Renault-Nissan Alliancen har på sigt valgt at køre med samme teknologer, og for varebiler også samme design.
Det er senest gået ud over Nissans særdeles praktiske varebil NV200, som ikke produceres længere i Europa. Nu er det Renault, der har taget over – så fabrikken i Spanien er lukket og produktionen er flyttet til Frankrig.
Nissan Townstar, som den nye varebil hedder, vil kun blive markedsført herhjemme i eludgave – hvor andre lande tilbyder både el og benzin. Fra 2030 er hele produktionen på fabrikken i Frankrig til de europæiske markeder i øvrigt elektrisk.
Fem års garanti
Townstar er i bund og grund en Renault Kangoo – bare med bedre garanti. Nissan byder på fem år varebilsgaranti – eller 160.000 km. Renault kun to år. Med mindre man tilkøber sig bedre garanti.
Nissan peger desuden på, at man har standard anhængertræk – med trailerstabilisator – ligesom man også har valgt at gøre de fleste af de 23 sikkerhedssystemer, der er tilgængelige, standard.
Men adaptiv fartpilot fås dog kun som fabriksbestilt ekstraudstyr til topmodellen Tekna – her er der kun fartpilot og fartbegrænser.
Lang udgave senere
Blandt sikkerhedssystemerne i bilen kan vi også nævne LED lygter, bakkamera, 360 graders p-sensor, hill start assist, tågelygter for og bag, blindvinkel-assistent samt nødbremse med cyklist- og fodgænger-genkendelse. Dertil træthedsregistrering, linjevogter og skiltegenkendelse.
Townstar udbydes desuden også til (L1) til 266.900 kr. Der er 4.000 kr. mindre end Kangoo (L1) – og billigere end flertallet af konkurrenter – ifølge Nissan.
Townstar er lige landet herhjemme – i første omgang i den korte L1 udgave, men det vil være den længere L2, der bliver den mest spændende – bl.a. fordi varerummet er nogenlunde lige så stort som i NV200. Den skulle komme hertil i april/maj måned.
1.500 kg. trailervægt
Forgængeren eNV200 var på sin vis mere praktisk. Læssehøjden i Townstar er større – otte cm – og vendediameteren er lidt større – 11,2 meter – i stedet for 10,6 meter.
Testbilen havde desuden ekstra skydedøre i venstre side (merpris 3.000 kr.) Et stort plus er også trailervægten på 1.500 kg – og nyttelasten på 580 kg. Men kører man med meget læs og fyldt trailer skal man forvente væsentlig lavere rækkevidde. Helt ned til en halvering.
Varerummet i L1 er på 3,3 kubikmeter (mod 4,3 kubikmeter i den kommende L2). Der er otte fastgørelseskroge – og LED belysning. Man kan ekstra bestille bilen med forlænget varerum – hvor passagersædet fældes ned i vognbunden og den delte gitteradskillelse drejes rundt i kabinen.
291 km rækkevidde optimistisk
Vi skal også nævne den 22 kW kraftige ”on board” lader, der betyder opladning med hurtiglader (50 kW) fra 15- til 80 pct. på én en kvart time. Med 11 kW oplader tager det cirka tre gange så lang tid.
Rækkevidden opgives til 291 km optimalt, men vores testbil stod kun på 181 km, da vi hentede den.
Selvfølgelig opgivet i forhold til det hidtidige kørselsmønster.
Men bilen havde kun kørt 68 km siden indregistrering – så meget reference var der ikke.
Varmepumpe standard
Med til at spare på strømmen er bilens varmepumpe – som eNV200 ikke havde. Den havde tilgengæld varme i rat og sæder, som Townstar ikke har.
Varmepumpen sørger for at godt indeklima uden at tære så meget på batteriet. Der er desuden temperaturstyring af batteriet.
Vi kørte i alt 152 km i bilen, men ladede undervejs – efter 78 km – og efter maksimal ladning fra en Clever 22 kW ladeboks – og påfyldt 24,60 kWh strøm over tre en halv time – oplyste bilen nu, at rækkevidden var 175 km. Det bliver nok bedre til sommer – håber vi.
Tre-trins B-pedal
Vi kørte eller pænt det meste af tiden – og kørte med let speederfod med en nedtaget kunstudstilling bestående af bl.a. installationer og mange fotos fra hjertet af København til nordvest-området af byen.
Som enhver elbil havde den max moment fra 0 km/t – så især kvik ved lave hastigheder. Det er jo herligt, når man skal foretage ”stoplys grand prix.”
I den forbindelse bliver man glad for placeringen af B-funktionen på automatgears-vælgeren i midterkonsollen. Den fungerer i tre tempi – og når man lærer det at kende, er det begrænset, hvor meget man bruger fodbremsen i bykørsel.
Gasdæmpet frontklap
På en snoet landevej kan man bruge det til at køre sporty. Der er f.eks. også antispin system standard, og vi kan melde om en velkørende bil med rimelig komfort for chaufføren.
Der er således nøglefri betjening, varme i forsæder, læderrat, elektrisk håndbremse og trådløs Apple CarPlay/Android Auto inklusive lader.
Vi skal også nævne den gasdæmpede frontklap, klimaanlæg, el-opvarmet forrude, NissanConnect infotainment/servicesystem med otte tommer touchscreen – men uden navigation.
Dertil messer af aflæggeplads i kabinen – inklusive midterboks – samt usb (a) stik i bilens touchscreen og 12 volts stik.
Øget salg af elvarebiler
Fra 2021 til 2022 faldt salget af varebiler herhjemme generelt med 17 pct. – men til gengæld steg salget af elektriske varebiler med 25 pct. Nemlig til 2.000 enheder ud af samlet 30.000 solgte enheder.
”Så omstillingen til grønne varebiler er gået i gang – om end salgstallene fortsat er små. Der mangler subsidier fra det offentlige – i lighed med andre steder i Europa – for at speede salget op,” siger flådechef hos Nissan Danmark, Bent Lund.
—
Teknik Nissan Townstar N-Connecta L1:
Motor: elmotor.
Batteri: 45 kWh – li-ion med batterikøler.
Ydelse: 122 hk (90 kW) v. 5.500 omdr.
Moment: 245 Nm/min.
Rækkevidde WLTP: 291 km.
Elforbrug WLTP: 183-195 Wh/km.
On board lader: 22 kW.
Opladning: 22 kW (AC) og 80 kW (DC).
Acceleration 0-100 km/t: 11,6 sek.
Gearkasse: Aut.
Totalvægt: 2.220- 2.230 kg.
Trailervægt: 1.500 kg. (m/ bremser)/750 kg (u/ bremser)
Lasteevne: 580-612 kg.
Varerum: 3,3 kubikmeter (testbil L1).
Mål varerum: 1.810 x 1.570 x 1.215 mm.
Bredde mellem hjulkasser: 1.248 mm.
Læssehøjde: 1.115 mm.
Højde skydedøre: 1.060 mm.
Mål bagdøre: 1.256 x 1.115 mm.
Dæk: Bridgestone Blizzak 005 205/60 R16.
Fabriksgaranti: 5 år (160.000 km).
Pris Townstar fra: 266.900 kr. plus moms.
Pris Townstar N-Connecta testbil: 276.990 kr. plus moms.