(GENÈVE)

Femte generation af Mitsubishis L200 pick-up havde europæisk premiere på biludstillingen i Genève.

Bilen, der bygges på en fabrik i Thailand, sælges herhjemme kun som gulpladebil, men andre steder i Verden er bilen lige så meget brugt til en blanding af person- og godstransport – det forklarer den schweiziske premiere.

Det er 10 år siden i år at den seneste udgave havde premiere, men Mitsubishi har faktisk bygget over fire millioner L200 fra 1978 til udgangen af 2014, hvor produktionen af den nye bilmodel blev begyndt. Fiat og Mitsubishi har i øvrigt indgået samarbejde, så der også dukker en Fiat udgave op på visse markeder.

200.000 biler om året
Målet er at sælge 200.000 enheder om året på verdensplan – mod 130.000 af den udgåede udgave. I Danmark blev der solgt 45 stk. L200 i 1014.

Nyt er sidedørene i Double Cab og Club Cab med dels fire bredere normale fronthængslede døre og dels bredere baghængslede døre – uden B-søjle. Fronten er designet, så man kan se bilens forkant tydeligt. Interiøret er nyt – med nye sæder og nyt instrumentbræt.

På vejen kan man glædes ovr mindre pedalvandring, mindre rat, ændret servostyring, affjedringen er forbedret ligesom krængningsstabilisatorerne fortil er styrket.

Kommer til august
”Vi forventer at få den nye L200 til Danmark efter sommerferien – formentlig i august måned, men vi kender ikke noget til priserne, og vi har endnu ikke valgt de kombinationer af motorer og karosseriformer, som vi vil satse på,” siger marketing- og PR chef Dorthe Arving.

L200 vil deltage i året Pick-up of the Year kåring med test i Norge i efteråret – og overrækkelse af pris til vinderbilen på Sulutrans messen i Lyon sidst på året. Testkørsler for europæisk fagpresse bliver formentlig i juni.

Den nye L200 har store designligheder med den seneste udgave, men faktisk er den helt nyudviklet. De tidligere skrå bagdøre er bl.a. gjort større, fronten er ændret, linjerne er afrundede og bagpartiet let ændret. Ladet er nu 15 mm dybere. Samtidig har man gjort ekstra meget ud af rustbeskyttelsen med rustfrie stålplader.

28 måneder har det taget at udvikle den nye udgave, som har bevaret den samme vendediameter på 11,8 meter.

Miljøvenligere motorer
Bilen får nye og mere miljøvenlige 2,4-liters dieselmotorer på 154 og 181 hk. CO2 udslippet sænkes dermed fra 199- til 168 g/km. Dertil nye gearkasser – 6-trins manuel og 5-trins automatik – samt lidt forbedret aerodynamik, samt start/stop system.

Serviceintervallerne er delvist forbedrede – bl.a. olieskift, som er øget fra 15.000- til 20.000 km.
Bilen er jo en terrænbil – og i den forbindelse er Super Select systemet opdateret med en elektronisk indstilling i midterkonsollen, og chassis’et er syv pct. stivere end før. Dertil kommer forbedret affjedring.

Trailervægt 3,1 tons
Der er en opdeling af momentet på 40:60 for bedre manøvrering. Man kan skifte fra to- til firehjulstræk op til 100 km/t uanset underlag. Til og frakørselsvinkler er på 30- og 22 procent. Rampevinklen er 24 procent. Frihøjden er på 205 mm. Trailervægten er opgivet til 3,1 tons.

Sikkerhedssystemerne er først up-to-date med linjevogter (Lane Departure), trailerstabilitets system, hill start assist, HID forlygter med LED kørelys og evt. xenon fjernlys – samt nu syv airbags inklusive knæairbag.

Komfortmæssigt er der mulighed for bakkamera, nøglefri start, to zone klimaanlæg to-vejs justerbar ratstamme samt infotainmentsystemer så som Bluetooth, USB og lignende.

Teknik L200:
Motor: Ny 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.440 ccm.
Ydelse: 154/181 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 380/430 Nm v 1.500/2.000 og 2.500 omdr.
CO2: 169- 193 g/km.
Gearkasser: Nye 6 trins manuel/5 trins automatik.
Chassis: Syv pct. forstærket.
Trailer: Stabilitetssystem.
Aerodynamik: fra 046 til 0,40 cW.
Vendediameter:11,8 m.
Til og frakørselsvinkler: 30- og 22 pct.
Rampevinkel: 24 procent.
Frihøjde: 205 mm.
Trailervægt (fabrik): 3,1 tons.
Pris: Ukendt.
I Danmark: August.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk