Nissan går nu ud med priser på den nye opdaterede NV 400 på 139.900 kroner plus moms. Derved spares i forhold til listepriserne  godt 55.000 kroner (plus moms) i forhold til nærmeste direkte konkurrent Renault Master – og 48.000 kroner  i forhold til den identiske Opel Movano.

Prisen betyder, at NV 400 bliver 10.000 kroner billigere end den mindre Primastar, der dog foran et modelskifte – formentlig næste forår. Dens søstermodeller Renault Trafic og Opel Vivaro er netop lanceret i helt nye udgaver.

Men NV 400 er blevet opdateret med nye 2,3 liters motorer – de største med dobbelt  turbo motorer. De mindste med single turbomotorer. Ny ECO-udgave betyder bedre brændstoføkonomi. Her hjælper stop/start system også. ECO systemet begrænser kraftig acceleration ved at begrænse motores tilgængelige drejningsmoment samt optimerer indstillingerne for airconditionanlægget.

Nye motorer
NV400 blev introduceret i 2011 – nu er der kommet nye motorer, og de har alle udgangspunkt  i basismotor på 2,3-liters, 4-cylindret, 16 V turbodieselmotor med common rail-teknologi og direkte indsprøjtning, som er udviklet af Nissans alliancepartner Renault.

To singleturboenheder leverer en ydelse på henholdsvis 110 hk og et moment på 285 Nm (tidligere 100 hk) og 125 hk/310 Nm. Dertil kommer to nyudviklede bi-turboenheder med 135 hk/340 Nm og 165 hk/360 Nm.

Motoren fås også i en version med den tidligere motor på 150 hk/350 Nm, og som er udstyret med en singleturbo med variabel geometri. Denne motor fås udelukkende med en semiautomatisk gearkasse. Til gengæld har de nye motorer ikke fået automatgear endnu.

Motorstyringen
Teknologien i den nye biturbo motorserie gør brug af en lille turbolader til at generere øget drejningsmoment ved lave omdrejningstal (op til 1500 omdrejninger) og dermed opnå en hurtigere acceleration ved bykørselshastigheder, eller når bilen er fuldt læsset.

Ved højere motoromdrejningstal tager den større turbolader over for at levere mere kraft og et nyttigt bredere momentområde. Så skal der ikke skiftes så hyppigt gear. Og der spares på de dyre dråber. Forbruget ligger på 14,5 km/l ved blandet kørsel med 165 hk.

Det vurderes, at den nye NV400 med 165 hk vil komme til at forbruge op til 1,5 l brændstof pr. 100 km mindre end den gamle motor med 150 hk.

Extended Grip
En af nyhederne er Extended Grip-systemet, som både fås til for- og baghjulstrukne versioner af NV400. Extended Grip betjenes via en kontakt på instrumentbrættet og arbejder sammen med esc-stabilitetssystemet for at optimere vejgrebet ved kørsel med løst underlag. Extended Grip fordeler motorens drejningsmoment mellem hvert enkelt af de trækkende hjul alt efter behov og med op til 25 pct.

Endelig er der Hill Start Assist (bakke hjælp) som automatisk aktiveres, når der sættes i gang på en skråning med en hældning på mere end tre pct. Chauføren har to sekunder til at flytte foden fra bremsen til speederen – uden at bilen ruller baglæns.

Desuden er der trailer-assist, når bilen er bestilt med anhængertræk. Så rettes traileren automatisk op, hvis den kommer til at slingre. Motorens drejningsmoment reduceres og aktiverer bremserne for at få rettet anhængeren op. Alt sammen via esc-systemet.

Bedre udsyn
Et nyt vidvinkelspejl sørger for bedre udsyn til føreren. Spejlet er placeret på solskærmen i passagersiden og gør udsynet ned langs bilens side meget bedre. På den måde hjælper spejlet føreren med at holde øje med de traditionelle blinde vinkler. Spejlet er også en ekstra hjælp, når der skal bakkes.

Personbilsversionerne af NV400 er udstyret med et dæktryksovervågningssystem, som advarer føreren ved hjælp af en advarselslampe i instrumentpanelet, hvis dæktrykket i et af dækkene falder.
Audiosystemet i bilen har også gennemgået en række forbedringer med en ny single-DIN DAB digitalradio, der omfatter håndfri telefonbetjening via Bluetooth og en cd-afspiller.

Ligesom tidligere omfatter NV400-modelrækken mange forskellige modeller og konfigurationer. Der findes versioner med for- og baghjulstræk, tre forskellige akselafstande, fire forskellige længder og tre forskellige højder, mens varerumsvolumenen ligger mellem otte og 17 kubikmeter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk