Plug-in hybrid teknologi er blevet det helt store nummer i bilindustrien – fordi man ved at kombinere en forbrændingsmotor med en elmotor – på papiret – kan få meget lavt forbrug og lave CO2-udslip.

Det hænger også sammen med, at EU rasler med sablen og lover store bøder, hvis bilfabrikkernes samlede CO2 udledning fra deres bilmodeller ikke kommer langt nok ned.

Herhjemme har der hidtil været fordele afgiftsmæssigt ved at vælge plug-in hybrid teknik, så salget af disse kombinationsbiler er steget voldsomt. Faktisk er de nu blandt de mest solgte udgaver – uanset mærke. Hvad der sker efter årsskiftet med afgifterne er dog uvist.

Meget populær model

Nu er Mercedes normalt ikke biler, der topper salgslisterne for personbiler, som man ser det på fabrikkens erhvervskøretøjer – men netop vores testbil her, C-klasse T-klasse stationcar, har klaret sig fremragende. Takket været en favorabel pris.

Og ser vi så på den helt specielle C 300 e, som er en plug-in model, er den blevet ganske populær – fordi prisen er meget lav – under en halv million på hvide plader. Som gulpladebil er vi under 300.000 kroner plus moms.

Nogenlunde samme pris, som en 220 diesel udgave af c-serien koster.

Bedre som diesel plug-in hybrid

Vi ville gerne have prøvet den helt unikke de-model, som er en diesel plug-in udgave, som ligger noget over benzinudgaven – for her har de gode tyskere virkelig slået melodien an.

De var først til at kombinere diesel- og elmotor – som så er en to liters diesel på 194 hk, som sammen med elmotoren giver en såkaldt systemydelse på 306 hk – altså 250 km/t på toppen og til 100 km/t på 5,7 sekunder og alligevel 76,9 km/l.

Benzinudgaven efter samme opskrift er den, vi har prøvet – og den kører 62,5 km/l med en CO2 emission å 35 gram/km. Den kører 52 km på ren el, som det rækker langt i byen. *

Køb en ladeboks

Uden for byen er strømmen hurtigt væk, men via rekuperation, hvor bilen ved opbremsning samler strøm op, kommer der hurtigt mere strøm tilbage. Man kan selv vælge køremetoder – om man vil køre elektrisk – eller på benzin.

Man kan således vælge hybrid, e-mode, e-save eller charge.

Man bør dog investere en ladeboks hjemme eller i virksomheden for at få fuld udnyttelse af teknologien. Der er også et særligt rum under gulvet bagest til ladekablet. På en drejeknap kan man arbejde sig igennem et info-center.

Vilde præstationer

Det er dog en bil med vilde præstationer – således 5,4 sekunder til 100 km/t og et flot drejningsmoment på 350 plus 440 Nm. Benzinudgaven yder så samlet 211 plus 122 hk – systemteknisk bliver det til 320 hk.

Forbruget er her opgivet til 62,5 km/l. Men man skal virkelig køre afdæmpet for at nå dette tal.

Man får så hjælp af bilens 9-trins automatgearkasse til at få en meget komfortabel bil, hvor man ikke mærker meget til skiftene mellem gearene. Man kan også vælge manuel skift via skifteplader bag rattet.

Svært at dosere speederen

Men mange vil nok opfatte accelerationen for lige voldsom nok – og svær at dosere speederen ved start fra et stoplys.

Man kan dog vælge køremode på fem måder – ud over eco også comfort, sport, sport+ samt individuel mode.

Adaptiv fartpilot ikke standard

Sikkerheden er næsten i orden, men det er uforståeligt, at man skal ekstra skal bestille bilen med adaptiv fartpilot, som tyskerne her kaldet Distronic.

Og så koster det endda kun 5.900 kroner – eller knap 4.000 kroner som Van.

For fabrikken har jo valgt at gøre bl.a. lyspakke, parkeringssensor med bakkamera, navigation i 10,25 touchscreen, regnsensor, LED lygter, nødbremsesystem, 18 tommer alufælge og to-zone klimaanlæg standard. Intet af dette fine udstyr er så vigtigt som adaptiv fartpilot.

Alt slags udstyr

Testbilen havde dog fået dette Distronic udstyr plus AMG Night Vision med en masse AMG features med bl.a. sort taghimmel, sorte AMG fælge, læder på instrumentbræt og dørsider, specielt læderrat, interiørlister i aluminium og særligt læder-sædeindtræk.

For i en Mercedes kan man få udstyr i alle afskygninger. Dette koster kun 25.000 kroner – eller godt det halve i en Van.

Batteripakke fylder godt

Jeg vil jeg sige, at vi ikke har fået en pris på en Van-model – og måske bliver det også kun muligt med hov og sving. For hele batteripakken stikker op fra det gulv, som f.eks. i dieselmodellen er helt fladt. Og så holder målene måske ikke helt.

Nu er bilmodellen også seks år gammel – fra før plug-in hybrid biler blev en landeplage – så en ny C-klasse er nok på trapperne, så batteriet kan blive pakket væk.

Gammel instrumentering

Men bilen er fantastisk komfortabel, meget hurtig, smidig og meget billig, når vi taler Mercedes. Så med det særligt gode tilbud, som Mercedes netop har nu, så bør man overveje at slå til.

Bortsat fra batterikassen så har man en rimelig lav læssehøjde på 60 cm, og vi skal også nævne elektrisk bagklap, handskerumslås og around view monitor (bird view).

10-tommer skærmen virker lidt påklistret sammenlignet med de nyeste Mercedes-modeller – men det kommer næste gang.

Mercedes-Benz C300e T-stationcar plug-in hybrid:
Motor: 4 cyl. Benzin.
Slagvolumen: 1.991 ccm.
Acc. 0-100 km/t: 5,4 sek.
Topfart: 250 km/t.
Brændstofforbrug WLTP: 62,5 km/l.
CO2 emission: 35 g/km.
Max effekt: 320 hk (211 + 122 hk).
Drejningsmoment: 350 + 440 Nm.
Elektrisk rækkevidde: 52 km.
Gearkasse: 9G-Tronic.
Dæk: Bridgestone Potenza 225/45 R18.
Læssehøjde: 600 mm.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Fabriksgaranti: 2 år.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Træk: Baghjulstræk.
Bremser: Vent skiver/skiver. esc, ABS.
Køreklar vægt/Nyttelast: 1.870/545 kg.
Trailervægt: 1.800 kg.
Pris på hvide plader fra: 490.000 kr.
Cirkapris som Van: 300.000 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk