Det er nu lykkedes bilproducenten Nissan at indtage førstepladsen i Europa over solgte bilmærker fra Asien.
Nissan har i mange års stræbt efter at blive bedst sælgende asiatiske bilmærke i Europa – men det var svært at tage pladsen fra Toyota, der fortsat er nummer ét på verdensplan.
Et salg på 384.726 biler i de første seks måneder af 2015 svarende til en stigning på 4,3 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år.
Det begyndte med Qashqai
Nissans markedsandel i Europa er opnået takket være et vedvarende højt salg af Nissan Qashqai og den 100 procent eldrevne Nissan Leaf, og dette gør, at Nissans markedsandel i Europa nu er på 4,2 procent.
Succesen skyldes ikke mindst Nissans brede og sammenhængende modelrække i mærkets historie – som begyndte med lanceringen af den første Qashqai i foråret 2007 og Juke i foråret 2009. Et vovet spring væk fra de mere klassiske biler som Primera og Sunny.
Faktisk var det Nissan som introducerede udtrykket Crossover i form af Qashqai og mini-crossover i form af Juke – og siden har alle fabrikker haft travlt med at kopiere denne lidt højbenede offroad-lignende biltype.
Samtidig har man fået succes med sine elbiler Leaf og e-NV 200 Van og minibus – de blev præsenteret i Europa i henholdsvis 2011 og 2014. Leaf bygges i Storbritannien, e-NV 200 i Spanien.
Dansk succes som Van
Herhjemme har Nissan haft en tilsvarende succes både som personbiler og varebiler – og ser man på salget af gulpladebiler de første seks måneder i år, ligger Qashqai nummer 15 på salgslisten over varebiler med 223 solgte enheder – mod 151 enheder i samme periode 2014. Elvarebilen e-NV 200 solgte i samme periode 161 enheder (var ikke til salg i fjor).
Endvidere solgte kassevognen NV 400 67 enheder mod 53 i fjor, pick-up modellen Navara solgte i 42 eksemplarer mod 26 i fjor, Nissan X-Trail i 39 eksemplarer mod 3 året før – og Nissan Juke Van solgte i 32 enheder mod 12 i fjor.
Kun salget af varebilen Primastar er faldet – fra 217 i fjor til 31 i år, men her venter man på en lancering af afløseren – måske kaldet NV 300 – sidst på året eller i begyndelsen af 2016.
Succes i hele Europa
Antallet af indregistreringer af nye biler steg ligeledes voldsomt i første halvdel af 2015 på en række volumenmarkeder, herunder Storbritannien (plus 34 pct.), Spanien (plus18 pct) og Tyskland (plus 11 pct.), hvor salgstallene steg i forhold til Nissans største konkurrent.
Samtidig er salget af personbiler i Italien øget med mere end 23 pct. i årets første halvdel med 32.611 solgte eksemplarer.
Med 2,5 millioner solgte eksemplarer i Europa fortsætter salget af Nissan Qashqai også med at sætte nye rekorder.
3,7 pct. i Storbritannien
Storbritannien, som er hjemsted for den europæiske produktion af den prisbelønnede Qashqai, har også haft et stærkt år med et salg på 88.000 biler i årets første 6 måneder, hvilket betød den største markedsandel inden for personbiler nogensinde i mærkets historie.
Dette fænomen sås også i Frankrig, hvor Nissan opnåede sin højeste markedsandel nogensinde på 3,7 procent i de første 6 måneder af 2015.
De anvendte værdier er registreret i overensstemmelse med gældende industristandarder og stammer fra officielle nationale kilder.
Steget fem år i træk
Denne succes følger i hælene på rekordåret 2014 – et år, hvor Nissan Europe opnåede det største salg og den største markedsandel i mærkets historie med et salg, som har været stigende fem år i træk.
Væksten ser ud til at fortsætte i 2015. Så sent som i denne måned kunne Nissans fabrik i Skt. Petersborg, hjemstedet for den nye X-Trail, fejre produktionen af bil nummer 200.000, hvilket gør fabrikken til den hurtigst voksende fabrik i Rusland.
Udfordrer sig selv
“Vi forsætter med at udfordre os selv, så vi kan give vores kunder noget mere – flere valg, mere værdi og produkter, der er mere innovative og spændende. Disse resultater er virkelig et bevis på vores engagement i kvalitet, præstationer og i at levere den nyeste teknologi til flest mennesker – først,” siger Senior Vice President for salg og marketing hos Nissan Europe, Guillaume Cartier.
Nissan er halvdelen af Renault-Nissan alliancen – og Nissan havde store økonomiske problemer, da Renault chef Carlos Ghosni 1999 gik ind i koncernen og fik reetableret det gamle japanske bilmærke på ganske få år – og fik luget ud i gamle og utidssvarende bilmodeller.