I terrænet bliver den nok slået med et mulehår af familiemedlemmet Land Rover Defender, men når det gælder aristokratisk udstråling og raffinement, så er der ingen terrængående SUV-bilmodeller, der kan måle sig med Range Rover, der i denne sommer har været produceret i 50 år.

De fleste producenter af luksusbiler har forsøgt sig at producere lignende bilmodeller – og selv om man nævne mange, der er gode i terrænet – så er Range Rover en ener. Den passer perfekt i såvel i dybt mudder som foran luksus-hotellet ved den franske reviera.

For at fejre jubilæet er der lanceret en model ”Fifty” – i præcis 1970 eksemplarer, og dem vil der blive rift om. Modellen fås med flere forskellige drivlinjer: benzin, diesel og endog en plug-in hybrid-version P400e.

Populære på gule plader

De første udgaver fra 1970’erne havde enkelte udfordringer – især omkring stabilitet på landevejen, hvor man oplevede niksvingninger og krængning i sving, men i de nyeste udgaver oplever man nærmest royal komfort – bl.a. med luftaffjedring.

Range Rover har altid været en ganske kostbar bil – prisen med lidt udstyr nærmer sig i dag let et par millioner kroner.

Herhjemme har bilen som andre modeller fra den engelske fabrik været populære som gulpladebiler – fordi man har kunnet spare halvdelen af bilens pris på hvide plader – indtil bilafgifterne blev ændret for 13 år siden.

Taget blev skåret af

En enkelt gang byggede man Range Rover om til en pick-up ved at skære det bageste af taget af – og bruge den afskårede del som hard top. Til stor undren på fabrikken.

En Range Rover bliver sjældent smidt ud herhjemme – og selv de gamle pick-up modeller kører endnu. Ikke mindst i Land Rover klubben er de populære.

Bilerne er også populære som trækdyr – og de klæder både en hestetrailer og en bådtrailer.

Permament firehjulæstræk

Da Range Rover blev lanceret, var det den første SUV-model med permanent firehjulstræk, og i 1989 kom den som verdens første firehjulstrækker med ABS-bremser.

Senere i 1992 fik den som den første firehjulstrækker i verden monteret Electronic Traction Control (ETC) og automatisk, elektronisk luftaffjedring.

I 2012 fik den nyeste Range Rover-generation som den første SUV-model i verden en letvægtskonstruktion helt i aluminium.

Over en mio. solgte enheder

Range Rover er ultimativ luksus med over en million solgte enheder siden lanceringen.

Efter tre årtier som en af de førende SUV-modeller i luksusklassen blev Range Rover til en modelfamilie i 2005 med lanceringen af Range Rover Sport. I 2010 fik den kompakte Range Rover Evoque sin debut, og målgruppen var yngre personer med bopæl i byen.

I 2017 voksede modelfamilien endnu en gang med introduktionen af Range Rover Velar, som udfyldte pladsen mellem Range Rover Sport og Range Rover Evoque. Range Rover Velar har sit navn fra de første Range Rover-prototyper.

Det begyndte midt i 60’erne

Men historien går endnu længere tilbage end 1970.

I midten af 1960’-erne udtænkte Rover-bilfabrikkens chefingeniør for nye køretøjsprojekter, Charles Spencer ‘Spen’ King (nevø til grundlæggeren af Land Rover), en plan om at kombinere en Rover-sedanmodels komfort og køreegenskaber på almindelig vej med en Land Rovers terrængående køreegenskaber.

Det skete i et forsøg på at revolutionere det voksende marked for firehjulstrækkere til fritidsbrug.

Udviklingen af den første stationcar-prototype med en akselafstand på 100 tommer (252 cm) tog form i slutningen af 1960’-erne, og den første model blev som bekendt præsenteret i 1970.

Kun som 2-dørs i begyndelsen

Den originale Classic-model blev kaldt et ”eksemplarisk eksempel på industrielt design”, da den blev det første køretøj, som blev udstillet på det verdensberømte Louvre-museum i Paris i 1971.

Den første generation af Range Rover (1970-1994) kunne oprindeligt kun fås som todørs model, da den kom på markedet i 1970.

I løbet af dens 26-årige levetid fortsatte Classic-modellen sin udvikling med introduktionen af firedørs-modellen i 1981 og en automatgearkasse i 1982. Den første Range Rover med dieselmotor blev præsenteret i 1986.

Anden generation i 1994

Den anden generation af Range Rover, benævnt P38A, blev introduceret i 1994 og var umiddelbart genkendelig takket være sin velkendte silhuet, det såkaldt svævende tag, kølerhjelmen, den praktiske todelte bagklap og ubrudte hoftelinje.

Den havde desuden optimeret, højdejustérbar affjedring og kunne fås med 2,5-liters dieselmotor samt 3,9- og 4,6-liters V8-benzinmotor.

Tredje generation i 2001

Den tredje generation af Range Rover 2001 bød på en lang række forbedringer i forhold til tidligere modeller i de foregående 11 år.

De teknologiske forbedringer omfattede et mere stift monocoque-chassis (som erstattede den traditionelle 4×4-chassisramme) og fuldt uafhængig affjedring med indbyrdes forbundne luftbælge (på det tidspunkt havde næsten alle firehjulstrækkere stive aksler).

Kabinen i disse køretøjer var inspireret af apteringen i luksusyachts med luksuriøs indretning og førsteklasses flystole, som gav mere plads og luksus.

Fjerde generation i 2012

I 2012 fik den fjerde og nyeste generation af Range Rover sin debut. Det var den første SUV-model, der var udført med letvægtskonstruktion helt i aluminium, hvilket gav en vægtbesparelse på 420 kg sammenlignet med dens forgænger.

Modellen har mange nye teknologiske innovationer til terrænkørsel såsom Terrain Response 2 og All-Terrain Progress Control, ligesom den nu kunne fås med nye, effektive elektriske Ingenium-motorer, elektriske plug-in hybrid-motorer og nyskabende infotainment- og sikkerhedsteknologier.

Toppen af serien

I de seneste fem år har Range Rover SVAutobiography været modelseriens højdepunkt med de mest kraftfulde og raffinerede køretøjer i Range Rovers historie.

Kunderne kan også vælge Range Rover SVAutobiography og SVAutobiography Dynamic, som produceres af Land Rovers Special Vehicle Operations-afdeling – disse modeller fås med kraftfulde V8-motorer.