I næste uge kommer en ny udgave af Nissans Qashqai på markedet – med en såkaldt DIG-T turbomotor på 1,6 liter og 163 hk.

Den nye 4-cylindrede turbomotor opfylder de strenge EURO 6-emissionsnormer og kombinerer præstationerne med et lavt niveau af CO2-udslip og en god brændstoføkonomi.

Den nye motor er særligt tilpasset til Qashqai. Drejningsmomentet på 240 Nm er til stede mellem 2.000- og 4.000 omdrejninger. Dertil kommer som i andre Qashqai-modeller stop-start system. Bilen med den nye motor når til 100 km/t på 9,1 sekund.

Downsizing filosofi
Topfarten er opgivet til 200 km/t. Nissan kalder den nye motor et bevis på fabrikkens filosofi om downsizing – altså at en høj slagvolumen ikke er nødvendig for at få hurtig acceleration og fleksibilitet i de enkelte gear.

Modeller med den nye motor kører 17,2 km/l ved blandet kørsel med CO2-emissioner mellem 134- og 138 gram pr. km (alt efter fælgmontering).

Den nye motor fås kun i forbindelse med forhjulstræk og 6-trins manuel gearkasse. Priserne som Van starter ved cirka 145.000 kroner plus moms. (Eller 284.900 kroner på hvide plader.)

1,2-udgave med Xtronic
Nyt fra Nissan er, at 1,2 DIG-T-motoren i Qashqai nu tilgængelig i kombination med Nissans automatiske Xtronic-gearkasse.

Xtronic-gearkassen er baseret på princippet fra den trinløse CVT-gearkasse – men giver en mere smidig og naturlig køreoplevelse. Denne udgave koster som Van fra cirka 140.000 kr. plus moms.

I modsætning til CVT-gearkasser efterligner Xtronic-gearkassen i Qashqai funktionen i en traditionel automatisk gearkasse med flere gear i forbindelse med kraftig acceleration, hvor gearskiftet sker i trin. Ved mere rolig kørsel er gearudvekslingsforholdene mere diskrete, så chaufføreren oplever et jævnt gearskift.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk