BMW har netop præsenteret den nye udgave af Mini Clubman, som nu har fået fire døre og samtidig en langt større lastflade i Van-udgaven – plus fløjdøre bagest, som er et plus til håndtering af gods.

Den øgede længde gør, at et eventuelt ny fabriksbygget varebilsudgave med navnet Clubvan vil kunne opfylde de danske krav til en varebil. I dag mangler den fem centimeter – derfor ombygges Clubman herhjemme til Van.

Men den nye Clubman har BMW, som ejer Mini, redefineret Mini brandet.
 
Ny brand-filosofi
Ved verdenspremieren i Berlin i går forklarede Peter Schwarzenbauer, som er medlem af bestyrelsen i BMW AG og ansvarlig for MINI, hvordan han ser udviklingen af MINI brandet.

“Siden begyndelsen i 1959, har MINI brandet altid stået for ideer, inspiration og passion. Dette vil ikke ændre sig. Den nye MINI Clubman er symbolet på vores redefinerede brand-filosofi. Vi vil i fremtiden fokusere på fem modeller med stærke og individuelle karakterer. Samtidigt åbner vi op for nye ideer og nye forretningsområder, samt en udvikling af mærkets visuelle identitet,” sagde Schwarzenbauer.

Den nye visuelle identitet ses blandt andet på et redesignet logo og nyt marketingkoncept.

Dansk design
Danske Anders Warming, der er født i København, startede sin karriere i BMW Group i 1997, og har siden 2011 stået i spidsen for MINI Design-afdelingen i München.

“Jeg har tegnet biler hele mit liv, og er meget inspireret af dansk design. Den nye MINI Clubman er resultatet af emotionelt design, smarte løsninger og ekstremt mange muligheder for individualisering. Bilen byder på maksimal plads indenfor med et minimalt ydre, sagde Warming”.

Når MINI Clubman lanceres i Danmark ultimo oktober, fås den med tre forskellige motorer – til Mini Cooper Clubman 3-cylindret benzinmotor med 136 hk, 19,6 km/l og CO2 udslip på 118 g/km – samt en Cooper S med 4-cylindret benzinmotor på 192 hk, 16,1 km/l og CO2 udslip på 144 g/km – pg endelig Cooper D med 4-cylindret dieselmotor med 150 hk, 24,4 km/l og CO2 på 109 g/km.

Der er sikret ægte køreglæde gennem en unik affjedringsteknologi, vægtoptimeret konstruktion samt højt niveau af stivhed i karrosseriet. Derudover er elektromekanisk styring med Servotronic standard.

8 trins automatgear
6-trins manuel gearkasse er standard, og for første gang i en MINI kan der vælges en 8-trins Steptronic automatgearkasse (til MINI Cooper S Clubman og MINI Cooper D Clubman). Ydermere fås der til MINI Cooper S Clubman en sportsautomatgearkasse. Til MINI Cooper Clubman kan der fås en 6-trins Steptronic automatgearkasse.

Der er samtidig tale om en ny fortolkning af Clubman’en. Bilen har en lang silhuet med fire sidedøre og en skulderlinje, der understreger bilens længde og tyngdepunkt. Den har en stejl bagende med de karakteristiske splitdøre, der som ekstraudstyr kan åbnes individuelt ved at stikke foden ind under kofangeren (lige som man kan se på Ford Kuga). Bilen har LED kørelys. Big Ben-uret i midten af instrumentbrættet er bibeholdt – nu med en touchscreen.

Bilen er 4.253 mm lang (+292 mm), 1.800 mm bred (+117 mm), 1.441 mm høj (-12 mm), og akselafstanden er 2.670 mm (+123 mm).  Varerummet er cirka 1.200 liter. Priserne på den nye MINI Clubman er først klar i efteråret. Bilen bygges fortsat i Oxford i Storbritannien.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk