 73 pct. af salget af Partner – og i 2017 steg salget af Partner Van faktisk med 62 pct. i forhold til året før. I øvrigt vil importøren også sælge Rifter-udgaven som Van.

Men mange fandt forgængeren meget blødt affjedret – og der er der ændret på, for afløseren skal være bilen for friluftsfolket med en aktiv livsstil. De to skydedøre er bibeholdt – og det gælder også den høje indstigning.

For de, der vil ud over stepperne, vil bilen senere fås i en 4×4 udgave, udviklet sammen med det franske specialfirma Dangel.

Også Rifter som varebil

VOTY.dk har været i Sydfrankrig til den første test af Peugeot Rifter, som er det nye navn for personbilsudgaven af varebilen Partner.

Turen gik fra Monaco til Nice og op i baglandet til parfumebyen Grasse og retur – på særdeles udfordrende bjergveje. Krængningen i den relativt høje bil er minimal i forhold til forgængeren.

Samtidig er kvalitetsniveauet hævet – og der er faktisk ikke støj fra motoren – end ikke under acceleration.

Typisk Peugeot DNA

Samtidig er sæderne mere faste, og det lille og kantede læderrat foran det kantede og typiske Peugeot i-Cockpit fuldender det sporty image, som er målet for Peugeot. Der underbygges af det præcise styretøj.

Bilen har en 8-tommer touchscreen – dog med en knap så velfungerende Tom-Tom navigation. Den kan dog indstilles til 3d kvalitet, som forbedrer opløsning og dermed læsbarhed.

Nævnes skal også frontdesignet – direkte hentet fra bl.a. 3008 – som part af det nye DNA fra Peugeot. Som i de større Expert-versioner er fronten på Rifter også hævet – og udhæng for og bag formindsket. Det giver både bedre udsyn og er med til at give de bedre køreegenskaber.

Aktiv fartpilot og nødbremse

Bilen fås med et væld af sikkerhedsudstyr – og vi skal først og fremmest fremhæves ACC, den adaptive fartpilot, der virker mellem 30- og 160 km/t med fartpiloten tilkoblet i forbindelse med manuel gearkasse samt mellem 2- og 180 km/t med automatgear, som indbefatter komplet stop af bilen.

Udstyret afhænger af versionerne, som hedder Access, Active, Allure og GT-Line.
Af andre sikkerhedsdetaljer skal nævnes active safety brake (nødbremse), Blind Sport system, skiltegenkendelse, linjevogter, træthedsregistrering, trailer-stabilitets kontrol, front- og bakkamera og parkerings-assistent.

Der findes på personbilsudgaverne som tagræling, alufælge (op til 17 tommer), beskyttelsesplader hele vejen rundt, LED lys for og bag, trådløs opladning af smartphone, elektrisk parkeringsbremse, nøglefri start og midterboks med kølefunktion.

Test af 130 hk dieseludgave

VOTY.dk prøvede bilen med 130 hk dieselmotor og 8-trins automatgear i øverste udstyrstrin GT-Line – den eneste bil på stedet med dieselmotor. Forbrugsgennemsnit er opgjort til 25 km/l.

Vi prøvede ikke den 110 hestes benzin-udgave, der ikke er så relevant for varebilsudgaver herhjemme. Næste år kommer der en 130 hk benzinudgave.

Kolleger, der prøvede denne version var dog ikke entydigt begejstrede for konstellationen mellem motoren og gearkassen.

75- og 100 hk diesel

Rifter og Partner Van fås også med dieseludgaver med 100 hk og 75 hk.

Rifter (og fætrene Citroën Berlingo og Opel Combo) kommer i to længder med varerumsplads op til 3.500 liter (frem til adskillelsen). Nærmere om indretningen af varebilsudgaver sidst på måneden, når vi har kørt disse versioner.

Rifter dukker op herhjemme i oktober måned – Partner Van (som beholder det gamle navn) med samme opbygning og teknologi kommer formentlig først til Danmark i januar 2019, fortæller informationschef Hanne Sørensen fra Peugeot Danmark.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk