Scania AXL er en helt selvkørende koncept-lastbil uden førerhus. Helt i samme stil som Volvos Vera-koncept.

Ikke mindst i svenske miner har den selvkørende lastbil sin fremtid – og VOTY.dk har tidligere været ude at køre i en selvkørende Scania lastbil.

Men der ingen grund til at betale ekstra for førerhuset, når der ikke skal være en chauffør. Og chauffør-lønninger sparer man så også. Så kan der sidde en person med et joystick et eller andet sted og få den førerløse lastbil til at bevæge sig i den rigtige retning – og samtidig stå for sikkerheden.

Kendte Scania komponenter

AXL er bygget af kendte Scania modulsystem-komponenter, så den er ikke dyrere at vedligeholde.

Da mange forskellige industrier søger at effektivisere deres transporter og gøre dem mere bæredygtige, bliver selvkørende køretøjer i stigende grad overvejet som vejen frem.

Ud over miner kan nævnes store, lukkede byggepladser som eksempler på områder, hvor selvkørende køretøjer kan komme i spil, da områderne er velafgrænsede og nemmere at kontrollere.

En naturlig udvikling

“Med Scania AXL koncept-lastbilen tager vi et markant skridt fremad mod fremtidens smarte transportsystem, hvori selvkørende køretøjer vil indgå helt naturligt. Vi vil fortsat bygge og lede koncepter som dette for at vise, hvad der er muligt at gøre med dagens teknologi”, siger Scanias koncernchef og CEO Henrik Henriksson.

For selvkørende køretøjer er softwaren på mange måder vigtigere end hardwaren. Scania AXL styres og overvåges i et meget kontrolleret, intelligent miljø. I f.eks. miner støttes de selvkørende transporter af et avanceret logistiksystem, der fortæller køretøjet, hvordan det skal opføre sig.

Allerede testforsøg

“Vi har allerede selvkørende lastbiler i drift hos nogle af vores kunder. Hidtil har de dog af sikkerhedshensyn været udrustet med et førerhus med plads til en chauffør, der kan gribe ind om nødvendigt. Scania AXL har ikke et førerhus med plads til en chauffør, og det ændrer situationen markant,” siger Claes Erixon, chef for forskning og udvikling på Scania.

Han fortæller, at udviklingen af selvkørende køretøjer har taget store skridt fremad i de senere år.

”Vi har endnu ikke løsninger på alle udfordringer, men ved hjælp af koncept-lastbiler som Scania AXL opnår vi nye gennembrud og lærer nyt med stor hastighed,” siger Claes Erixon.

Grønt biobrændstof

Forbrændingsmotoren, der sørger for fremdriften i koncept-lastbilen, er et godt eksempel på, hvordan velkendt og ny teknologi blandes. Motoren drives af bæredygtigt biobrændstof.

Takket være den robuste konstruktion og de gode egenskaber klarer Scania AXL det barske miljø, som miner og store byggepladser udgør.

Et nyt, intelligent frontmodul erstatter det traditionelle førerhus, men selv uden førerhus er det let at se, at koncept-lastbilen er en Scania.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk