Renaults lavprismærke Dacia barsler i begyndelsen af 2022 med en ny billig gulpladebil med navnet Jogger – til priser fra 115.000 kroner plus moms for basisudgaven Essential.
På hvide plader koster den 180.000 kroner, med mulighed for syv sæder – som i forgængeren Lodgy – for beskedne 5.000 kroner ekstra.
Jogger afløser både modellen Lodgy og modellen Logan herhjemme.
Nok ikke adaptiv fartpilot
Vil man have mere udstyr til sin Jogger Van, kan man vælge udgaverne Comfort og Extreme til henholdsvis 126.000- og 136.000 kroner plus moms.
Billigste version hedder som nævnt Essential, og har som standard LED for- og baglys, media control system og en sikkerhedspakke bestående af blandt andet seks airbags og emergency break assist, som er en form for nødbremse.
Til gengæld nævnes ikke ordet adaptiv fartkontrol – heller ikke som ekstraudstyr.
Klimaanlæg og bakkamera
Næste niveau er Comfort, hvor man også får aircondition, elspejle, cruise control, parkeringssensorer og 8 tommer touchskærm med standard.
Højeste udstyrsversion hedder Extreme, som kan sidestilles med det hidtidige udstyrsniveau Stepway.
Det vil sige, et noget mere råt look og med blandt andet 16 tommer alufælge, automatisk klimaanlæg, bakkamera og håndfrit nøglekort.
1.200 kg. på krogen
Dacia Jogger er 4,55 meter lang med en akselafstand på 2,9 meter og en frihøjde på 200 mm. Som Van rummer bilen ca. 1.800 liter. Jogger kan i øvrigt trække 1.200 kilo på krogen.
Jogger byder på 24 fralægningspladser – heraf på 24 liter i kabinen.
Har man brug for at transportere ting på taget, fås Jogger med en tagræling, der enkelt kan ændreses til tagbøjler, som klarer 80 kilo vægt.
Bedre kørestilling
Bag rattet ser man en førerplads, som er hentet fra den nye Dacia Sandero med bl.a. seks airbags samt de nævnte aktive sikkerhedssystemer.
Sæderne er nye og yder bedre støtte end i de to forgængere – med bedre ergonomi.
Førersædet er højdejusterbart, og rattet kan både justeres i dybden og i højden, så man kan finde en bedre kørestilling.
Multimedie-systemer
I Jogger har man tre forskellige muligheder, når det handler om multimediesystemer.
Indgangsmuligheden er Media Control som fra den laveste udstyrsvariant giver mulighed for at styre radio/streaming, navigation og telefonen fra sin egen mobiltelefon, der kan monteres ved instrumentbordet.
Går man op i udstyrsniveau, så er der to systemer, der benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display. Begge har navigation og Android Auto og Apple CarPlay som standard.
Samme platform som Captur
Takket være CMF platformen som Jogger, er bygget på (som også f.eks. Renault Captur bygges på) er der det nævnte sikkerhedsudstyr Emergency Breake Assist.
Den fungerer via en radar foran, der hele tiden måler afstanden til den forankørende. Dette system er aktivt mellem 7- 170 km/t ved kørende køretøjer og fungerer mellem 7-80 km/t for køretøjer, der holder stille.
Desuden er der i Joggr en blindvinkel assistent, som er aktiv mellem 30-140 km/t.
Kun 110 hk benzin
Bilen har en seks trins manuel gearkasse – altså ikke automatgear – og motormæssigt har man kun en 110 hk benzinmotor til rådighed – så ingen diesel Ikke herhjemme ihvertfald. Mmotoren har et moment på 200 Nm.
Et års tid efter lanceringen suppleres denne motor med den første hybrid i Dacias historie. Nemlig en 1.6 liters 140 hk hybrid – som i øvrigt også kendes fra den nye Renault Clio og den nye Renault Arkana.
Jogger kan ses og købes hos de danske Dacia forhandlere fra februar og kan allerede nu bestilles.