(GENÈVE)

Mercedes-Benz standen på bilmessen i Genève. Der er alle de drømmebiler, man kun ser meget sjældent: SLK sportsvogne og alle modeller i hurtige AMG. De fleste udgaver til millioner af kroner – på danske nummerplader.

Men fremtidens biler har sin helt egen sektion med alle de typer af drivmidler, man kan komme i tanke om. Brint. El. Gas. Plug-In-Hybrid – en hilsen til politikere om, at den sydtyske bilfabrik har alle løsninger klar, endda også anonymous driving, hvor biler kører af sig selv.

En af bilerne i denne fremtids-sektion er en diesel-elektrisk Plug-In hybrid udgave af den nye V-Klasse, som deler platform med varebilen Vito – og bygges på samme fabrik.

Fælles forskning
Vi talte på messen med Volker Mornhinweg, chef for varebilsprogrammet hos Mercedes-Benz. Han vil gerne indrømme, at han som chef for Van’s ikke skelner mellem en V-Klasse og en Vito, når det handler om forskning og nye former for miljø og sikkerhed.

”Vi har i den forrige Vito model tilbudt bilen med el-motor, kaldet E-Cell – men vi tilbyder endnu ikke denne teknologi i den nye udgave. Efterspørgslen har været for lille. Men det handler i vidt omfang om en manglende infrastruktur i de fleste lande,” siger Volker Mornhinweg.

Som tidligere chef for Mercedes-Benz’ AMG program er han vant til at tænke som det hedder ”ud af boksen”, men for ham er der måske større udfordringer i fremtidens varebiler.

Identisk teknologi
På standen i Genève messen er der en grund til, at Mercedes har stillet en V-klasse Plug-In Hybrid bil op – og ikke en Vito. Fordi det er jo en personbilsmesse. Men teknikken i en Vito vil være helt identisk – og Mornhinweg ser fremover denne teknologi som en helt naturlig udgave af en Vito – med et forbrug over 50 km/l.

”Det er måske en dyr løsning, men vi anvender også mange penge til udvikling af teknik som denne. I første omgang skal vi opfylde Euro 6 miljøkrav, der er trådt i kraft for en bil som V-klasse, og som kommer til Vito næste år,” siger Volker Mornhinweg.

I 2020 skal bilfabrikker opfylde et gennemsnitsligt CO2-udslip for hele flåden på 95 gram/km – så der arbejdes på mange flader, bl.a. når det gælder nye køreprogrammer og indbygget måleudstyr i bilerne, som værkstederne kan kontrollere.

Vito hedder Matris i USA
Lige nu handler det nok om lanceringen af den nye Vito og Vito 4×4 i Europa – men i begyndelsen af marts blev bilen præsenteret i USA i forbindelse med det legendariske racerløb Indianapolis 500. Vito skal sælges som ”Matris” i USA, Canada og Sydamerika – og sælges sideløbende med Sprinter-modellen, som allerede har fået stor succes.

”Vi skal sælge vores varebiler globalt. Her arbejder vi tæt sammen med personbilsfolkene – både når det gælder teknologi og service. Og vi ser nok også en selvkørende varebil en dag. Det vil være naturligt. Vi har jo vist det på vores personbiler og lastbiler,” siger Volker Mornhinweg.

På servicesiden skal Mercedes tænke, hvordan de kan gøre noget for deres kunder med forbedret service, og hvordan Mercedes kan forbedre brændstof økonomi – også gennem chaufførtræning.

Hård konkurrence
”Det er snart et år siden, at vi viste den nye Vito for første gang – og salget har været overbevisende. Det gælder også den mindre Citan og Sprinter. Tæt på 300.000 enheder solgte vi af varebiler på et år er en stigning på ni procent over 2013 – Citan alene syv pct. op fra 2013. Sprinter 12 pct. Men konkurrencen er hård – ikke mindst i Vito’s gruppe,” siger Volker Mornhinweg.

Han peger på, at man med hensyn til Vito har satset på såvel forhjulstræk i de mindste modeller – men baghjulstræk og firehjulstræk i de kraftigere modeller.

”Vi har i de mindste modeller også valgt en 1,6-liters motor uden turbo, udviklet i samarbejde med Renault – en motor, som er fin i bykørsel, men til mere udfordrende job har vi valgt vores egen mere momentstærke 2,1 liter motorer med turbolader. Vi er jo en stor forretning, hvor vi henter mange varer på hylderne, som igen er en økonomisk gevinst for kunderne. 2,1 liter motorerne kendes jo eksempelvis også fra personbilerne,” siger Volker Mornhinweg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk