Den unge franske virksomhed Hyliko er gået sammen med Toyota for at integrere den japanske koncerns anden-generation brintteknologi i lastbiler.

Resultatet er brintkøretøjer, som Hyliko vil tilbyde til kunders lastbilsflåder. I første omgang har den franske virksomhed præsenteret teknologien i Renault Trucks’ T lastbilsmodeller.

To typer lastbiler

Hyliko vil tilbyde to forskellige typer brintlastbiler. En 44 tons trækker og en 26 tons lastbil, der vil være tilgængelige som 6×2 og 6×4 varianter.

Hver af disse modeller vil være udstyret med to Toyota-brændselscellemoduler.

Som en del af lastbil-leasing-tilbuddet planlægger Hyliko at lancere deres egen grønne brintinfrastruktur – heriblandt både produktion af brint, lagring og distribution.

På globalt plan

Toyota samarbejder allerede på globalt plan med flere lastbilspartnere om at integrere brintteknologi i tung transport.

I 2019 begyndte Toyota således projektet ”The ZANZEFF Shore to Store” i USA – det skete sammen med det Paccar-ejede amerikanske Kenworth Truck Company, der er søsterselskab til hollandske DAF Trucks.

Samarbejdet har bevist, at brintdrevne lastbiler kan matche diesel på trækkraft og derved tilbyde et nulemissions-alternativ, der er klar til at blive implementeret kommercielt.

Brint-samarbejde i Japan

Senest sidste sommer indledte Toyota planlægning og finansiering af britteknologi til tung transport – det skete sammen med Isuzu Motors Limited, DENSO Corporation, den Toyota-ejede lastbilsproducent Hino Motors Ltd. og Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT).

I samarbejdet vil man også se på udnyttelsen af principperne fra forbrændingsmotoren til at opnå CO2 neutral transport.

DAF Trucks har allerede demonstreret deres brintlastbil på basis af netop forbrændingsmotoren – hvor Toyota også skulle have været teknologisk engageret.

Potentiale i lastbiler

Helt konkret ser Toyota et stort potentiale i lastbiler, da de står for transporten af hele 77 procent af alt gods på de europæiske veje.

Toyota udvikler både batteriteknologi og brintteknologi – samt teknologier indenfor hybrid, plug-in hybrid og elektriske køretøjer til såvel biler, busser, lastbiler, tog, skibe og generatorer.

Herved har Toyotas kunder i over 170 lande og regioner verden over muligheden for at reducere deres CO2-aftryk allerede nu – uafhængigt af deres omgivelser som eksempelvis infrastruktur og deres daglige behov.

Forskning i over 30 år

Toyota har forsket og udviklet inden for brintteknologi i over 30 år. Planen er at udvide brintforretningen i Europa, og koncernen sigter mod at udbrede teknologien yderligere til den brede kommercielle transportsektor for at øge væksten af brintbaseret mobilitet.

”Vi er glade for at kunne offentliggøre en aftale med Hyliko om levering af vores brintmoduler. Hyliko er en dynamisk virksomhed med en bred vision for brint. De planlægger at tilbyde alle hovedkomponenterne i en øko-klynge: nemlig brintlastbiler, levering af grøn brint og leasing- og serviceaftaler,” siger Thiebault Paquet, der er chef for Toyotas europæiske brintdivision.

Brintbaseret samfund

Det er ifølge Toyota nødvendigt at have et sådant holistisk og langsigtet syn på væksten af et levedygtigt brintøkosystem for at sikre bæredygtighed.

”Sammen med partnere som Hyliko vil vi fortsætte med at bidrage til øko-klynger rundt om i Europa på vejen mod et brintbaseret samfund, som er en af grundstenene til at opnå CO2-neutralitet i 2040,” siger Paquet.

Fakta brint og lastbiler:

Brintsystemernes lave masse gør det muligt at laste tungere, ligesom hurtig optankning, der er en af brintteknologiens store fordele, også er essentielt for at skabe høj effektivitet for den tunge kommercielle transport.

Kommercielle lastbilers brugsmønstre og deres efterspørgsel efter større mængder brint gør, at de er nøgleelementer i udviklingen af en bæredygtig infrastruktur med flere brinttankstationer, hvor det er muligt at tanke brintdrevne køretøjer som biler, busser og lastbiler.

Brint i Danmark:

Der er pt. seks brinttankstationer i drift i Danmark, hvor man kan tanke brintkøretøjer.

For Toyotas brintmodeller gælder det både personbilen Toyota Mirai og brintbussen fra Toyota og portugisiske Caetano, H2.City Gold, der til daglig kører på linje 300S mellem Lyngby og Ishøj i Københavns omegn.

Herhjemme er også Hyundai repræsenteret med brintbilen Nexo.

Men flere bil- og lastbilproducenter arbejder officielt med brintkøretøjer på verdensplan. Det gælder f.eks. Honda og BMW (i samarbejde med Toyota).

Dertil kommer lastbilproducenter (udover DAF Trucks) som partnerne Iveco og  Nikola samt brint-samarbejdspartnerne Daimler og Volvo (inklusive Volvo-ejede Renault Trucks.)

Søsterselskaberne MAN og Scania (i Traton Group under Volkswagen) satser mest på el – men forsker også i brint.

Men – de fleste bil- og lastbilproducenter arbejder med – og tilbyder også – rene elkøretøjer.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk