Mercedes-Benz Danmark venter sig meget af den opdaterede Vito model – men den lander ikke på det danske marked før efter sommeren, nok tidligst i septemper-oktober.

Her spiller den igangværende Corona-krise også en stor rolle – i og med, at Daimler koncernen har lukket sine fabrikker såvel udenfor-som udenfor Europa.

Vito produceres i Vitoria mellem Madrid og Bilbao i Spanien. Et land, som er meget hårdt ramt af krisen lige nu.

Priser i april

”Priserne og dansk standard for Vito offentliggøres i begyndelsen af april måned,” siger pressechef for Mercedes-Benz Danmark A/S, David Engstrøm, fra sit hjemmekontor.

Lige nu har han travlt ikke mindst med intern kommunikation netop omkring Corona krisen – om hvordan medarbejderne forholder sig, om hjemmekontor og om udsigterne for at møde på arbejde igen.

Formentlig de samme spørgsmål, der går igen på de fleste danske arbejdspladser.

Adaptiv fartpilot

Den opdaterede Mercedes-Benz Vito blev præsenteret lige i begyndelsen af krisen – og der er da også en masse at glæde sig til.

Sikkerhedsmæssigt er man for første gang klar til at tilbyde adaptiv fartpilot på Vito – af Mercedes selv kaldet Distronic+.

Dertil integreret bakkamera – og det er også muligt at vælge digitalt bakspejl i høj opløsning, som er tilsluttet et bagudvendt vidvinkelkamera – og dermed er chaufførens udsyn bag bilen kraftigt forbedret.

Nødbremsesystem

Den nye udgave af Vito er også udstyret med nyeste version af nødbremsesystemet Active Brake Assist, som er i stand til at registrere og standse for fodgængere.

I fokus er også et nyt motorprogram, som bl.a. kendes fra E-Klassen, og automatgearkassen 9G-TRONIC er forbruget reduceret med op mod 13 pct. sammenlignet med forrige generation Vito.

Uanset om man vælger baghjulstræk eller firehjulstræk, leveres kræfterne af en dieselmotor med den interne Mercedes-betegnelse OM654, som blandt andet kendes fra C- og E-Klassen. I Vito leverer motoren mellem 136- og 190 hestekræfter.

Tre karosseri-længder

Vælger man Vito med forhjulstræk, er 6-trins manuel gearkasse og den nyligt opdaterede, firecylindrede dieselmotor OM622 med henholdsvis 110- eller 136 hestekræfter standard.

Vito har fået et opdateret design inde og ude – bl.a. med større kølergrill, så der er plads til radarer og kameraer.

Den opdaterede Vito fås som tidligere i tre karosserilængder. 2020-modellen af Vito fås desuden i flere forskellige nye farver, ligesom det er muligt at vælge mellem hjul i størrelserne 17-, 18- og 19 tommer – sidstnævnte også til varevognen.

7 tommer touchscreen

Også infotainment-systemet er nyt og byder på 7 tommer touchskærm og Apple CarPlay og Android Auto.

Det er også muligt at koble bilen til smartphone via flådestyrings app’en Mercedes PRO. Begge dele er en del af standardudstyret.

Med udgangspunkt i Tourer

Allerede i dag er der kunder, der til deres varebil vælger Tourer-busudgaven som udgangspunkt.

For så er det også muligt at vælge luftaffjedringen AIRMATIC. Systemet tilpasser sig automatisk underlaget, og ved hastigheder på op til 30 kilometer i timen er det muligt at hæve bilen med op til 35 mm, mens systemet automatisk sænker bilen med 10 mm, når hastigheden når over 110 kilometer i timen.

Vito Tourer er i øvrigt med sæderne i behold bestseller som shuttlebus og taxi. Tourer fås med op til 239 hestekræfter, som giver en acceleration fra 0- til 100 kilometer i timen på 7,9 sekunder.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk