Det går stærkt med den grønne omstilling i bilbranchen – for følger fabrikkerne ikke trop med elektrificerede køretøjer, vanker der bøder til dem for de for høje CO2 udledninger fra myndighederne. I Europa fra EU.
Diesel er for længst blevet et fyord for selv erhvervskøretøjer – og for biler, der både anvendes i erhvervs- og privatmæssige formål, er der dømt el i en eller anden form.
På Shanghai-bilmessen – nok den eneste i verden, der ikke er aflyst af Corona-pandemien – stiller de fleste fabrikker op med grønne nyheder.
Dansk arbejdshest
Én af nyhederne er en helt ny udgave af Nissans store X-Trail model, som ventes til Danmark næste år.
Tidligere var X-Trail meget populær som Van – fordi den havde stor trailervægt på to tons og en momentstærk dieselmotor på 340 Nm til at klare opgaverne på såvel landevejen (med eller uden trailer) som i terrænet.
Nissan har ikke oplyset noget om trailervægt, drejningsmoment eller lasteevne i det hele taget på den nye udgave. Er man kun til Nissan og har behov for høj trailervægt, kan det betyde, at man i første omgang må skifte til pick-up modellen Navara, der har 3.5 tons trailervægt.
Fælles alliance-platform
X-Trail overtog en del af jobbet som stor familiebil, da lillebror Qashqai ikke længere kunne fås med syv sæder.
Hos Nissan klarer kun X-Trail den opgave. Og syv sæder kan den nye X-Trail også fås med.
Faktisk har bilen fået alliance-platformen CMF-F, som også Renault anvender – og som også vil blive brugt af Mitsubishi.
Rækkeviddeforlænger
Nissan kalder teknikken for e-Power – og går ud på at anvende en benzinmotor som rækkevidde-forlænger sammen med en batteripakke.
Benzinmotorer sørger for drivkraft til generatoren, som leverer el til elmotoren, som igen driver hjulene.
Teknikken kan også anvendes i forbindelse med brint – hvor benzin-motoren skrottes – som Renault netop har løftet sløret for. I første omgang til brug i varebilen Renault Master.
Fjerde generation
Den nye X-Trail er fjerde generation af den populære crossover-model, som første gang blev introduceret i 2001.
Der vil fortsat blive mulighed for firehjulstræk. I firehjulstræks udgaven vil får man gode køreegenskaber både on- og off road.
Systemet har et avanceret firehjulstræk-program, som sikrer gode køreegenskaber på forskellige typer underlag.
Lavere CO2 udslip
Det unikke ved bilens e-POWER er, at benzinmotoren udelukket bruges til at generere energi, mens hjulene udelukkende drives af en elmotor.
Det gør, at benzinmotoren kan arbejde inden for sit optimale område, hvilket giver bedre brændstoføkonomi og lavere CO2 udslip sammenlignet med traditionelle forbrændingsmotorer, oplyser Nissan.
Teknologisk vil X-Trail også blive opdateret i forhold til førerassistent-systemer – bl.a vil den kunne parkere selv.
Peger mod elektrisk fremtid
Efter introduktionen af anden generation af B-SUV modellen Juke i november 2019 samt den globale afsløring af den helt nye crossover-SUV elbil Ariya i juli 2020 – og ikke mindst den tredje generation af Qashqai – viser den nye X-Trail et ønske fra Nissan om en hel eller delvis elektrificeret fremtid.
Dette er et af hovedpunkterne i Nissan Next, som er Nissans omfattende strategi for fremtiden.
Dagligdagens behov
«Fornyelse af Nissans modelprogram forstætter. Den nye X-Trail er tro mod sin veletablerede SUV-formel, som har været vellykket lige siden første generation i 2001. Den komplementerer Nissans øvrige crossover modelprogram ved at give kunderne en SUV med en elektrificeret drivline og egenskaber, der dækker dagligdagens behov», udtaler Guillaume Cartier, der er leder af Nissan Afrika, Mellemøsten, Indien, Europa og Oceanien (AMIEO)-regionen.