Det er noget af et pick-up år – 2016. Et stigende salg af denne biltype på verdensmarkedet har fået mange nye spillere på banen, men flere af de nye biler bygges faktisk på basis af netop den nye L200 – således kommende modeller fra Fiat (senere i år) og Mercedes (i 2019/2020).
Men den ægte vare er allerede landet herhjemme – og vi har testet den på flere slags underlag plus under krævende forhold både i Frankrig og i Norge – sidstnævnte forud for kåringen af Pick-up of the Year 2016, som foregik i Sarpsborg i Norge – tæt ved den svenske grænse.
Ved året kåring blev L200 nummer to (efter Nissan Navara men før Ford Ranger) – mest fordi L200 ved kørsel på landevej har bedre køreegenskaber med lidt læs, som vi prøvede ved vores test i Norge. Uden læs virker den urolig i affjedringen – og den hoppede let over ujævnheder. Til gengæld er styretøjet letgående og rart at arbejde med.
Svært at komme ind
Man sidder godt i de nye og ergonomisk sæder – men det er svært at komme ind bag rattet. Man skal bøje hovedet meget for ikke at ramme dørkanten. I bilens kabine er der to fartgreb pr. person.
Helt lydefri er bilens maskine ikke – især ved kraftig acceleration. Men den er til gengæld ganske kvik.
Femte generation
Den nye L200, der er femte generation, er 89 pct. ny ifølge fabrikken – bl.a. er motoren på 2,4 liter ny – og forsynet med stop/start funktion. Dertil kommer den automatiske Super Select W¤D II-gearkasse, som Mitsubishi har hentet fra den store Pajero. Systemet kan låses permanent i 4H – med automatisk fordeling af træk mellem for- og bagaksel.
Vil man have automatgear er merprisen cirka 20.000 kroner.
Helt nyt er bilens manuelle gearkasse, hvor det forbedrede Super Select 4×4 system har fået tilføjet Torsen differentiale.
Bedre moment
Motoren på 181 hk har fået bedre drejningsmoment – og i bjergrigt område kan man i reduktionsgear med automatgearet bruge manuelt mode sammen med skiftepladerne bag rattet og således holde farten nede i kuperet terræn. De helst nye motorer opdateres til Euro 6 til næste år. CO2 udslip er nu 168 g/km mod 199 g/km tidligere.
For professionelle brugere er det også værd at vide, at den må trækker 3,1 tons på krogen.
Alt dette er med til at gøre det lettere at håndtere L200 i terrænet. I Norge testede vi den i nærmest bundløst mudder – mens testforholdene ved lanceringen i Montagne de Thoranc nord for Grasse, hvor terrænet var mere afvekslingen.
Ikke så spartansk mere
Indtil for få år siden var der tre hard core pick-up modeller på markedet – alle fra Japan.
Mitsubishi L200, Nissan Navara og Toyota Hilux. Siden er Ford Ranger dukket op – og senest VW Amarok og Isuzu D-Max. På vej er også – udover Fiat og Mercedes – en pick-up model fra Renault.
Der er også meget langt fra tidligere tiders pick-up modeller, der var meget spantanske – nu ligner interiøret med en moderne personbil. Turbomotorer er også ret nyt – men nu har alle det. Mitsubishi har også løftet sløret for deres næste pick-up teknik – som hybridmodeller.
L200, der bygges på en fabrik i Thailand, sælges herhjemme kun som gulpladebil, men andre steder i Verden er bilen lige så meget brugt til en blanding af person- og godstransport.
Forgænger kørte i 10 år
Det er 10 år siden i år at den seneste udgave havde premiere, men Mitsubishi har faktisk bygget over fire millioner L200 fra 1978 til udgangen af 2014, hvor produktionen af den nye bilmodel blev begyndt.
Målet er at sælge 200.000 enheder om året på verdensplan – mod 130.000 af den udgåede udgave. I Danmark blev der solgt 60 stk. L200 i 2014.
Fronten er designet, så man kan se bilens forkant tydeligt. Interiøret er nyt – med nye sæder og nyt instrumentbræt.
Ændret servostyring
På vejen kan man glædes over mindre pedalvandring, mindre rat, ændret servostyring, affjedringen er forbedret ligesom krængningsstabilisatorerne fortil er styrket.
De tidligere skrå bagdøre er bl.a. gjort større, fronten er ændret, linjerne er afrundede og bagpartiet let ændret. Ladet er nu 15 mm dybere.
Samtidig har man gjort ekstra meget ud af rustbeskyttelsen med rustfrie stålplader.
Lav vægt
Brug af højstyrkestål er forøget – så det betyder en så lav vægt, at den klarer sig godt i forhold til mange konkurrenter i spørgemålet og forholdet mellem vægt og hestekræfter – selv om den har svagere motorer på papiret. Her spiller en bedre aerodynamik også ind.
28 måneder har det taget at udvikle den nye udgave, som har bevaret den samme vendediameter på 11,8 meter. Rammekonstruktionen er også bevaret.
Bilen får nye og mere miljøvenlige og samidige 2,4-liters dieselmotorer på 154 og 181 hk. CO2 udslippet sænkes dermed fra 199- til 168 g/km.
Serviceintervallerne er delvist forbedrede – bl.a. olieskift, som er øget fra 15.000- til 20.000 km.
Ny indstillings-knap
Bilen er jo en terrænbil – og i den forbindelse er Super Select systemet opdateret med en elektronisk indstilling med skruebetjening i midterkonsollen (Easy Select 4WD) a la BMW og Range Rover. Det går det let at skifte fra 2-hjulstrææk til 4-hjulstræk og videre til differentiale spær.
Chassis’et er syv pct. stivere end før – og så kommer forbedret affjedring.
Der er en opdeling af momentet på 40:60 for bedre manøvrering. Man kan skifte fra to- til firehjulstræk op til 100 km/t uanset underlag. Til og frakørselsvinkler er på 30- og 22 procent. Rampevinklen er 24 procent. Frihøjden er på 205 mm. Vendediameteren er på 11,8 meter.
Sikkerhedssystemerne er først up-to-date med linjevogter (Lane Departure), trailerstabilitets system, Hill Start Assist, HID forlygter med LED kørelys og evt. xenon fjernlys – samt nu syv airbags inklusive knæairbag. Dertil esc-stabilitetssystem
Komfortmæssigt havde den danske testbil bakkamera, to-zoners klimaanlæg, to-vejs justerbar ratstamme. Sædevarme, multijusterbart rat, bakkamera, fartpilot med fartbegrænser samt infotainment-systemer så som Bluetooth og USB.
Teknik L200:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.440 ccm.
Ydelse: 181 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 430 Nm v 2.500 omdr.
CO2: 168 g/km.
Forbrug: 13,8 km/l.
CO2 udslip: 189 g/km.
Grøn ejerafgift pr. halvår: 4.280 kr.
Energiklasse: E.
Træk: Permanent 4×4
Type: Super Select 4WD II.
Gearkasse: 5 trins automatik.
Dæk: Bridgestone Dueler 245/65
Chassis: Syv pct. forstærket.
Trailer: Stabilitetssystem.
Trailervægt: 3,1 tons.
Totalvægt/Lasteevne: 2.910/893 kg.
Egenvægt: 2.017 kg.
Vendediameter: 11,8 m.
Til og frakørselsvinkler: 30/22 procent.
Rampevinkel: 24 procent.
Frihøjde: 205 mm.
Lad-mål: 1.520 x 1.470 mm.
Kroge i lad: 6.
Læssehøjde: 90 cm.
Garanti: 5 år/100.000 km.
Vejhjælp: 3 år.
Pris: 265.000 kr. plus moms.