(MARSEILLE)
VW har som mange andre bilproducenter benyttet sig af omstillingen til de EU-lovbefalede Euro 6 miljømotorer til helt at ændre deres populære VW Caddy – og selv om mange vil påstå, at det bare er et stort facelift, så er 60 pct. af bilen helt ny. Primært er varerummet uændret.

Især undervogn og affjedring er ændret, så lasten afgør effekten af affjedringen. Fortil er der uafhængig affjedring og bagtil en stiv bagaksel med bladfjedre med last-følsomme støddæmpere, der automatisk indstiller sig alt efter, hvor meget fjedrene er presset sammen. Dertíl kommer så krængningsstabilisatorer for og bag.

Udfordrende testområde
Vi prøvede bilen i Luberon bjergene – i et særdeles udfordrende område nord for Aix-en-Province med serpentinerveje og snoede veje på til tider meget ujævnt underlag.

Det klarede den fint, men sidestøtten i sæderne i de lavest udstyrede modeller kunne være bedre. Vi prøvede også et par luksus-udgaver med mere lavprofilerede dæk – og mere sporty sæder. Og så bliver det nok ikke meget bedre.

Frontdesignet i fjerde generation VW Caddy er som i den nye Passat – og bagfra er bilen mere markant med knap så runde linjer som tidligere. Nu kan den nye generation Caddy desuden fås med LED lys og der er langt bedre aflæggeplads inden døre i den nydesignede kabine.

Bedre brændstoføkonomi
Netop på grund af Euro 6 reglerne har bilerne fået nye motorer. Dieselmotorerne med SCR teknik (Selective Catalytic Reduction) og brug af AdBlue. 

Motorerne er op til 15 pct. mere økonomiske. Benzinmotorerne kommer med fra 1 liter og tre cylindre til 1,4 liters motorer med fire cylindre – med ydelser fra 84- til 125 hk. Dieselmotorerne yder fra 75- til 150 hk – sidstnævnte med kompressor og Blue Motion teknik. Den kører 200 km/t og når 100 km/t på 9,2 sekunder.

En 122 hk dieselmotor fås kun i forbindelse med 4Motion 4×4-udgaven. 

En ny 1,4-liters TGI naturgasudgave med turbolader fås også – som erstatning for den gamle med 2-liter sugemotor uden turbo.

Fokus på diesel
Vi prøvede en vifte af motorerne – dog ikke benzinudgaverne, men TDI teknik på 75-, 102 og 150 hk  – samt 4Motion udgaven med 122 hk.

De mindste af motorerne er lidt mere støjende end de største – men stadig smidige. Vi prøvede også bilerne med 5.- og 6 trins gearkasser samt DSG7 automatgearet, som ved nedkørsler i bjergene med fordel kan køres i manuel mode. Så sparer man på bremserne.

Der har tidligere været tale om en el-udgave, men den er endnu ikke offentliggjort. Teknikken findes dog i Golf-udgaver – senest med Golf E el-hybridudgaven.

Det mest interessante ud over den nye affjedring er dog de mange køre-assistent systemer, som vi prøvede. Nødbremsesystemerne Front Assist, der forkorter bremselængden, og City Emergency Braking, som bremser bilen ved hastigheder under 30 km/t – samt Active Cruise Control eller afstandsregulering, der sikrer afstanden til bilen foran én- med virkning op til 160 km/t.

Hentet fra Golf og Touran
Mange af de nye sikkerhedssystemer har VW hentet fra både VW Golf og Touran – det gælder også træthedsadvarsel og parkeringsassistent, der parkerer bilen perfekt. Nævnes skal også bakkamera og fartbegrænser. Gardinairbags fås også.

Alle testbilerne havde navigation og flere også bi-xenon lys. Det er dog ikke standard i alle modeller.

Noget helt nyt i denne type biler er en bremsesystem, der virker efter en kollision (Post-Collision Braking). Systemet bremser bilen, hvor chaufføren ofte ikke er i stad til at gøre det. Det betyder, at bilen ikke ruller videre – og at ulykken dermed ikke forværres.

Bilen kan selv parkere
Dertil kommer OPS-systemet – et 360 graders billede af bilen ovenfra på en skærm, så man kan se, hvad der er rundt om bilen i forbindelse med parkering og anden manøvrering af bilen. Det kan hjælpe til færre skader på bilen. Der er også en del kommunikations- og infotainmentsystemer.

Varebilsudgaver fås som kassevogn og Kombi med fem siddepladser. Der bliver fire udstyrsversioner at vælge imellem i personbilsudgaven – Conceptline, Trendline, Comfortline og Highline. Conceptline erstatter Startline som basisudgave. 

To længder
Caddy er bygget på VW’s såkaldte MQB platform. Der er to længder at vælge imellem – standard eller Maxi, der er 47 cm. længere. Det betyder en kubikmeter mere gods bagi.

Designet er mere skarpt end forgængerens – og der er hentet inspiration fra de nyeste VW personbilsmodeller. Det gælder bl.a. fronten og instrumenteringen, der kan fås i flere udgaver. Standard er det noget skrabet, men meget kan tilkøbes. Det gælder også LED-kørelyset, karosserifarvede kofangere og aflukkelige handskerum.

Herhjemme i efteråret
Lancering herhjemme forventes at blive til efteråret. Eksporten til de første lande begynder i juni fra fabrikken i Poznan i Polen. Priserne kendes ikke – men forventes at være på niveau med tidligere.

Volkswagen koncernen har anvendt to milliarder Euro – 15 milliarder danske kroner  – til at udvikle den nye Caddy, den nye VW Transporter, der kommer senere i år,  samt den helt nye Crafter, der kommer i 2016 – inklusive en helt ny Crafter-fabrik i Polen og ændringer på Caddy- og Transporter fabrikkerne.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk