139 år er det siden, den første færge sejlede mellem Danmark og England. Det var den dag, at havnen i Esbjerg åbnede.
Men da færgen med kaptajn Niels Vestergaard ved roret havde sejlet færgen fra Harwich i England til Esbjerg med planmæssig ankomst i dag klokken 13 var det sidste gang.
For passagergrundlaget er væk, når flyselskaber kan flyve København-London eller Billund-London tur/retur for under 1.000 kroner.
Døde på jomfrurejsen
Esbjerg-Harwich ruten er meget tæt forbundet med DFDS’ historie. Og det har ikke kun været positivt. Rederiets chef, skibsreder Knud Lauritzen, døde 74 år gammel ombord på skibet Dana Anglia, på skibets jomfrurejse i 1978.
Til Ritzau siger pressechef Gert Jacobsen blandt andet, at passagertallet er gået ned fra 300.000 om året til i dag 80.000 efter det toldfrie salg er stoppet. Det salg fungerer i bedste velgående mellem Danmark og Norge – så DFDS’ rute mellem København og Oslo fortsætter i bedste velgående.
DFDS forklarer det dog ikke som manglende passagertal alene. Nye miljøregler, der træder i kraftved årsskiftet, betyder, at rederier er nødt til at montre en svovl-renser – en scrubber – i skibene for at opfylde reglerne, og det er så dyrt, at prisen for billetten vil skræmme endnu flere passagerer væk.
Man kan også købe skibe, der sejler på flydende naturgas – men det gør den ikke billigere.
Medarbejdere flyttes til nye opgaver
DFDS vil dog bevare både skibe og besætninger, der så overflyttes til andre færge-forbindelser. Bl.a. fortsætter fragtruten mellem Esbjerg og Immingham.
DFDS har ifølge TV 2 nyhederne lagt en strategi om rutekonsolidering, et pristillæg og installation af rensningsanlæg for 750 mio. kr. for at imødegå konsekvenserne af de nye miljøregler.
Skæbnens ironi
Det kan virke som skæbnens ironi, at netop Dana Anglia, der de seneste år har sejlet i Middelhavet, netop i disse dage vender tilbage til Esbjerg.
For fem dage siden ankom skibet, hvor Esbjerg skal være basehavn, når hun i fremtiden skal fungere som hotelskib for svenske offshore-medarbejdere. Det er 12 år siden, at skibet har været i Esbjerg.
Den tidligere DFDS-færge kommer ifølge Maritime Danmark til at være i Esbjerg de næste syv måneder.
De svenske offshore-arbejdere skal arbejde på opførelse af vindmølleparken Butendiek ved den nordtyske ø Sild.
Dana Anglia endte sine DFDS-dage som Duke of Scandinavia på Polen og i Nordsøen. I 2006 blev skibet chartret ud og skiftede navn til Pont L’abbé – og endelig i 2008 blev det solgt til Moby Lines.