Elbiler kan i høj grad komme til at spille en rolle i den danske el-forsyning. De er som skat til at løse problemerne med at styre opsamling og brug af vindenergi. Hidtil har det gået netop som vinden blæser – og Danmark har endda måtte ”smide” energien fra de mange vindmøller ”væk.”

Med Smart Grid teknologi kan elbiler fungere som ”bank” for vindmøllestrømmen.

Et samarbejde mellem Nissan og det danske Nikola projekt på DTU har nemlig vist, at serieproducerede elbiler er klar til Smart Grid – og dermed både kan støtte det danske elsystem og elbilsejerens pengepung – for der er penge at tjene.

Fortsat batteri garanti
DTU vil med projektpartnere fortsætte arbejdet i et pilotprojekt i 2016 kaldet Parker med en elbilsflåde på i begyndelsen 15 eNV 200 el-varebiler hos Frederiksberg Forsyning.

Selv om batterierne på elbiler i forsøget op- og aflades løbende – så betyder det ikke noget for garantien på batterierne.

Ved at udskyde tidspunktet for opladning til om natten og ved at bruge bilens batteri som lager, kan bilen støtte op om et økonomisk og stabilt elsystem med store mængder vedvarende energi.

Vehicle-to-Grid
To Nissan Leaf blev i Niloka projektet udlånt til DTU til en demonstration, hvor det er blevet vist, at de lynhurtigt kan sættes til at lade eller aflade alt efter elsystemets behov. Særligt muligheden for at aflade batteriet og føre strøm tilbage i elnettet, også kaldet Vehicle-to-Grid, er en egenskab, som forøger bilerne potentiale i elnettet.

I demonstrationen, som forgik i DTUs Powerlab.dk laboratorie, blev bilerne sat til at levere såkaldt systembalancering. Den danske systemfrekvens på 50 Hz, som er et udtryk for balancen mellem forbrug og produktion, blev brugt til at afgøre, om bilerne skulle op- eller aflade.

Første test i Europa
Når frekvensen er for lav (underskud af strøm), bliver bilerne bedt om at aflade – når frekvensen bliver for høj (overskud af strøm), begynder bilerne at lade.

Testen er den første i Europa, hvor serieproducerede elbiler, ved brug af Vehicle-To-Grid teknologi, leverer systembalancering.

Demonstrationen viser, at en stor del af de elbiler, som allerede kører i Danmark, over tusind Nissan elbiler, allerede er klar til at støtte elsystemet.

Tjen 900 kr. pr. måned pr. bil
Ved at deltage i systembalancering kan elbilen tjene penge til ejeren i alle de timer, den ikke bruges til kørsel. Det danske firma Insero E-Mobility har tidligere beregnet en fortjeneste på op til 900 kroner pr. måned pr. famlie med elbil.

For elbilsejeren betyder det, at udgiften til opladning kan blive udlignet af fortjenester ved at stille bilen til rådighed for elnettet. Dermed kan den samlede månedlige udgift til ”brændstof” blive neutral.

Da de fleste elbil-ejere er offentlige myndigheder, er det ikke et problem at få meldt biler til en ordning – endda til skatteydernes fordel. For private virksomheder kan det nærmest give gratis transport.

Konkurrencedygtige
Dermed er elbiler klar til både at støtte op om dansk vindmøllestrøm – samt at gøre elbiler mere økonomisk konkurrencedygtige med traditionelle biler.  

DTU vil med projektpartnere fortsætte arbejdet i et pilotprojekt i 2016 kaldet Parker med en elbilsflåde på i begyndelsen 15 eNV 200 el-varebiler hos Frederiksberg Forsyning.

Leave A Reply