Der bliver fest i England den 18. november. Så fejres den nye Mini-generation på Miniens fødested – fabrikken i Oxford – samt ved en gigantisk fest om aftenen i London.

Datoen er valgt med omhu. Det er fødselsdagen for manden, der skabte Minien – en ny æra i bilhistorien: Sir Alec Issigonis, der ville være fyldt 107 år i år.  

Den nye Mini vil samme uge, den 20. november, næsten på samme tid, blive vist på to biludstillinger – på grund af tidsforskellen først på Tokyo Motorshow og få timer efter på Los Angeles Motorshow. Den nye Mini kommer salg i første kvartal 2014.

Født første gang i 1959
Den nye Mini bliver tredje generation. Den første blev født i 1959, anden generation blev født i 2007 – med udstillingspremiere på IAA i Frankfurt. Naturligt, for i dag er det tyske BMW, der producerer Minien – med kæmpe succes fra begyndelsen.

Året efter kom Mini Clubman til – bilen, som herhjemme også kan fås som gulpladebil. Siden har fabrikken udviklet deres egen Club Van, som dog ikke overholder målene til at blive varebil i Danmark – til modsætning af den dansk ombyggede udgave.

Også den første Mini blev produceret som varebil fra 1961 til 1969 (Morris Mini Traveller og Austin Mini Countryman).
I dag fås Mini’en i ni versioner: Mini, Coupé, Roadster, Cabriolet, Clubman, Clubvan, Countryman, Paceman samt John Cooper Works. Mini fås som standard, Cooper og Cooper S samt den elektriske Mini E.

Bygges fortsat i Oxford
Den ny Mini vil fortsat blive bygget på fabrikken i Oxford – som har fejret 100 års jubilæum for produktionen af Morris biler.

Den nye Mini vil få helt nye motorer og helt ny chassis teknologi – og BMW har gået modellen efter med en tættekam, så også kvaliteten skulle blive i en klasse for sig selv. Benchmarking, som det kaldes.

Ur-Minien  revolutionerede bilverdenen med en bil med et hjul i hver sin side, motoren på tværs, forhjulstræk samt en avanceret platform, der gav enestående plads til passagerer, rimelig plads til bagage bilens størrelse taget i betragtning – bortset fra i Cooper S modellen med dobbelt tank – og så enestående køreegenskaber, som igen var med til at, give bilen enorm succes indenfor motorsport.

Fakta Issigonis:
Alexander Arnold Konstantin Issigonis var en græsk-britisk bildesigner. Han blev født 1906 i Smyrna, Tyrkiet, af græske forældre, men med britisk statsborgerskab. Han døde i England 2. oktober 1988. Han var uddannet på University of Surrey.

Fakta  andre af Issigonis’ bilmodeller:
Minien var så at sige forfader til de fleste små biler lige siden – og selv en kommende Mini vil blive bygget ud fra Sir Alec Issigonis’ principper.

Issigionis byggede efter samme principper også de større Austin/Morris 1100-modellen  (kaldet Morris Marina i Danmark) og (sammen med italienske Pininfarina) Austin/Morris 1800-modeller  (kaldet Morris Monaco i Danmark) i regi af BMC.  

Senere også modellen Austin Maxi fra 1969 – fra British Leyland, som var den sidste produktionsmodel, som Alec Issigonis stod for.

John Lennon:
Den mest kendte Maxi var i øvrigt den, som John Lennon kørte galt med under en ferie med Yoko Ono og familien i Skotland i 1969 – som han havde lånt af Apple Records, fordi hans egen Mini Cooper åbenbart var for lille til hele familien og dens oppakning. I taknemmelig over, at familien klarede uheldigt med småskrammer, fik han den udstillet foran sin landejendom Tittenhurst Park nær Ascot. Her stod den i to år – indtil John Lennon og Yoko One rejste til New York og solgte ejendommen til Ringo Star, der straks fik skrottet den udstillede Maxi.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk